کد خبر: ۷۵۱۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳ 04 June 2019

 

 

 
 
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
واکنش شهرداری تهران به «تصاویر جملات مبتذل بر روی بیلبوردها»

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرد: تصاویر مربوط به نمایش جملات مبتذل بر روی بیلبورد‌های تبلیغاتی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود حتا اگر وجود داشته باشد، مربوط به پایتخت نیست. برزین ضرغامی روز دوشنبه در گفت: وگو با ایرنا گفت: طی روز‌های گذشته برخی در فضای مجازی، مجموعه‌ای از تصاویر ساختگی و جعلی حاوی جملات مبتذل را به بیلبورد‌های شهر تهران منتسب کرده اند در حالی که این موضوع صحت ندارد. وی تصریح کرد: اولا نمی‌توانم صحت و جعلی نبودن این تصاویر را تایید کنم و ثانیا اگر این تصاویر واقعی هم باشند، به طور قطع مربوط به شهر تهران نیستند. ضرغامی ادامه داد: دیروز یکی از روزنامه‌ها نیز به این موضوع پرداخت در حالی که اطمینان می‌دهم طی ۲ سال گذشته هیچکدام از این مطالب مخالف شئون فرهنگی ما در بیلبور‌های پایتخت نمایش داده نشده است.

دادستان اصفهان: متهم پورشه سوار به اتهام قتل غیر عمد بازداشت است

‌دادستان اصفهان گفت: نتایج اولیه تحقیقات مقدماتی پرونده پورشه با آنچه در فضای مجازی منتشر شده متفاوت است. علی اصفهانی در این باره اظهار کرد: در این حادثه جوان مذکر حدوداً ۲۳ ساله راننده خودروی پورشه با اطلاع از اجرای طرح برخورد با هنجارشکنان خیابانی در محل مشغول دور دور و تاب خوردن بوده و پس از اخطار پلیس مبنی بر ایست اقدام به فرار کرده و با سرعت و پس از عبور از مانع سرعت کاه کنترل رانندگی را از دست داده، با انحراف به چند خودرو پارک شده در حاشیه خیابان برخورد کرده و این حادثه تلخ رقم خورد و این واقعه ناشی از کورس خودرویی نبوده است. وی با انتقاد از برخی اظهارنظر‌های غیرکارشناسی در این خصوص تصریح کرد: متأسفانه برخی تحت تأثیر جوسازی‌ها و اخبار خلاف واقع منتشره در فضای مجازی قرار گرفته و اقدام به تحلیل و یا اظهارنظر می‌کنند که این امر هر چند تأثیری در سیر رسیدگی قضائی پرونده ندارد، اما تأثیر منفی افکار عمومی را به دنبال دارد که صحیح نیست. دادستان اصفهان ادامه داد: متهم این پرونده فعلاً به اتهام قتل غیرعمدی ناشی از بی احتیاطی در امر رانندگی با وصف فرار و نداشتن گواهینامه و تخطی از سرعت مقرر با قرار قانونی بازداشت و روانه زندان و ممنوع الخروج شده و تحقیقات تکمیلی در این خصوص در حال انجام است و با تکمیل تحقیقات و صدور قرار نهایی اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

فینال جام حذفی وزیر را در آستانه استیضاح قرار می‌دهد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه محور‌های متعددی در بند‌های استیضاح سلطانی‌فر وجود دارد، گفت: سفر‌های متعدد خارجی مدیران این وزارتخانه، حیف و میل بودجه و رها شدن حوزه جوانان و ذبح اخلاق در ورزش مهم‌ترین این محورهاست. حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، درباره استیضاح عباس سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان گفت: استیضاح وزیر ورزش تنها مربوط به سفر‌های معاونین این وزارتخانه به خارج از کشور معطوف نمی‌شود که البته سؤال بنده از آقای سلطانی‌فر هم در همین راستا بوده و درخواست استیضاح وی را امضا کرده‌ام. وی افزود: در وزارت ورزش و جوانان حیف و میل‌های مالی زیادی صورت می‌گیرد. این در حالی است که بحث ورزش در این وزارتخانه بیشتر دنبال می‌شود و بی‌توجهی به بخش جوانان کاملاً مشهود است. وی افزود: حوادث به وجود آمده در میادین فوتبال بویژه در چند بازی آخر لیگ برتر، لیگ دسته اول و جام حذفی منجر به آن شد که نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر ورزش و جوانان با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال کنند.

فتاحی: از این که کسی کتک نخورد تشکر نمی‌کنند!

سعید فتاحی، مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران در خصوص حواشی فینال جام حذفی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:شما دیدید که این اتفاق دست بنده نبود و رخ داد. جایگاه‌ها و همه چیز مصوب شده بود و همه چیز دانه به دانه انجام شد. ما جایگاه هواداران داماش را گذاشته بودیم. قانون می‌گوید که ظرفیت ورزشگاه ۵۰ - ۵۰ باشد. خود داماشی‌ها قبل از مسابقه به ما گفتند که پنج اتوبوس از هواداران آن‌ها به اهواز می‌آیند. پنج اتوبوس کلاً می‌شود ۲۰۰ نفر، اما ۲۵۰۰ جا برای داماشی‌ها در نظر گرفته بودیم. هواداران پرسپولیس زودتر به ورزشگاه آمده بودند و آن‌ها را اشغال کرده بودند. ما گفتیم که VIP را به هواداران داماش می‌دهیم. با نیروی انتظامی هم هماهنگ کرده بودیم و هواداران داماش که تا آن لحظه آمده بودند ۵۰ تا ۶۰ نفر بودند. بردیم آن‌ها را در آنجا مستقر کنیم که شما شاهد بودید که مردم هجوم آوردند. من از نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که یک باتوم به کسی نزد. اگر این اتفاق رخ می‌داد همه شما می‌گفتید که چرا مردم را زدند، کجای دنیا مردم را می‌زنند. در حال حاضر کسی تشکر نمی‌کند که با وجود این اتفاقات یک نفر کتک نخورده است. من باز هم از مردم تشکر می‌کنم که سعه صدر داشتند. به خاطر تاخیر در بازی عذرخواهی می‌کنم. اتفاقاتی رخ داد که نباید رخ می‌داد.

اعلام جرم علیه رئیس سازمان محیط زیست

دادستان شهرستان بندرترکمن از اعلام جرم علیه رئیس سازمان محیط زیست کشور در رابطه با طرح گردشگری آشوراده خبر داد. علیرضا مزیدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرترکمن از اعلام جرم علیه رئیس سازمان محیط زیست کشور در خصوص طرح گردشگری آشوراده خبر داد و گفت: قرار بود در قالب یک طرح در آشوراده اقداماتی انجام شود و مجوزات از محیط زیست اخذ شده بود و قراردادی نیز میان سازمان محیط زیست کشور و استانداری گلستان انعقاد شده بود تا در قالب آن قرارداد یکسری اقدامات انجام شود و در چند هکتار اقداماتی در خصوص گردشگری صورت گیرد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرترکمن خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استاندار گلستان تغییر کرد این طرح متوقف شد، اما در خصوص بخشی از قرارداد مذکور که تخلف صورت گرفته بود دستور توقف از ناحیه دادستانی صادر شد. وی تصریح کرد: این تخلف که از ناحیه پیمانکار صورت گرفته بود خارج از قرارداد مذکور بوده که دستور توقف صادر شد که در ادامه مجوزات لازم را اخذ کردند، اما عملاً در حال حاضر اقدامی انجام نمی‌شود.
 
مجلس در تابستان ۶ هفته جلسه علنی ندارد

بر اساس برنامه کاری مجلس، نمایندگان از یکشنبه هفته آینده نوزدهم خرداد تا سهشنبه ۴ تیرماه به مدت سه هفته جلسه علنی دارند. پس از آن مرحله اول تعطیلات تابستانی مجلس به مدت ۲ هفته آغاز میشود و پس از آن مجلس از یکشنبه ۲۳ تیر تا سه شنبه ۸ مرداد به مدت سه هفته جلسه علنی خواهد داشت. نمایندگان مجلس از یکشنبه ۱۳ مرداد تا سهشنبه ۲۲ مرداد نیز به مدت دو هفته در حوزه‌های انتخابیهشان حضور مییابند، بنابراین جلسات مجلس در این دو هفته نیز برگزار نخواهد شد. مجلس از یکشنبه ۲۷ مرداد تا سهشنبه ۱۲ شهریور نیز به مدت سه هفته جلسه علنی خواهد داشت. در ادامه مرحله دوم تعطیلات تابستانی، مجلس به مدت دو هفته یعنی از یکشنبه ۱۷ شهریور تا سهشنبه ۲۶ شهریور ماه آغاز میشود. جلسات علنی مجلس مجدداً از یکشنبه سی و یکم شهریور ماه از سر گرفته میشود.

افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان دولت هنوز اجرا نشده است

مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به مصوبه مجلس برای افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان دولت در سالجاری، گفت: با توجه به اینکه بیش از ۲ ماه از سال ۹۸ گذشته، دولت هنوز این مصوبه دولت را اجرا نکرده است. وی با بیان اینکه دولت روش درستی برای افزایش حقوق کارمندان در سال جاری اجرا نکرده است، اظهرا داشت: در جلساتی که با مسئولان سازمان برنامه و بودجه داشتیم، نتوانستند نمایندگان مجلس را درباره میزان افزایش حقوق‌ها قانع کنند، آن‌ها معتقد بودند که به مصوبه مجلس عمل شده است. نماینده مردم لنگرود در مجلس اضافه کرد: دولت مصوبه مجلس درباره افزایش حقوق کارمندان را آن طور که دلش خواسته و طبق روش خاصی اجرا کرده که در نامه‌هایی به رؤسای جمهور و مجلس خوهان اصلاح روش افزایش حقوق کارمندان دولت شده‌ایم. / تسنیم

دلار وارد کانال ۱۲ هزار تومان شد

بعد از شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و افزایش مراجعه مردم به مراکز خرید و فروش ارز برای فروش ارز‌های خانگی، بانک مرکزی از بانک‌ها خواست نسبت به خرید ارز‌های مردمی فعال شوند. امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را ۱۲ هزار و ۷۷۰ تومان و ۹ ریال، قیمت یورو را ۱۴ هزار و ۲۸۳ تومان و ۲ ریال و قیمت پوند انگلیس را ۱۶ هزار و ۱۵۸ تومان برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند. صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، با کاهش ۳۵۰ تومانی نسبت به روز قبل ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام کرده‌اند / تسنیم

تهرانی‌ها روزانه هزار و ۳۰۰ تن گوشت مرغ می‌خورند

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان تهران گفت: روزانه بیش از هزار و ۳۰۰ تن گوشت مرغ و ۱۰۰۰ تن گوشت قرمز در استان تهران توزیع می‌شود. میزان مصرف گوشت قرمز در استان تهران در سال حدود ۲۰۰ هزار تن و گوشت مرغ حدود ۴۰۰ هزار تن است.

دومین حکم قاضی دوست دار محیط زیست

امین الله انصاری قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان دشتی (استان بوشهر) حکم زندان را برای یک متخلف محیط زیست تغییر داد. وی به جرم شکار تیهو و همراه داشتن ادوات صید غیر مجاز با تهیه جزوه‌ای از محل زندگی پرنده صید شده و همچنین ۱۰۰ ساعت خدمات عمومی رایگان در محیط زیست شهرستان دشتی محکوم شد. وی حداقل ۳۶ ساعت باید در معیت و همراهی محیط‌بانان در مناطق حفاظت شده باشد تا با حضور در محل با سختی و مشکلات کار و وظیفه قانونی آنان آشنایی پیدا کند. / فارس

با هواداران داماش مثل برده‌ها رفتار کردند

حاجی‌پور مالک داماش گفت: مسئولان برگزاری فینال جام حذفی مقصر اتفاقات شب گذشته بودند. وقتی دیدم حرف‌های آقایان حساب و کتاب ندارد، گفتم تا زمانی که هواداران داماش در ورزشگاه حضور نداشته باشند، بازی نمی‌کنیم. هوادار ما ۱۸، ۱۹ ساعت با اتوبوس به اهواز آمده و برخی از آن‌ها کف اتوبوس خوابیده بودند، چرا نباید دنبال حق‌شان نباشم؟ پس از این اتفاقات، وزیر ورزش، مهدی تاج و دیگر مسئولان ورود کردند تا بازی برگزار شود.
 
هزینه نگهداری هر معتاد متجاهر روزانه ۲۶ هزار تومان است

علی شمشیری در ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: سال گذشته یک میلیارد و ۵۸۷ میلیون تومان توسط این ستاد هزینه نگهداری معتادان متجاهر ماده ۱۶ شد. وی در ادامه حلقه گمشده درمان معتادان متجاهر را اشتغال بعد از درمان ذکر کرد و گفت: بر همین اساس برای اینکه معتادان نجات یافته دوباره به اعتیاد رو نیاورند، یکی از اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزاری کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای برای آموزش و ایجاد اشتغال این افراد است. وی سوله‌های ماده ۱۶ کرمانشاه را برای بحث آموزش قدیمی دانست و افزود: باید برای احداث سوله‌های جدید و تعمیر و تجهیز آن‌ها از محل اعتبارات استانداری اعتبار تخصیص داده شود. شمشیری در ادامه با بیان اینکه آموزش پیشگیری از اعتیاد از مهدکودک‌ها تا دستگاه‌های اجرایی و واحد‌های صنعتی در دستور کار این ستاد است، گفت: مهم‌ترین مقوله مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است. /ایرنا

مردم ‎پس انداز خود را چگونه مدیریت می‌کنند؟

در بخشی از ‎نظرسنجی ملی ‎ایسپا که به صورت تلفنی انجام شد، از پاسخگویان پرسیده شده است: «هر خانواده‌ای ممکن است در زندگی بتواند پس انداز کند. شما ترجیح می‌دهید پس انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟»
۲۴.۸ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در بانک، ۱۴.۹ درصد در زمین و مسکن، ۱.۵ درصد در بورس پس انداز میکنند. 
۹.۹ درصد مردم اعلام کردند طلا و سکه و ۱.۲ درصد ارز و دلار خریداری می‌کنند. 
۱۰.۶ درصد پاسخگویان ترجیح می‌دهند پس انداز خود را صرف اشتغال زایی و کارآفرینی کنند.
۳۴.۳درصد پاسخگویان اعلام کرده اند پس اندازی ندارند.
 
تکذیب انتقال نجفی به زندان اوین

یک منبع آگاه در داستانی تهران خبر انتقال نجفی شهردار اسبق پایتخت به زندان اوین را تکذیب کرد. یک منبع آگاه در دادستانی تهران، ضمن تکذیب اعزام نجفی به زندان اوین گفت: نجفی در حال حاضر تحت نظر اداره آگاهی است و اگر قرار باشد به زندان اعزام شود به زندان رجایی شهر می‌رود مگر آن که استثنایی وجود داشته باشد و به بازداشتگاه اوین اعزام شود. گفتنی است؛ برخی رسانه‌ها ساعتی پیش از اعزام نجفی به زندان اوین خبر داده بودند.
 
هشدار مطهری درباره پرستو‌ها
 
علی مطهری در صفحه اینستاگرام خود از نحوه پوشش خبر قتل همسر دوم نجفی در صداوسیما انتقاد کرد.علی مطهری در مطلبی اینستاگرامی به دو نکته درباره قتل همسر دوم نجفی اشاره کرده و نوشته است:

در ارتباط با ماجرای آقای دکتر نجفی دو نکته قابل توجه است:اول این که صدا و سیما که معمولاً حوادث جنایی را منعکس نمی‌کند با ذوق‌زدگی و خوشحال از ضربه زدن به رقیب سیاسی به انعکاس کامل آن پرداخت و تنها زمانی که ندایی از مقام رهبری به او رسید دست از این عمل ناجوانمردانه خود برداشت و ناگهان سیر اخبار درباره این حادثه متوقف شد. ظاهراً خود مسئولان این سازمان قبح این گونه رفتار‌ها را درک نمی‌کنند و حتما باید ندایی از بالا برسد؛ و دوم این که از اخبار رسیده و خصوصا سخنان خود آقای نجفی معلوم شد که افرادی در کشور پرستو‌هایی دارند که گاهی بر گرد سیاسیونی که منتقد یا مخالف به شمار می‌روند به پرواز درمی‌آورند و آنگاه فیلم و عکس تهیه می‌کنند برای بستن دهان او و حذف وی از صحنه سیاست، غافل از این که اگر این روش‌ها در دنیا مرسوم و رایج است و مجاز شمرده می‌شود، برای یک مسلمان مجاز نیست بلکه حرام است. تجسس در امور داخلی زندگی مردم از نظر اسلام مجاز نیست حتی برای یک هدف مقدس. در اسلام برای رسیدن به یک هدف مقدس نمی‌توان از یک وسیله نامقدس استفاده کرد. نمی‌توان برای حفظ نظام از هر وسیله‌ای استفاده کرد و با آبروی مردم بازی کرد. امیدوارم ماجرای آقای نجفی نقطه شروعی برای ترک این روش‌ها باشد.
 
توهین رسانه سعودی به رئیس جمهور عراق

یک رسانه سعودی پس از سخنان «برهم صالح» در حمایت از ایران در اجلاس مکه، به وی تاخت و او را به باد انتقاد گرفت. پس از موضع‌گیری «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در اجلاس فوق‌العاده سران اتحادیه عرب و رد بیانیه پایانی این اجلاس، رسانه‌های سعودی که زبان دولت ریاض به شمار می‌روند، به انتقاد از موضع عراق پرداختند و در مواردی زبان به توهین گشودند. در یکی از این موارد «فارس بن حزام» روزنامه‌نگار سعودی در روزنامه «الحیات» در یادداشتی با عنوان «مخصمه رئیس‌جمهور عراق در مکه» مدعی شد که وی خود را در نشست سران اتحادیه عرب تنها دید و تنها کسی بود که از ایران حمایت کرد و «عراق در حالی که تلاش می‌کرد از ایران حمایت کند، یتیم ماند». این نویسنده نزدیک به دایره قدرت در ریاض همچنین نوشت که اعتراض رئیس‌جمهور عراق به بیانیه پایانی چیزی را تغییر نمی‌دهد بلکه صرفا این اعتراض، دِینی بود که او باید به ایران پرداخت می‌کرد. «فارس بن حزام» در ادامه مدعی شد که رئیس‌جمهور عراق پیش از عزیمت به مکه از مضمون اجلاس و نتیجه آن با خبر بود و پیش از قرائت بیانیه متن آن به اطلاع تمامی حاضران رسید. این نویسنده سعودی بار دیگر همچون دیگر رسانه‌های همسو با ریاض، مدعی شد که پارلمان و دولت عراق اختیاری از خود ندارند و تحت امر ایران هستند.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق که روز شنبه بامداد شنبه گذشته پس از قرائت بیانیه ضد ایرانی سران اتحادیه عرب که از سوی مقامات سعودی تدوین شده بود، اعلام کرد که بیانیه پایانی بدون اطلاع او صادر شده است. او گفت: «همزمان که عراق بار دیگر هرگونه اقدامی که امنیت سعودی و برادرانمان در خلیج [فارس]را هدف قرار دهد، محکوم می‌کند، باید توضیح دهم که ما هیچ مشارکتی در مضمون بیانیه پایانی نداریم و عراق به بیانیه پایانی با محتوای فعلی اعتراض دارد.» علاوه بر عراق، دو روز پس اجلاس، قطر هم اعلام کرد که در خصوص بیانیه پایانی دودستگی و اختلاف وجود داشت و قطر درباره آن تحفظ دارد.
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار