مقامات اماراتی که در مواقعی به پشتوانه آمریکا و عربستان علیه ایران اظهاراتی را مطرح می کنند، اخیرا پا را فراتر از توان و ظرفیت سیاسی و منطقه ای خود گذاشته اند و برای تعامل با ایران شروط عجیب و غریبی را مطرح کده اند. در همین رابطه، عبدالخالق عبدالله از چهره های تندروی اماراتی و مشاور ولیعهد ابوظبی روز جمعه در توئیتر خود پیش شرط های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای مذاکره با ایران را نوشت که البته با واکنش جالب کاربران توییتر مواجه شد.
کد خبر: ۷۵۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱ 01 June 2019

مقامات اماراتی که در مواقعی به پشتوانه آمریکا و عربستان علیه ایران اظهاراتی را مطرح می کنند، اخیرا پا را فراتر از توان و ظرفیت سیاسی و منطقه ای خود گذاشته اند و برای تعامل با ایران شروط عجیب و غریبی را مطرح کده اند.

به گزارش تابناک، در همین رابطه، عبدالخالق عبدالله از چهره های تندروی اماراتی و مشاور ولیعهد ابوظبی روز جمعه در توئیتر خود پیش شرط های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای مذاکره با ایران را نوشت که البته با واکنش جالب کاربران توییتر مواجه شد.

عبدالخالق همزمان با اجلاس فوق‌العاده سران عرب و سران شورای همکاری خلیج فارس در مکه در توییتی، عربستان و امارات را به نوعی نماینده دیگر کشورهای عربی خلیج فارس تلقی کرد و نوشت، «اینها شروط [کشورهای] خلیج [فارس] برای گفت‌وگو با ایران است».

استاد علوم سیاسی در دانشگاه امارات که به مواضع ضد ایرانی مشهور است در صفحه شخصی خود «شروط کشورهای عرب خلیج فارس برای مذاکره با ایران» را به شرح زیر اعلام کرد:

۱. پایان دادن به تهدیدات
۲. توقف مداخله در امور منطقه
۳. پایان دادن به اشغال جزایر اماراتی
۴. توقف برنامه هسته ای و موشکی
۵. توقف حمایت از گروه های افراطی
۶. پایان دادن به کاربرد نام خلیج فارس

او در پایان توییت خود به تقلید از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که با دادن شماره تلفن به سفارت سوییس در تهران، گفته بود منتظر تماس تهران است، نوشت: اگر ایران با این شروط موافقت کرد، می‌تواند با ریاض تماس بگیرد و این هم پیش‌شماره ریاض است 971.

چرا 6 شرط مقام اماراتی برای مذاکره با ایران را نباید جدی گرفت؟

این شروط را باید شروطی برای عدم تعامل دانست تا شروطی برای مذاکره و تعامل. همانند 12 شرط آمریکایی ها برای مذاکره با ایران که در واقع، امکان تحقق از سوی ایران را ندارند.

در رابطه با شرط اول باید گفت که ایران تاکنون تهدیدی را متوجه کشورهای عربی نکرده و بالعکس به ثبات و امنیت در این کشورها کمک کرده است. تنها عربستان، امارات و بحرین هستند که مدعی تهدید از سوی ایران هستند. در حالی که دیگر کشورهای عربی همواره بر نقش ثبات زای ایران در منطقه تاکید کرده اند.

شرط دوم نیز بی اساس و تکرار اتهامات گذشته است. ایران جز با درخواست کشورهای منطقه، مداخله ای در امور داخلی آن ها نداشته است.

شروط سوم، چهارم و ششم را باید عجیب ترین و مضحک ترین شروط مطروحه دانست. شروطی که به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران مربوط می شود و به همین جهت می تون گفت عربستانی ها به دنبال مذاکره و تعامل نیستند، بلکه در پی عدم تعامل و ایجاد تنش در منطقه هستند.

در رابطه با شرط پنجم یعنی توقف حمایت از گروه های افراطی نیز باید گفت که این عربستان و امارات هستند که باید حمایت خود از گروه های افراط گرا را متوقف کنند. گروه هایی همچون داعش، النصره، احرارالشام و ... که در سالیان اخیر منطقه را وارد یک دوره هرج و مرج و بی ثباتی جدی کرده اند.

لذا، به نظر می رسد شروط مطروحه از سوی مقامات اماراتی را نباید چندان مورد توجه قرار داد. چنانچه بسیاری از کاربران در توییتر این شروط را به سخره گرفتند.

خانم «شیخه قاسم» استاد رشته فلسفه دانشگاه کویت این توییت مقام سابق اماراتی را با یادآوری شروط ریاض برای قطر، به نوعی ریشخند کرد و در پاسخ نوشت: نام خلیج فارس در منابع قدیمی موجود است آقای دکتر و خودتان هم می‌دانید. فکر می‌کنم این شروط نشدنی شبیه همان شروط [ریاض و ابوظبی] برای قطر است. البته ما [برای همه] صلح آرزو می‌کنیم.

عربستان و امارات به همراه بحرین و مصر از دو سال پیش، قطر را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم کرده و منابع غیررسمی سیزده شرط برای ازسرگیری روابط با قطر مطرح کرده‌اند اما قطر با کمک ایران و ترکیه محاصره این کشورها را شکسته و شروط آنان را نادیده گرفته است.

خانم شیخه قاسم، همچنین ویدئویی با زیرنویس عربی از سخنان تیرماه سال گذشته رئیس جمهور ایران نیز ضمیمه توییت خود کرد که آقای حسن روحانی خطاب به آمریکایی‌ها میگوید «شما که هستید که از شما بترسیم.. می‌گویند چرا ایران در عراق و سوریه نفوذ دارد. ایران در کل منطقه نفوذ دارد و این نفوذ مال امروز هم نیست. عمق استراتژیک ما در غرب تا مدیترانه است». مقصود این استاد دانشگاه کویت این است که ایران از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسد و با آمریکا اینطور صحبت می‌کند، حال شما چطور برای ایران چنین شروطی می‌گذارید. 

در ادامه برخی کاربران دیگر، به این توییت مقام سابق اماراتی واکنش‌های صریح‌تری نشان دادند. 

کاربری عُمانی به نام دکتر «محمد الراشدی» در پاسخ به این مقام سابق اماراتی نوشت: شرط را قدرتمندان می‌گذارند [نه طرف ضعیف]. 

«هبه شوکری» پزشک و فعال سومالیایی نیز شماره تلفن عبدالخالق را مسخره کرد و به سبک تبلیغات تلویزیونی نوشت:  واژه رؤیا یا Dream را به شماره بالا پیامک کنید!.

کاربری قطری نیز به نام «داری، قطر، 2022» (خانه‌ام قطر است، 2022) نوشت: ای گاوووووو. آمریکای ابرقدرت نتوانست با ایران کاری کند. حالا تو کد 971 می‌دهی؟

روزنامه‌نگار کویتی (روزنامه الوطن) به نام «دویع العجمی» نیز در پاسخ به خواسته عبدالخالق درباره نام خلیج فارس، نوشت: در تاریخ اولین کسانی که دریانوردی کردند فارس‌ها بودند نه عرب‌ها. آنها اولین کسانی هستند که راه‌های دریایی را گشودند و ناوگان‌هایی را از و به آنجا هدایت کردند برای همین خلیج فارس نامیده شد... دنیا این اسم را به رسمیت می‌شناسد و همین درست است.

کاربر دیگری به نام «Adel» نوشت، نام خلیج فارس تاریخی است و به دلیل جهل یا نژادپرستی‌ها برخی‌ها، تاریخ تغییر نخواهد کرد... حاکمان ایران با ترامپ تماس نگرفتند.. چطور می‌خواهی که با ریاض تماس بگیرند؟

چرا 6 شرط مقام اماراتی برای مذاکره با ایران را نباید جدی گرفت؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار