رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب گفت: به اعتقاد کارشناسان جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت و درمان میاندوآب آخرین راه‌حل، مبارزه شیمیایی با رعایت بهداشت عمومی و سلامت محیط زیست برای مقابله با هجوم قورباغه‌ها خواهد بود.
کد خبر: ۷۴۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 28 May 2019
هجوم ۸۰۰۰ هزار قورباغه به روستایی در میاندوآب/ استفاده از مبارزه شیمیایی به عنوان آخرین راه‌حل

به گزارش تابناک آذربایجان غربی روزهای اخیر خبری مبنی بر هجوم تعداد زیادی قورباغه به روستا گول سلیمان‌آباد میاندوآب در رسانه‌ها منتشر شد که خبرگزاری فارس برای اطلاع از جزییات این خبر و اقدامات انجام شده گفت‌وگویی را با مسؤولان مربوطه انجام داده است که در ادامه از نظر گذرانده می‌شود.

علی ابراهیم‌نژاد در این ارتباط گفت: پس از خشک شدن تالابی در روستای گول‌سلیمان‌آباد، قورباغه‌ها به این روستا حمله کرده و موجب بروز مشکلاتی برای اهالی شده‌اند که برای مقابله با آنها با کمک کارشناسان محیط زیست اقدامات مناسب انجام خواهد شد.

بخشدار باروق میاندوآب با اشاره به اینکه تخمین دقیق تعداد قورباغه‌ها مشخص نیست، افزود: طبق مشاهدات در حدود هفت‌هزار تا هشت‌هزار قورباغه به خانه‌های مردم روستا هجوم برده‌اند.

استفاده از مبارزه شیمیایی به عنوان آخرین راه‌حل برای مقابله با قورباغه‌ها

علیرضا بقالی ادامه داد: در مسیر جاده میاندوآب_شاهین‌دژ و مابین روستاهای گول‌سلیمان‌آباد و علیار کندی در سال‌های گذشته در منطقه‌ای به نام گول‌سلیمان‌آباد تالابی وجود داشت که همیشه پرآب بوده است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به کاهش بارندگی‌ها و وجود خشک‌سالی در منطقه این تالاب به طور کامل خشک شده بود که در سال جاری با توجه به بارندگی‌ها بهاره مناسب تالاب دوباره احیا و پرآب شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب با اشاره به اینکه پس اطلاع اهالی مبنی بر هجوم قورباغه‌ها به منازل‌شان، کارشناسان اداره محیط زیست ضمن حضور در روستا، گزارشات اهالی را تائید کردند.

وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، مراتب به اطلاع اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی، رئیس مدیریت بحران و فرمانداری، اداره جهاد کشاورزی و اداره دامپزشکی میاندوآب اطلاع داده شد.

بقالی با اینکه با حضور کارشناسان مربوطه روز گذشته، بازدیدی را از محل انجام داده و راهکارهای لازم برای مقابله با این بحران اندیشیده شد.

وی خاطرنشان کرد: در این بازدید‌ها مقرر شد جوی‌های آب روستا پاک‌سازی، جوی آب روستا مرمت و سرپوشیده شود که به طرف تالاب گول سلیمان‌آباد هدایت می‌شود و گودالی به عمق یک متر مابین روستا و تالاب گول‌سلیمان‌آباد حفر شود تا مانع حرکت قورباغه‌ها به روستا بشود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب عنوان کرد: در صورت نتیجه‌بخش نبودن این راه‌کار‌ها به اعتقاد کارشناسان جهاد کشاورزی شبکه بهداشت و درمان میاندوآب آخرین راه‌حل مبارزه شیمیایی با رعایت بهداشت عمومی و سلامت محیط زیست برای مبارزه با هجوم قورباغه‌ها خواهد بود.

وی گفت: با توجه به اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی متولی حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش است بنابراین وظیفه دارد تا در نحوه مبارزه با آفت هجوم قورباغه‌ها در منطقه نظارت داشته باشد تا آسیب کمتری بر محیط زیست مناطق و حیات وحش وارد بشود.

سم تاثیرگذاری برای نابودی قورباغه‌ها وجود ندارد

علی لطفی‌وند با بیان اینکه در اینگونه موارد اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی وظیفه‌ای بر عهده ندارد، اظهار کرد: حضور نمایندگان اداره کل دامپزشکی در این بازدیدها تنها با هدف کمک و مشاوره بوده است.

کارشناس اداره دامپزشکی میاندوآب با بیان اینکه به طور طبیعی سم اثرگذاری برای نابودی قورباغه‌ها وجود ندارد، گفت: برای این منظور در بازدید از روستای گول‌سلیمان‌آباد پیشنهاد شد تا از نفتالین برای دور کردن این دوزیست‌ها استفاده شود.

منبع: فارس
برچسب ها: اخبار ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار