رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب گفت: عملیات احیا و مرمت پل تاریخی ساروق این شهرستان که هفته گذشته بر اثر بارندگی تخریب شده بود، آغاز شد.
کد خبر: ۷۴۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ 28 May 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی امیر مطلوبی  با بیان اینکه هفته گذشته بخشی از جداره مرمتی شمالی پل به علت بارش های شدید و طغیان رودخانه تخریب شد بیان کرد: استفاده غیر اصولی پیمانکار از خاک رس و بکار نبردن مصالح فنی در پر کردن عرشه پل در عملیات مرمت سال ۱۳۸۴، موجب افزایش حجم و فشار به پل ساروق در بارندگی های اخیرشد که تخریب دیواره های شمالی وجنوبی و آسیب دیدن جداره مرمتی شمالی این پل تاریخی رابه دنبال داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب اظهار کرد: عملیات احیا و استحکام بخشی پل تاریخی ساروق این شهرستان برای جلوگیری از آسیب دیدن بیشتر و مرمت اساسی بلافاصله پس از تخریب آغاز شد و برای اجرای آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافت .

مطلوبی ادامه داد: سبک سازی و حذف مصالح نامرغوب از روی طاق ها، برچیده شدن جداره های مرمتی از شاغول خارج شده و مرمت مجدد از جمله اقداماتی است که در عملیات احیا و استحکام بخشی این بنای تاریخی انجام می شود.

وی ادامه داد: همچنین طاق ها و کانال های سبک ساز داخلی پل تاریخی ساروق با مصالح سبک و به صورت اصولی و فنی مرمت و احیا می شود .

به گزارش ایسنا؛ پل ساروق  مربوط به  دوره صفوی  است و در  شهرستان تکاب، نزدیک بند رودخانه ساروق واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۵۶ به‌عنوان یکی از  آثار ملی ایران  به ثبت رسیده است. قدمت أین پل به دوره صفوی می‌رسد.

این پل بطول 62/5 متر (با احتساب دو انتهای آن) و عرض آن 6/40 متر می‌باشد و دارای سه دهانه یا چشمه طاق بزرگ و ۲ عدد چشمه طاق کوچک بر روی پایه‌ها با قوس جناغی است. جهت پل شمالی ـ جنوبی است. بستر این پل بعلت رسوبی بودن کف رودخانه و سست بودن خاک توسط سنگهای لاشه صاف و تخته سنگهای تراشیده سنگ‌فرش شده است.

 اندازه پایه‌های پل 4/5 * 6/5 متر می‌باشد که دیوارهای خارجی آنها با سنگهای مکعب تراشیده شده چهارگوش در اندازه‌های متفاوت ساخته شده است و داخل دیوارهای پایه‌ها یعنی قسمتهای وسطی پایه را با سنگهای لاشه و قلوه سنگ پرکرده‌اند.

چشمه طاق‌ها با طاق جناغی در روی پایه‌های سنگی با آجر ساخته شده‌اند. سطح گذرگاه بگونه منظمی با سنگ‌های کف رودخانه‌ای فرش شده است و در کنار آن جان پناه‌هایی به ارتفاع ۷۵ سانتیمتر ساخته شده است. سطح گذرگاه پل به علت نامساوی بودن اندازه چشمه‌ها دارای شیب ملایم بطرف جنوب می‌باشد.

پل ساروق دارای سه چشمه یا دهانه است که در هنگام بهار و فصل پرآبی رودخانه آب از هر سه طاق آن عبور می‌کند و در تابستان فقط از چشمه وسطی آن عبور می‌کند. این پل در مسیر کاروان رو قدیم تبریز ـ همدان برپا شده بوده است. مسیری که پل مزبور روی آن ساخته شده در طول تاریخ یکی از مسیرهای مهم ارتباطی بوده و ساخت پل از همان ابتدا ضروری بوده است.


انتهای پیام

برچسب ها: اخبار ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار