متن یادداشت دبیر شورای عالی امنیت ملی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر بدین شرح است: سوم خرداد سال ۶۱ وقتی در خرمشهر، جوانان انقلابی، سنگ بنای روز ملی ایثار، مقاومت و پیروزی را با خون خود بنا نهادند، تاریخ ساز شدند. همان زمان، صداهایی در دنیا بلند شد که امروز وقت مذاکره است. اگر نه، تاریخ، جنگ‌طلب‌ها! را تنبیه می‌کند...
کد خبر: ۷۴۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵ 24 May 2019

به نظر نمی رسد که یک نفر ایرانی باشد، اما «خرمشهر» را نشناسد. خرمشهر نه فقط به عنوان یک شهر مرزی در جنوب غربی ایران، بلکه به معنای یک فرهنگ و نماد، به عنوان یک فرهنگ ماندگار در ایستادگی و استقامت در مقابل دشمن و به عنوان یک گوشه از غیرت ایرانی که هیچگاه اجازه نمی دهد ذره ای از خاکش در اختیار دشمن باشد، است.

به گزارش «تابناک»؛ خرمشهر که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت، چهارم آبان ماه ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (19 ماه) اسارت، در ساعت ۱۴ عصر روز سوم خرداد ۱۳۶۱ پس از ۲۴ روز ایثار رزمندگان ایرانی، کامل آزاد شد و بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت. امام خمینی (ره) به همین مناسبت پیامی خطاب به مردم ایران صادر کردند و در اولین بخش این بیانیه جمله ای تاریخی فرمودند، مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» این جمله در همیشه تاریخ ایران اسلامی و هشت سال دفاع مقدس ماندگار شد.

حالا هرگاه سخن از تهدید ایران و ایرانی می شود، باز هم پای فرهنگ خرمشهر و خاطرات آزادسازی آن به میان می آید. در همین زمینه امروز دبیر شورای عالی امنیت ملی یادداشتی را به نگارش درآورد که مفهوم ویژه ای دارد و مخاطب خاصش آمریکایی هایی هستند که این روزها گاهی تهدید به جنگ می کنند. دریابان «علی شمخانی نوشته: نسل بی انقطاع ما، ۴۰ سال است که نبرد نظامی، تحریم، تروریسم و جنگ اقتصادی را در بستر فرهنگ خرمشهر با ایثار و مقاومت به پیروزی مبدل کرده است.

متن یادداشت دبیر شورای عالی امنیت ملی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر بدین شرح است: سوم خرداد سال ۶۱ وقتی در خرمشهر، جوانان انقلابی، سنگ بنای روز ملی ایثار، مقاومت و پیروزی را با خون خود بنا نهادند، تاریخ ساز شدند. همان زمان، صداهایی در دنیا بلند شد که امروز وقت مذاکره است. اگر نه، تاریخ، جنگ‌طلب‌ها! را تنبیه می‌کند.

صدام که به کویت حمله کرد، همه فهمیدند که مذاکره با دیوانه شرور یعنی جنگ مستمر. تاریخ، جنگ‌طلب‌های واقعی را تنبیه کرد. خرمشهر، صرفاً یک شهر نیست. نماد یک فرهنگ است. فرهنگی که اسم رمز تولدش یا علی بن ابی طالب (ع) بود؛ یعنی ایمان، یعنی غیرت، یعنی همت.

نسل بی انقطاع ما، ۴۰ سال است که نبرد نظامی، تحریم، تروریسم و جنگ اقتصادی را در بستر فرهنگ خرمشهر با ایثار و مقاومت به پیروزی مبدل کرده است. پیر و مرادمان گفت: «تا شرک و کفر هست، مبارزه هم هست و تا مبارزه هست ما هستیم.»

پریشب، قاب عکس نادر مهدوی، شهید والا مقام تحقیر هیمنه پوشالی آمریکا در خلیج فارس را که در کناردست رهبری دیدم، بی اختیار دل و دیده‌ام بارانی شد؛ «خرمشهرها در پیش است.»

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در این یادداشت نکاتی را از دل واقعه تاریخی و تجربه بزرگ آزادسازی خرمشهر استخراج کرده و خطاب به دشمن آنها را برشمرده است. اول اینکه جوانان ایرانی وقتی پای خاک کشورشان در میان باشد، اوج ایثار و مقاومت را به نمایش می گذارند و تاریخ ساز می شوند، پس آنهایی که این روزها در «توهم جنگ» هستند، حتما باید تاریخ 8 ساله دفاع مقدس و برهه های حساسی که ایران و انقلاب اسلامی در آن قرار گرفته و سربلند و پیروز بیرون آمده است را مطالعه کنند.

نکته دوم اینکه همین فرهنگ مقاومت در 40 ساله گذشته نشان داده که ایران و مردمش در مقابل زورگویی، تحریم، تروریسم و جنگ اقتصادی خیلی محکم می ایستند و همیشه «تهدید» را تبدیل به «فرصت» می کنند، لذا اولا در تصمیمات و در ثانی پیش از هر اقدامی باید به این موضوعات توجه کنند.

سومین نکته یادداشت دریابان شمخانی اشاره به مباحثی است که این روزها درباره «مذاکره» بیان می شود. او تجربه تاریخی خود و ملت ایران را در این زمینه یادآور شده و به تأکید برخی برای مذاکره پس از فتح خرمشهر اشاره می کند. او به کنایه «ترامپ» را «دیوانه شرور» و «جنگ طلبی» نظیر صدام خوانده و تأکید کرده است، مذاکره با چنین فرد و افرادی حاصلی نخواهد داشت.

اما چهارمین و آخرین نکته یادداشت دبیر شورای عالی امنیت ملی، قرار گرفتن قاب عکس نادر مهدوی، شهید والا مقامی که باعث تحقیر هیمنه پوشالی آمریکا در خلیج فارس شد در کناردست رهبری در دیدار با دانشجویان بود. او با یادآوری این موضوع تأکید کرده است که ایران دنبال راه اندازی هیچ جنگی نیست، اما اگر هرگونه خطایی از سوی آمریکایی ها در این زمینه سر بزند، ایران «نادر مهدوی»های زیادی دارد و به این صورت «خرمشهرهای زیادی در پیش خواهد بود.»

منبع: تابناک
برچسب ها: اخبار ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار