مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان ایلام
کد خبر: ۷۴۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۱ 24 May 2019

یکی از نهادهای بنیادین حفظ و تربیت انسان خانواده می باشد که درآن فرزندان با فراگیری ارزش ها و هنجارها و تربیت روانی مناسب برای ایفای نقش مثبت در بزرگسالی آماده می شوند.

نهاد خانواده را از ابتدای خلقت انسان می توان جستجو کرد. مهمترین عامل فروپاشی این نهاد ارزشمند متارکه یا طلاق می باشد.

در هر عصری درصد نسبی طلاق در حد معقولی بوده و وجود آن ضرر جبران ناپذیری بر بنیاد اجتماع وارد نمی ساخته است اما امروزه جامعه انسانی شاهد افزایش روز افزون نرخ طلاق در جامعه می باشد به طوری که بیم نابودی بنیان خانواده می رود و به دنبال آن جامعه شاهد افزایش روز افزون انحرافات اجتماعی، ناهنجاریهای روانی، انواع بیماری های روان پریشی در افراد مطلقه و فرزندان طلاق می باشد . لذا در دورانی که ما زندگی می کنیم طلاق یکی از مشکلات اجتماعی جامعه مدرن است .

حقیقت امر این است که هر کسی که در میان یک خانواده طلاق گرفته زندگی می کند در شرایط سختی به سر می برد چون اکثر والدین مطلقه با هم مشکل دارند ، به یکدیگر سوءظن دارند ، یکدیگر را تحقیر می کنند و در دعواهای دائمی به سر می برند و این فضای منفی همواره در بین آنها جریان دارد . البته مواردی معدودی هم وجود دارد که طلاق یک پایان خوش را برای همه اعضای خانواده به وجود می آورد اما متاسفانه این موارد خیلی کم است چون ما طلاق سالم را بلد نیستیم و به همین دلیل است که می توان گفت که تاثیرات طلاق روی اعضای خانواده بیشتر مخرب و منفی است تا مثبت و سازنده.

تاثیرات طولانی مدت طلاق روی کودکان شامل انواع ترسها ، ناسازگاری با محیط و فشارهای عصبی است این موارد حالت روانی کودک را بسیار تغییر می دهد.

تاثیر طلاق روی والدین : دومین تاثیر طلاق روی خود والدین است،معمولاً ناسازگاری ها و دعواها بین پدر و مادر خیلی قبل از طلاق شروع شده است و زندگی را برای هر دوی آنها غیر قابل تحمل کرده است ،گاهی مشکلات جدی وجود دارند مانند مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی یا موارد مشابه که می تواند جدایی زوجین را در پی داشته باشد .

اما گاهی دو نفر خیلی ساده نمی خواهند با هم باشند و به زندگی در کنار یکدیگر ادامه دهند. معمول ترین واکنش روانی به تصمیم طلاق ، نگرانی، بی خوابی، عصبی شدن، ترس های گوناگون و عصبانیت است . برخی افراد در این شرایط شروع به استفاده از سیگار،مواد مخدر، الکل و یا حتی پر خوری عصبی می کنند .

نهایتاً با توجه به مشکلات مختلفی که طلاق برای خانواده، والدین و فرزندان ایجاد می کند بسیار ضروری است که مشکلات قبل از ازدواج و همچنین قبل از طلاق را بشناسیم تا جلوی مشکلات و آسیب های بعدی را تا حد ممکن بگیریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار