هم اکنون قیمت سانتافه مدل 2016 در بازار نزدیک به 750 میلیون تومان است در حالی که می‌توان همین خودرو را با کارکرد 20 هزار کیلومتر و قیمت کمتر از 10 هزار دلار به کشور وارد کرد و در نهایت با در نظر گرفتن تعرفه 100 درصدی، قیمت این خودرو در داخل نزدیک به 250 میلیون تومان خواهد بود.
کد خبر: ۷۴۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰ 23 May 2019

پس از مطرح شدن پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم، مخالفان و موافقان زیادی نسبت به این پیشنهاد واکنش نشان داده و دلایل موافقت یا مخالفت خود اعلام کردند.

به گزارش «تابناک»؛ مخالفان این طرح اختصاص ارز به واردات خودرو چه صفر و چه دست دوم را در شرایط فعلی امری غیرضروری می دانند و معتقدند که محدودیت واردات اقدامی در راستای حمایت از صنعت خودروسازی کشورمان می باشد. موافقان واردات مدعی اند که هم اکنون نیز ارزبری خودروهای داخلی و همچنین قطعات بالاست و در نهایت، مردم هم از کیفیت پایین خودروها ناراضی‌اند و واردات می تواند یک راه حل موثر برای بهبود شرایط بازار خودرو کشورمان باشد.

موافق طرح مذکور معتقدند که واردات خودروهای دست‌دوم تجربه ای است که در برخی کشورها نتیجه مثبتی به همراه داشته است و سبب شده که کیفیت تولیدات داخلی و همچنین رضایت‌مندی مردم افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از جمله موافقان طرح واردات خودروهای دست دوم بوده و می گوید در صورت واردات خودروهای دست دوم شاهد کاهش 40 تا 50 درصدی قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

بنا به گفته وی هم اکنون قیمت سانتافه مدل 2016 در بازار نزدیک به 750 میلیون تومان است در حالی که می‌توان همین خودرو را با کارکرد 20 هزار کیلومتر و قیمت کمتر از 10 هزار دلار به کشور وارد کرد و در نهایت با در نظر گرفتن تعرفه 100 درصدی، قیمت این خودرو در داخل نزدیک به 250 میلیون تومان خواهد بود.

مؤتمنی هایما را نیز مشمول همین قاعده دانسته و می گوید در حال حاضر قیمت هایما در بازار 315 میلیون تومان است که در صورت واردات خودروهای دست دوم خارجی، این خودرو هم با همان قیمت 100 میلیون تومانی خرید و فروش خواهد شد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: تا زمانی که فضای رقابتی در خودروسازی‌ها ما به وجود نیاید نه کیفیت خودروها افزایش پیدا خواهد کرد و نه کمیت و نه حتی خدمات خود را بهتر خواهد کرد و هر روز هم قیمت‌ها را افزایش خواهند داد.

وی گفت: یک بازار انحصاری الآن در دست خودروسازی‌ها است و می‌دانند هر چه را که تولید کنند مصرف‌کننده مجبور به خرید و استفاده از آن است و چاره دیگری هم ندارد و در واقع می شود گفت که مصرف کننده های خودرو داخلی محکوم به استفاده از این چهارچرخه‌های از رده گذشته هستند.

وی گفت: هر مسئله‌ای که باعث افزایش رقابت در این بازار شود و خودروسازها را وارد کند تا کیفیت را افزایش دهند و یا قیمت را کاهش دهند به نظر به نفع مصرف کننده ها خواهد بود.

وی در خصوص واردات خودروهای دست‌دوم نیز گفت: اگر واردات خودرو با نظارت باشد می‌تواند کمک‌کننده باشد، باید نظارت به‌گونه‌ای باشد که خودروهای از رده خارج و خراب با مصرف سوخت بالا و آلاینده وارد کشور شود و به‌عبارت‌دیگر خودروهای دست‌دوم که وارد کشور می‌شود باید از خودروهای تولید داخل کیفیت بالاتری داشته باشند.

این نماینده مجلس گفت: چند وقت پیش من جستجویی در فضای مجازی در این خصوص انجام دادم الآن خودروی لکسوس RX570 مدل 2013 در ایران قبل از این گرانی‌های چند روز پیش حدود 4.5 میلیارد تومان بود اما همین خودرو در امارات مدل 2015 آن حدود 700 میلیون تومان بود.

وی گفت: اختلاف قیمت‌ها بسیار زیاد است و من اطمینان دارم که اگر ما در داخل از همین خودرو مدل‌های 2015 به بالا داشتیم قیمت‌های آن‌ها بالای 7 میلیارد می‌شد، به همین دلیل من اعتقاددارم که اگر واردات آزاد شود و ما بتوانیم خودرو دست‌دوم را وارد کنیم قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: به نظر من همین کار باعث ایجاد رقابت در بازار خودرو هم می‌شود اما شرط آن این است که خودروهای باکیفیت وارد کشور شود و از همه مهم‌تر اینکه انحصار در واردات هم وجود نداشته باشد، البته باید این را هم در نظر گرفت که عوارض واردات این خودروها هم نباید به حدی باشد که دوباره همین وضعیت تکرار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار