به گفته رئیس کل بانک مرکزی، پس از تصمیم جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام، عده‌ای خواستند نرخ را بالا ببرند، ولی نتوانستند. نرخ ارز تابع متغیر‌های اقتصادی و سیاسی است. از بابت اقتصادی ما می‌دانیم وضع چگونه است. ذخایر ارزی و اسکناس ما بهتر شده، ولی متغیر‌های سیاسی تأثیر می‌گذارد که مبنای اقتصادی ندارد.
کد خبر: ۷۴۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲ 20 May 2019
در یک ماه اخیر قیمت دلار در نوسان بوده است و در برخی روز‌ها این قیمت به کانال ۱۵ هزار تومان هم وارد شد. در روز‌های اخیر قیمت دلار دوباره نزولی شده است و تا لحظه تهیه این خبر به کانال ۱۳ هزار تومان وارد شده است. در گفتگو خبرنگار تابناک اقتصادی با وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی این پرسش‌ها پاسخ داده شد که دلیل افزایش قیمت دلار چه بود و چه عواملی باعث شد تا این قیمت در روز‌های اخیر کاهش یابد؟ قیمت دلار در سال ۱۳۹۸ در چه بازه‌ای خواهد بود؟

به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از آن که قیمت دلار از ۱۳۷۵۰ تومان در دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به ۱۵۳۵۰ تومان در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ رسید، حالا امروز در مورخه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ یک بار دیگر قیمت این ارز به کانال ۱۳ هزار تومان وارد شده و تا لحظه تنظیم این خبر قیمت آن ۱۳۸۰۰ تومان اعلام شده است. این کاهش قیمت در حالی است که درست چند روز پیش یعنی در مورخه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: عده‌ای خواستند پس از تصمیم جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام ـ. که هفته پیش اعلام شد ـ. نرخ را بالا ببرند، ولی نتوانستند. نرخ ارز تابع متغیر‌های اقتصادی و سیاسی است. از بابت اقتصادی ما می‌دانیم وضع چگونه است. ذخایر ارزی و اسکناس ما بهتر شده، ولی متغیر‌های سیاسی تأثیر می‌گذارد که مبنای اقتصادی ندارد. روزی شایعه می‌کنند قرار است جنگ یا مذاکره شود و عده‌ای از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند تا نرخ را بالا و پایین کنند. وی در ادامه هشدار داد که مردم در این بازار سرمایه گذاری نکنند.
 
دلایل ریزش قیمت دلار به کانال ۱۳ هزار تومان چیست؟ بازار سکه امروز شاهد کاهش پلکانی قیمت‌ها بود/ هر یک ربع، سکه ارزان‌تر می‌شود

حالا پرسش بسیاری از مردم این است که چرا قیمت دلار در روز‌های گذشته افزایش یافت و به کانال ۱۵ هزار تومان وارد شد و این قیمت چرا دوباره کاهش شدید یافته و به کانال ۱۳ هزار تومان سقوط کرده است؟ پیش بینی وضعیت قیمت برای سال ۱۳۹۸ چیست؟

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: دلیل اول افزایش قیمت دلار طی روز‌های گذشته این بود که تنش بین ایران و آمریکا تشدید شد و آمریکا ناو خود را به خلیج فارس فرستاد و از طرفی هم برخی کشتی‌های اماراتی و عربستانی در آب‌های خلیج فارس مورد حمله قرار گرفتند. در کنار این موضوعات، اخبار در مورد احتمال جنگ بین ایران و آمریکا هم مطرح شد. دلیل دوم این بود که تقریباً ما در برخی حوزه‌های اقتصادی از جمله خودرو شاهد رها شدن اقتصاد بودیم. همین اخبار عمدتاً تنش زا و منفی در طی روز‌های گذشته باعث شد تا قیمت دلار حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان نسبت به سطح مقاومت قبلی خود که ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود افزایش یابد و به کانال ۱۵ هزار تومان وارد شد. شقاقی شهری در مورد کاهش قیمت دلار در این چند روز گفت:

اولین دلیل این است که اخبار منفی و تنش زا کاهش یافته است. از یک سو، خود آمریکایی‌ها از کانال‌های مختلف اعلام کرده اند که قصد جنگ نظامی با ایران را ندارند و بیشتر به دنبال جنگ اقتصادی هستند و همچنین کشور‌های عربی هم اعلام کردند که حاضر نیستند در منطقه جنگ دیگری به وجود بیاید و از سوی دیگر مسئولین عالی نظام نیز اعلام کردند که ایران حاضر به گسترش تنش از طریق ایجاد جنگ نیست.

دومین دلیل این بود که اخبار خوبی در حوزه تشکیل بازار متشکل ارزی منتشر شد و تقریباً این اخبار نشان می‌دهند که سازوکار بازار متشکل ارزی عملاً طی شده است و احتمالاً این بازار در روز‌های آینده کار خود را آغاز خواهد کرد.

سومین دلیل این است که دولت در حال حاضر چند تصمیم سختگیرانه در حوزه ارز را گرفته است. یکی این است که دولت با جدیت به دنبال بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات است و وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردند که فهرست صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده اند به مراجع قضایی ارسال کرده و این افراد باید منتظر برخورد‌های جدی تری باشند. دولت به دنبال آن است تا جلوی سواستفاده‌های احتمالی از ارز حاصل از صادرات را بگیرد و اجازه ندهد که این ارز در بازار آزاد به فروش برسد یا به کشور وارد نشود. دوم این است که در چند روز اخیر شاهد بودیم که سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که شیوه نامه رسیدگی مالیاتی به خرید‌های ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی از بانک مرکزی را به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرده است. این شیوه نامه به منظور رسیدگی مالیاتی به خرید‌های ارزی با توجه به تحولات ارزی سال‌های ۱۳۹۵ لغایت ۱۳۹۷ و فعالیت سوداگرانه برخی اشخاص که مبادرت به خرید ارز به هر طریق از بانک مرکزی نموده اند صادر شده است. این نشان می‌دهد که سازمان امور مالیاتی به دنبال اخذ مالیات از خریداران و فروشندگان ارز است و این باعث برهم خوردن امنیت بازار ارز شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: قیمت دلار در بازار داخلی به دلیل عدم وجود کشش در اقتصاد ایران و عدم وجود تقاضا به قیمت‌های بالاتر، بیشتر از ۱۵ هزار تومان نخواهد شد.
 
وی در پایان صحبت‌های خود افزود: ذخایر ارزی کشور بسیار بالاست و همین موضوع امکان رها شدن اقتصاد را نمی‌دهد. همچنین بدهی خارجی ایران کم است و خود این موجب خواهد شد که تقاضا برای ارز کمتر باشد و اقتصاد ایران از هم نپاشد.
 
دلایل ریزش قیمت دلار به کانال ۱۳ هزار تومان چیست؟ بازار سکه امروز شاهد کاهش پلکانی قیمت‌ها بود/ هر یک ربع، سکه ارزان‌تر می‌شود

بازار سکه امروز شاهد کاهش پلکانی قیمت‌ها بود/ هر یک ربع، سکه ارزان‌تر می‌شود

محمد کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اظهار داشت: امروز از ابتدای صبح همزمان با شروع فعالیت بازار، هر یک ربع شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. به گونه‌ای که در حال حاضر (ساعت ۱۴) هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به روز گذشته، ۲۰۰ هزار تومان کاهش و نسبت به ده روز پیش، حدود ۵۰۰ هزار تومان ریزش داشته است. همچنین برای اولین بار، بهای سکه تمام طرح جدید و طرح قدیم به رقم یکسان برای فروش رسیده اند. در مجموع روند امروز بازار، تا این لحظه به صورت پلکانی در جهت کاهش قیمت‌ها می‌باشد.

بر این اساس، به گفته محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران آخرین قیمت‌ها از بازار امروز تا ساعت ۱۴ به شرح زیر می‌باشد:

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم، ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده اند.

هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است؛ و هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان می‌باشد.

به گفته کشتی آرای، هر سکه یک گرمی نیز با کاهش قیمت، ۹۹۵ هزار تومان می‌باشد و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۱۶  هزار و ۷۰۰ تومان ارزشگذاری شده است.

همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۸۰۵ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۹۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است.  

حباب سکه نیز در حال حاضر، ۵۷۰ هزار تومان می‌باشد که نسبت به روز یکشنبه، ۵۰ هزار تومان افزایش داشته است که دلیل آن، مقاومت فروشندگان در برابر کاهش قیمت و عدم تمایل به فروش سکه در بازار می‌باشد. هرچند تقاضا نسبت به روز‌های قبل، تغییر چندانی نداشته است.
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار