سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: تمام نمونه‌های قدیم کارت ملی از اعتبار خارج شده است و از ابتدای خرداد، استعلام آنلاین ویژه افرادی است که برای کارت هوشمند ملی ثبت‌نام کرده‌اند.
کد خبر: ۷۴۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 20 May 2019
به گزارش فارس، سیف‌الله ابوترابی در نشست خبری به مناسبت روز ملی جمعیت گفت: با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری، این روز نام‌گذاری شده که در آن به کاهش سن در زمان ازدواج، توانمندسازی جمعیت در سن ازدواج، زمینه‌سازی برای اشتغال پایدار، تکریم سالمند، تبدیل شهر‌ها و روستا‌ها به محیط‌های سالمند دوست، افزایش امید به زندگی و حفظ جمعیت در روستا‌ها از جمله موضوعاتی است که در سطح ملی به آن توجه شده است.

* آخرین آمار ولادت‌های ثبت‌شده در سال ۹۷

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: طبق آخرین آمار، در سال ۹۷، یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۱۹ مورد ولادت ثبت شده است که از این تعداد ۷۰۴ هزار و ۶۷ نفر پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۲ نوزاد دختر بوده است.

وی افزود: در نسبت جنسی ولادت، به ازای هر ۱۰۶.۳ نوزاد پسر، ۱۰۰ دختر متولد شده است. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه آمار ثبت ولادت در شهر‌ها ۷۷ درصد است، گفت: ثبت ولادت در موعد قانونی ۱۵ روزه ۹۸.۷ درصد بوده و میزان عمومی ولادت ۱۷.۱ در هزار است. 

* استان‌هایی که بیشترین و کمترین ولادت را دارند

وی گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، هرمزگان و خراسان جنوبی جزو ۵ استانی هستند که بیشترین ولادت را دارند و استان‌های گیلان، مازندران، البرز، مرکزی و سمنان کمترین آمار ولادت را داشتند. 

ابوترابی گفت: میزان سن والدین در زمان تولد فرزند برای مردان ۳۳.۷ سال و برای مادران ۲۹ سال است و میانگین سن مادر در اولین ولادت فرزند ۲۷.۷ سال ثبت شده است.

* بیش از ۱۹ هزار دوقلو‌زایی در کشور

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور بیان داشت: بر اساس آخرین آمار از تولد چندقلوزایی در سال گذشته ۱۹ هزار و ۹۱۱ دوقلوزایی، ۶۴۶ مورد سه‌قلوزایی و ۲ مورد پنج‌قلوزایی داشته‌ایم که در استان‌های اصفهان و مرکزی ثبت شده است. 

* نام‌هایی که ایرانی‌ها می‌پسندند

وی گفت: در بحث فراوانی اسم‌ها، نام‌هایی که بیش از ۱۰ هزار مورد ثبت شده‌اند در پسران به ترتیب امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس و محمدطا‌ها بوده است. 

ابوترابی افزود: بیشترین اسامی دختران که بیش از ۱۰ هزار مورد بوده نیز به ترتیب فاطمه، زهرا، حلما و زینب بوده است.

* آخرین آمار فوتی‌ها در سال ۹۷

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در سال گذشته ۳۷۷ هزار و ۲۴۵ مورد فوت ثبت شده که از این تعداد ۲۱۱ هزار و ۵۱۸ مورد برای مردان و ۱۶۵ هزار و ۶۷۵ مورد برای زنان بوده است. 

وی گفت: در نسبت جنسی رویداد ثبت وفات، به ازای هر ۱۲۷ فوت مرد، ۱۰۰ زن فوت کرده است و نسبت آن در شهر‌ها ۷۳.۸ درصد است همچنین ثبت در مهلت قانونی ۹۸.۱ درصد گزارش شده است. 

ابوترابی مهمترین علل مرگ و میر را به ترتیب بیماری‌های قلبی و عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان‌ها و تومور‌ها ۱۱.۳ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی ۹.۸ درصد اعلام کرد و گفت: آمار فوت به علت حوادث جاده‌ای ۱۰ هزار و ۲۸۴ نفر بوده که ۷ هزار و ۹۹۴ نفر مردان بوده است. 

* آخرین آمار ازدواج و طلاق

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: ۵۴۹ هزار و ۸۶۱ مورد ازدواج و ۱۷۴ هزار و ۶۹۸ مورد طلاق در سال گذشته ثبت شده است. 

وی بیان داشت: میانگین سن مردان در اولین ازدواج ۲۷.۵ سال، میانگین سن زنان در اولین ازدواج ۲۳.۴ سال، میانگین سن مردان در طلاق‌های ثبت شده ۳۶.۹ سال و میانگین سن زنان در طلاق‌های ثبت شده ۳۲.۱ سال بوده است. 

ابوترابی گفت: میانگین نرخ عمومی ازدواج ۷ مورد به ازای هر هزار نفر بوده و برای طلاق ۲.۲ به ازای هر هزار نفر ثبت شده است.

* استان‌هایی که بیشترین و کمترین آمار ازدواج را دارند

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: استان‌های خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان دارای بیشترین میزان عمومی ازدواج و استان‌های سمنان، البرز، تهران، بوشهر و اصفهان دارای کمترین میزان ازدواج بوده‌اند.

وی بیان داشت: استان خراسان رضوی، تهران، کردستان، قم، گیلان و اردبیل بیشترین آمار طلاق و استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، هرمزگان و بوشهر کمترین طلاق را داشته‌اند. 

ابوترابی ادامه داد: در حال حاضر شاهد «سکون طلاق» در جامعه هستیم چرا که متولدین دهه ۶۰ که رشد بالای جمعیتی داشته‌اند از دوره سن ازدواج و تولد اولین فرزند خود گذشته‌اند و اکنون شاید عامل اصلی کاهش ولادت و ازدواج همین موضوع باشد. البته با اقدامات شورای اجتماعی کشور زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و طلاق فراهم شده است با این وجود نمی‌توان آمار طلاق را در یک بازه زمانی یک تا دو ساله بررسی کرد بلکه نیاز به یک بازه ۵ تا ۱۰ ساله دارد. این در حالی است که میزان عمومی طلاق در سال گذشته مشابه سال ۹۶ و برابر با ۲.۲ است.

* بیش از ۱۷۵ هزار ایرانی نام خانوادگی خود را تغییر دادند

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به روند تغییر کاهش نام و نام خانوادگی، گفت: در سال گذشته ۱۷۵ هزار و ۹۵۷ نفر نام خانوادگی و ۷۶ هزار و ۲۵۵ نفر نام خود را تغییر داده‌اند.

وی ادامه داد: ۲۰۰ هزار اسم برای پسران و ۲۲۰ هزار اسم برای دختران در سامانه انتخاب نام وجود دارد؛ با این حال اگر خانواده‌ها تمایلی به انتخاب اسم‌های جدید در سامانه نداشته باشند می‌توانند نام‌های خود را مطرح و در کمیته مشورتی در مورد آن تصمیم‌گیری شود. در این زمینه ۱۱۳۳ خانواده، نام جدیدی را برای فرزند خود انتخاب کرده که از این تعداد ۹۵۱ نام به تصویب کمیته مشورتی رسیده است. 

* صدور بیش از ۴ میلیون شناسنامه المثنی

ابوترابی گفت: ۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۸۳ مورد تعویض شناسنامه در سال گذشته داشته‌ایم که ۲ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۴۰ مورد برای بالای ۱۵ سال و یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۱۳۰ مورد برای زیر ۱۵ ساله‌ها صادر شده است.

وی افزود: شناسنامه المثنی برای افراد بالای ۱۵ سال ۴۴۸ هزار و ۳۸۰ مورد و برای زیر ۱۵ ساله‌ها ۲۸ هزار و ۱۳۳ مورد بوده است.

* ثبت‌نام ۵۱ میلیون ایرانی برای کارت هوشمند ملی

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: ۵۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۸۲۷ نفر مراحل تکمیل ثبت‌نام کارت هوشمند ملی و درخواست خود را انجام داده‌اند که برای ۴۵ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۹۱ نفر کارت صادر شده و از این تعداد به ۴۴ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۲۰ نفر کارت ملی تحویل داده شده است.

ابوترابی در مورد افرادی که هنوز برای ثبت‌نام کارت هوشمند ملی اقدام نکرده‌اند، گفت: از جمعیت ۶۲ میلیون نفری که واجد دریافت کارت هستند ۵۱ میلیون نفر تکمیل درخواست برای ثبت‌نام داده‌اند و بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند؛ این در حالی است که ما در یکی، دو سال اخیر بار‌ها اعلام کردیم که مهلت این کارت‌های قدیمی به اتمام رسیده و تاریخ اعتبار نمونه قدیم را با مصوبه دولت تمدید کردیم. آخرین تمدید تا پایان سال ۹۷ بوده است.

وی افزود: بنابراین از ابتدای امسال کارت‌های نمونه قدیم از درجه اعتبار ساقط شده‌اند، اما اگر باز هم زمان آن را تمدید می‌کردیم بسیاری از متقاضیان ثبت‌نام خود را انجام نمی‌دادند و پروژه کارت ملی با تأخیر مواجه می‌شد. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در نتیجه از ابتدای خرداد ماه با هماهنگی‌های لازم شده و با صدور بخشنامه به دستگاه‌ها اعلام کرده‌ایم افرادی که مرحله تکمیل ثبت‌نام کارت هوشمند ملی خود را انجام داده‌اند می‌توانند با فیشی که در اختیار دارند برای امور اداری و بانکی خود مراجعه کرده و استعلام برخط بگیرند چرا که در ۲۰۰ هزار نقطه استعلام‌ها و احراز هویت به صورت آنلاین انجام می‌شود. 

ابوترابی بیان داشت: بنابراین افرادی که هنوز کارت هوشمند ملی خود را دریافت نکرده، اما تکمیل ثبت‌نام کرده‌اند با ارائه شماره ملی خود می‌توانند احراز هویت خود را انجام دهند حتی با تغییر در نرم‌افزار امکان تطبیق چهره به چهره نیز در دستگاه‌های استعلام‌کننده فراهم شده است. 

وی گفت: ۴ تا ۵ میلیون نفر در نوبت کارت هوشمند ملی هستند و ممکن است رسید خود را در اختیار نداشته باشند در نتیجه می‌توانند به محلی که برای ثبت‌نام رفته مراجعه کنند و رسید المثنی بگیرند تا بتوانند احراز هویت خود را در دستگاه‌ها انجام دهند. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: امیدواریم پروژه کارت هوشمند ملی تا پایان سال ۹۸ به اتمام برسد این در حالی است که هفته گذشته اولین محموله کارت تولید داخل تحویل ما داده شده، مراحل تست انجام شده، برخی از موارد باطل اعلام شده و روز گذشته اولین کارت تولید داخل را انجام داده‌ایم، در یکی از دفاتر پیشخوان دولت تست شده و از این به بعد در تیراژ بالا صادر می‌شود البته هنوز کارت وارداتی برای موارد ضروری در انبارهایمان داریم. 

ابوترابی همچنین در مورد افراد فاقد شناسنامه گفت: هر کسی که در پهنه جغرافیایی کشور یا نمایندگی خارج از کشور مدعی شود که ایرانی است، اما اوراق هویتی و بستگان ایرانی ندارد به فرمانداری‌ها معرفی، بررسی اولیه برایشان انجام می‌گیرد و فرد به وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی معرفی و هویت وی بررسی می‌شود و در صورت محرز شدن، شورای تأمین استان برایش شناسنامه می‌دهد بنابراین نمی‌توان مدعی شد که افراد ایرانی فاقد شناسنامه در کشور وجود دارد.

وی افزود: مراحل نهایی اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادران ایرانی و پدران خارجی باید طی شود و ما مکلف به اجرای دستورات هستیم تا چنانچه فرزندی از مادر ایرانی متولد شود بتواند تقاضای تابعیت کند. در این صورت وزارت امور خارجه به ما اعلام کرده و ما برایش شناسنامه صادر می‌کنیم.

* کودک همسری را ثبت نمی‌کنیم

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال، گفت: ما کودک‌همسری را ثبت نمی‌کنیم؛ در قانون مدنی کشور دختران ۱۳ سال تمام و پسران ۱۵ سال تمام می‌توانند ازدواج‌شان را ثبت کنند. 

وی ادامه داد: افرادی که زیر این سنین هستند، اما رشد جسمی‌شان به گونه‌ای است که بیش از این سن را نشان می‌دهد برابر قانون می‌توانند به دستگاه قضایی معرفی شده و حکم رشد بگیرند. در نتیجه قاضی حکم می‌دهد که این افراد در سن ازدواج بوده و ما نیز موظف به ثبت آن هستیم.

ابوترابی گفت: در سال گذشته ۲۰۶۹ شناسنامه برای افراد بالای ۱۸ سال که فاقد شناسنامه بوده و تابعیت ایرانی آن‌ها محرز شده صادر شده که همین امر برای ۱۴۱۷ کودک زیر ۱۸ سال نیز انجام شده است. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در رابطه با تعرفه خدمات ثبت احوال گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در روز‌های اخیر رقمی را به عنوان کارمزد برای دفاتر پیشخوان دولت اعلام کرد که ما در مقابل این رقم مخالفت خود را اعلام کردیم و اکنون به جمع‌بندی قیمت خواهیم رسید و آن را به کانون دفاتر پیشخوان اعلام می‌کنیم، در این نرخ‌گذاری تعدیل قیمت را لحاظ کرده‌ایم.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار