کارشناسان رسانه با اشاره به همزمانی گزارش‌های شب گذشته شبکه «فاکس‌نیوز» با توئیت‌های ترامپ، نوشته‌اند به نظر می‌رسد توئیت ترامپ درباره ایران هم تحت تأثیر یک گزارش این شبکه باشد.
کد خبر: ۷۴۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴ 20 May 2019

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته در توییتی که جنجال زیادی به راه انداخته و مبنای تحلیل‌های بسیاری شده، به تهدید ایران پرداخت.

او در توییتر نوشت: «اگر ایران جنگ بخواهد، پایان رسمی خود را رقم زده. دیگر آمریکا را تهدید نکنید.»

اما آیا این توییت آنطور که برخی ادعا می‌کنند نتیجه جلسه ترامپ با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید یا برآیند یک طوفان فکری پس از حمله راکتی شب گذشته افراد ناشناس به سفارت آمریکا در بغداد بوده است؟ شواهدی هست که نشان می‌دهد اینطور نیست.

«متیو گرتز» عضو ارشد گروه غیردولتی «رسانه برای آمریکا مهم است» (Media Matters for America) که سازمانی است که فعالیت رسانه‌ها در این کشور و صحت گزارش‌های آن‌ها را رصد می‌کند، با توجه به همزمانی چند توییت شب گذشته ترامپ با گزارش‌هایی که از شبکه «فاکس نیوز» در حال پخش بود، نوشته است که به نظر می‌رسد توییت او درباره ایران هم حاصل تماشای یکی از این گزارش‌ها بوده است.

به نوشته گرتز، فاکس نیوز ساعت ۴:۱۶ عصر (به وقت واشنگتن) گزارشی با موضوع تنش‌های اخیر میان آمریکا و ایران پخش کرده و در آن مدعی شده است که ایران در حال تهدید آمریکاست و ممکن است متحدان ایران در منطقه نظامیان آمریکایی را در عراق هدف قرار دهند.

 			 				 					ماجرای توئیت ترامپ درباره ایران چه بود؟

تنها ۹ دقیقه بعد، ترامپ توییت تهدیدآمیزش را منتشر کرد و نوشت که ایران نباید آمریکا را تهدید کند و به دنبال جنگ باشد.

ترامپ دیشب توییت‌های دیگری هم منتشر کرد. او ساعت ۴:۱۶ در توییتر نوشته بود: «دیروز گزارش اشتباهی منتشر شده بود. [همانطور که] فاکس نیوز [گزارش داد]: "هیچ طرحی برای اعزام مهاجران به تأسیسات مرزی در مناطق شمالی یا ساحلی، از جمله فلوریدا، وجود ندارد." نه با هواپیما، نه هیچ‌طور دیگری. کشور ما دیگر جا ندارد و نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم شما را راه دهیم.»

تنها ۱۰ دقیقه پیش از این توییت، فاکس نیوز گزارشی با این موضوع داشت که در آن عینا جمله‌ای زیرنویس شده که ترامپ در توییتش استفاده کرد: «هیچ طرحی برای اعزام مهاجران به تأسیسات مرزی در مناطق شمالی یا ساحلی، از جمله فلوریدا، وجود ندارد.»

ترامپ ساعت ۵:۱۵ دقیقه هم در توییت دیگری به انتقاد از «کریس والاس» مجری شبکه فاکس نیوز پرداخت که به مناسبت حضور «پیت بوته‌جج» شهردار شهر «ساوث‌بند» و یکی از نامزدهای دموکرات انتخابات سال ۲۰۲۰، از برخی خصوصیات این فرد تمجید کرده بود.

ترامپ نوشت: «باورش سخت است که فاکس نیوز دارد وقتش را برای شهردار پیت، آنطور که کریس والاس دوست دارد صدایش کند، هدر می‌دهد. فاکس هرچه بیشتر دارد به جناح بازنده (اشتباه) در پوشش دموکرات‌ها متمایل می‌شود. آن‌ها را از مناظره‌های کسل‌کننده دموکرات‌ها بیرون انداختند و حالا آن‌ها می‌خواهند داخل بازی باشند.»

والاس کمتر از یک ساعت پیش از این توییت، با حضور در فاکس نیوز، از رزومه بوته‌جج تعریف کرده بود.

این اولین بار نیست که چنین شباهتی میان گزارش‌های منتشر شده در فاکس نیوز و توییت‌های ترامپ مشاهده می‌شود. پایگاه «پالیتیکو» چند ماه پیش در گزارشی مشروح به بررسی انعکاس مطالب فاکس نیوز در توییت‌های ترامپ پرداخت و نوشت: «واقعیت این است که ترامپ هرآنچه فاکس نیوز می‌گوید را توییت می‌کند.»

یک نمونه معروف دیگر از این توییت‌ها، مربوط به ژانویه سال گذشته میلادی است که ترامپ توییت کرد که «دکمه اتمی من بسیار بزرگتر است». این توییت دقایقی بعد از آن منتشر شد که فاکس نیوز گزارش داد که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی گفته است که روی میزش دکمه اتمی دارد.

ماجرای توئیت ترامپ درباره ایران چه بود؟

ترامپ روزانه بخش بزرگی از وقتش را به تماشای فاکس می‌گذراند و اغلب اعضای تیم ارتباطی او از جمله سخنگو‌های وزارت خارجه آمریکا و مسئول سابق اطلاع‌رسانی دولت ترامپ، همگی از مجریان سابق فاکس نیوز بوده‌اند. علاوه بر این، ترامپ با فاکس نیوز بیش از هر شبکه دیگری مصاحبه کرده و حتی در اقدامی غیرمعمول، به صورت تلفنی مهمان برنامه‌های این شبکه از جمله برنامه محبوبش «فاکس اند فرندز» می‌شود.

این روند باعث شده تا برخی از کارشناسان عنوان کنند که تأثیر فاکس نیوز بر ترامپ، از تأثیر تمام مشاوران امنیت ملی او و اطلاعات محرمانه‌ای که دریافت می‌کند، بیشتر است. به نوشته پایگاه «ووکس»، اثرگذاری فاکس نیوز بر ترامپ به حدی است که حتی نمایندگان کنگره و سران جهان زمانی که می‌خواهند پیامی به ترامپ برسانند، با این شبکه مصاحبه می‌کنند.

یک نمونه داخلی از این رفتار، مصاحبه اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با فاکس نیوز بود، که به گفته برخی از کارشناسان هدف آن عبور از سد بولتون و رساندن مستقیم پیام به ترامپ بود.

در واکنش به توییت ترامپ، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده‌اند که او چند ماه پیش هم با انتشار توییتی که ظاهرا آن هم تحت تأثیر فاکس نیوز بوده، به ایران توصیه کرد که آمریکا را تهدید نکند. او با حروف بزرگ نوشته بود: «به روحانی رئیس‌جمهور ایران: دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، یا با تبعاتی روبرو می‌شوید که در طول تاریخ به ندرت کسی آن را تجربه کرده است.»

در واکنش به تکرار این تهدید، یکی از کاربران به شوخی نوشته است «ترامپ را مجبور نکنید برای بار سوم هم بگوید.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار