رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: انتقاد «لاهوتی» از گلایه رئیس‌جمهور نسبت به مجلس/استیضاح زنگنه کلید خورد/کواکبیان: عارف قطعا در انتخابات هیات رئیسه مجلس شرکت می‌کند/مدرک مربیگری پسر شفر تقلبی است و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۴۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ 20 May 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
نامی که زیباکلام برای دولت دوازدهم برگزید!

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه دولت در حال حاضر نقش گِل‌گیر مشکلات چهل سال گذشته را در کشور ایفا می‌کند، می‌گوید: بزرگ‌ترین انتقاد من به ایشان، این است که چرا مسائل واقعی کشور را با مردم در میان نگذاشتند و سهم دولت از وضع موجود را مشخص نمی‌کنند. صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مشکلات دولت دوازدهم در آستانه دومین سالگرد آغاز آن به ایرنا می‌گوید: من از ابتدای دولت دوازدهم نام آن را «گلگیر» گذاشتم. همه می‌دانیم کارکرد گلگیر در ماشین و دوچرخه چیست؛ گلگیر همه گل را جمع می‌کند. دولت آقای روحانی نیز همانند گلگیر مشکلات، مسائل، کمبود‌ها و ناکامی‌های کشور را که به سیاست‌های کلان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی طی ۴۰ سال اخیر بازمی‌گردد، به عهده گرفته است. از سوی دیگر، همین سیاست‌ها، کشور را در آستانه جنگ با آمریکا قرار داده است. وی با اشاره به اینکه کشور با حجم بزرگی از مفاسد اقتصادی درگیر است و تورم به ۵۰ درصد رسیده و رشد اقتصادی در خوشبینانه‌ترین حالت به منفی ۶ سقوط کرده است، می‌افزاید: همه این‌ها بر گردن دولت آقای روحانی نهاده شده است و اصولگرایان مستمر از تریبون‌هایی مانند نماز جمعه اعلام می‌کنند سیاست‌های کلی ایرادی ندارد و کاستی‌ها ناشی از عملکرد دولت است. بنابراین، دولت آقای روحانی نقش گلگیر را ایفا می‌کند.
 
برخی مقابل تهاجم اقتصادی دشمن فقط «نق» می‌زنند

علم‌الهدی امام جمعه مشهد گفت: امکان سلطه بر جامعه از سوی دشمن وجود ندارد و به همین دلیل دشمن به‌دنبال نفوذ در جامعه ما است و مقام معظم رهبری نیز بار‌ها نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند. عوامل نفوذی دشمن همین‌هایی هستند که در مقابل تهاجم اقتصادی دشمن، «نق» می‌زنند و آمریکا از میان این‌ها برای خود عامل و سرباز می‌تراشد.

مدرک مربیگری پسر شفر تقلبی است

جدایی شفر از استقلال همچنان حواشی خودش را به همراه دارد و مدیران استقلال قصد دارند به دلیل تقلبی بودن مدرک مربیگری و آنالیزوری ساشا شفر فرزند سرمربی سابق آبی‌ها از او به فیفا شکایت کنند. گفتنی است شکایت باشگاه استقلال می‌تواند برای این دو دردسرساز شود و به همین دلیل فتحی قصد دارد با این کار شفر را مجبور به جدایی توافقی کند تا استقلالی‌ها بخشی از پول او را پرداخت نکنند. / العالم

منتظر کاهش قیمت خودرو باشید

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس گفت: مثال اگر قیمت یک دستگاه خودروی تویوتا کمری هیبریدی وارداتی در بازار ۲۰۰ میلیون تومان شود دیگر تقاضایی برای خودروی سمند و ساندرو ۲۰۰ میلیونی در بازار وجود نخواهد داشت، بنابراین واردات خودرو‌های هیبریدی بدون پرداخت عوارض گمرکی به کشور باعث افت شدید قیمت خودرو در بازار خواهد شد، به همین جهت مردم منتظر کاهش چشمگیر قیمت خودرو در بازار باشند.

لاریجانی، هم‌چنان شانس اول برای ریاست سال آخر مجلس است

درحالی‌که به نظر می‌رسد ۱۱ سال ریاست علی لاریجانی بر قوه مقننه به ایستگاه دوازدهم نزدیک می‌شود فراکسیون امید از آغاز مجلس دهم به جایگاه نواب رئیس رضایت داده. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون، هم در این سال رقابت ریاست مجلس را به لاریجانی واگذار کرده. هنوز مشخص نیست که او برای آخرین بار نامزد انتخابات مجلس خواهد شد یا نه. /شرق

هورالعظیم کاملا آب‌گیری نشد، چون شرکت‌های نفتی خارجی‏ مانع شدند

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان شامگاه شنبه با تکذیب خبری به نقل از وی در یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر ممانعت شرکت نفت برای آبگیری منطقه چذابه گفت:کشور عراق به توصیه شرکت‌های نفتی خارجی مانع ورود آب به بخش عراقی چذابه در هورالعظیم شده است. بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آبگیری شده و مرطوب است، در بخش عراقی تالاب، مقامات این کشور از ورود آب ناشی از سیلاب اخیر استان خوزستان جلوگیری کرده که بخش عمده‌ای از آن عامل ریزگرد‌های اخیر استان خوزستان بوده است/ ایرنا

درگیری لفظی قربانی اسیدپاشی با نماینده مجلس

امروز برخی قربانیان اسیدپاشی میهمان مجلس بودند. زهرا سعیدی، نماینده مبارکه در مجلس به مرضیه ابراهیمی از قربانیان اسیدپاشی: «شما از دست مجرم قِسِر در رفته‌ای و فقط یک طرف صورتت آسیب دیده است! تکلیف عامل اسیدپاشی چه شد.» مرضیه ابراهیمی (از قربانیان اسیدپاشی اصفهان) خطاب به زهرا سعیدی نماینده مبارکه: «واقعا متاسفم که شما نماینده اصفهان هستید و نمی‌دانید عاملان حادثه اسیدپاشی اصفهان هنوز مشخص نشده اند و به من می‌گویید قِسِر در رفته‌ای!» / ایسنا
 
پشت پرده پیشنهاد فلاحت پیشه درباره ایران و آمریکا

حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره پیشنهادش توضیحات بیشتری داد، او گفت: «اعتقاد من این است که راهبرد ایران همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: نه جنگ است نه مذاکره و موضوعی که بنده عرض کردم بر این مبناست که باید ایران و آمریکا تنش میان خود را مدیریت کنند». وی با بیان اینکه مدیریت کردن تنش به معنای مذاکره نیست ادامه داد: خوشبختانه شرایطی شکل گرفته که شرایط تنش تعدیل شده است. این شرایط باید توسط دو کشور مدیریت شود. کسانی که از پیشنهاد من برداشت مذاکره کرده‌اند باید بیشتر دیپلماسی را مطالعه کنند چرا که منظور من را نفهمیدند. منظور من مدیریت تنش است. نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس افزود: "بازیگران مختلفی وجود دارند که هدفشان این است که آمریکا و ایران وارد چالش شوند. آن‌ها سال‌هاست این نقش را بازی می‌کنند. در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ ماموریت‌های مشترکی میان ایران و آمریکا علیه نیرو‌های افراطی در منطقه انجام می‌شد و الان آن نیرو‌های افراطی به دنبال ایجاد جنگ میان این دو کشور هستند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: "زمانی که در ۳ آذر ۹۳ توافقنامه ژنو امضا شد، یکی از پادشاهان منطقه با اوباما دیدار کرد و مذاکره آمریکا با ایران انتقاد کرد و هم زمان اعلام کردند که باید با ایران وارد جنگ شد. جنگ نه راهبرد ایران و نه راهبرد آمریکاست، ولی استراتژی برخی از کشور‌های ثالث است. به خاطر همین شیطنت‌ها، دو طرف باید مدیریت کنند که وارد جنگ نشوند.
 
کواکبیان: عارف قطعا در انتخابات هیات رئیسه مجلس شرکت می‌کند

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس از حضور قطعی محمدرضا عارف در انتخابات هیات رئیسه مجلس خبر داد. مصطفی کواکبیان در گفتگو با فارس، با اشاره به آخرین تصمیمات فراکسیون امید برای انتخابات هیات رئیسه مجلس گفت: در فراکسیون جلساتی در این زمینه تشکیل شده است که در مجموع باید گفت: آقای عارف قطعا در انتخابات هیات رئیسه شرکت می‌کند. وی افزود: صحبت شده است که اگر آقای عارف نیامد هم من در انتخابات هیات رئیسه مجلس شرکت کنم و اعضای فراکسیون حمایت کامل داشته باشند، ولی آقای عارف شرکت خواهند کرد.
 
استیضاح زنگنه کلید خورد

جمعی از نماینده امروز با تدوین طرحی خواستار استیضاح وزیر نفت شدند. جمعی از نمایندگان در حاشیه جلسه امروز قوه مقننه با تدوین طرحی خواستار استیضاح وزیر نفت شدند و در حال جمع‌آوری امضا برای آن هستند.این طرح استیضاح که در ۷ بند تدوین شده به شرح زیر است:

هیئت رئیسه محترم خواهشمند است در اجرای ماده ۲۲۱ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخواست استیضاح اینجانبان از آقای زنگنه وزیر نفت به موضوع ذیل را جهت رسیدگی به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع فرمایید:

محور‌های استیضاح:

_. مدیریت ناکارآمد و صدمه به کشور

_عدم تحققق قول‌ها و آنچه در برنامه آمده است

_از دست دادن بازار گاز منطقه و لطمه به منافع ملی کشور

_. از بین بردن زیرساخت‌های منابع انسانی وزارت نفت

_. رها نمودن میادین مشترک برای کشور‌های رقیب

_. عدم تحقق افزایش تولید نفت طبق برنامه ارائه شده

_. موضوع توتال، کرسنت، قرارداد پاکستان، عمان ترکمنستان و..
 
حسین هدایتی اعدام می‌شود؟

وکیل مدافع حسین هدایتی انتشار خبر صدور حکم اعدام برای موکلش را رد کرد. سیامک مدیرخراسانی وکیل تسخیری حسین هدایتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به انتشار خبر صدور حکم اعدام برای هدایتی در فضای مجازی اظهار کرد: هنوز حکم حسین هدایتی ابلاغ نشده است. وی گفت: احتمال صدور حکم اعدام برای حسین هدایتی وجود ندارد، زیرا در کیفرخواست هیچ درخواستی مبنی بر صدور حکم اعدام مطرح نشده است.
 
سخنان متفاوت "آشنا" درباره "روحانی"

مشاور رئیس جمهور گفت:‌ای کاش رئیس‌جمهور تجربیات دوره اول خود را برای بهبود وضع در دور دوم به کار می‌گرفت. حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با سالروز انتخابات ریاست جمهوری، درباره روند دولت دوازدهم در دو سال اخیر گفت: دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی همراه با وقایع و اتفاقاتی بوده که کار اداری کشور را بسیار دشوار‌تر از دوره اول کرده است. آشنا در ادامه افزود: رئیس جمهور در دوره اول موفقیت‌های نسبی خوبی در کنترل تورم و افزایش رشد ملی داشته است، اما‌ای کاش رئیس‌جمهور تجربیات دوره اول خود را برای بهبود وضع در دور دوم به کار می‌گرفت. وی تصریح کرد: متاسفانه با مشکلات ساختاری و تراکم این مشکلات که از قبل پدید آمده بود و همراه شدن این مشکلات با تحریم‌ها، باعث شد آسایش و رفاه مردم و همچنین امید آن‌ها به آینده کمرنگ شود. مشاور رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم تا در این دوره با کمک‌هایی که از بیرون به دولت می‌شود، روحانی بتواند از این مرحله عبور کند.
 
انتقاد «لاهوتی» از گلایه رئیس‌جمهور نسبت به مجلس

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی از گلایه رئیس جمهور نسبت به مجلس درباره تفکیک وزارت‌خانه‌ها انتقاد کرد. مهرداد لاهوتی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس در تذکری گفت: در دیداری که با رهبر انقلاب داشتیم رئیس جمهور گلایه‌ای را از مجلس مطرح کردند که گلایه درستی نبود. ایشان گفتند ما دو سال است منتظر تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی هستیم در حالی که ایشان لایحه را به مجلس ارائه کرد و ما آن را تعیین تکلیف کردیم و قبول نکردیم. این نماینده مجلس خطاب به لاریجانی گفت: شما عنایت کردید لایحه را از مسیر‌های مختلف آوردند و این جای گلایه نداشت که رئیس جمهور آن را مطرح کرد. علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: لایحه دولت در این زمینه به صورت دو فوریتی در مجلس مطرح شد که رأی نیاورد.
 
نظر واعظ آشتیانی درباره حضور احمدی‌نژاد در انتخابات
 
یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: درباره احتمال حضور احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات مجلس و احتمال ائتلاف گروه‌های سیاسی اصولگرا با او گفت: متاسفانه عملکرد دولت باعث شده یاد‌ها در بین افکار عمومی به سمت آقای احمدی‌نژاد رود و قیاس کنند. مردم مقایسه می‌کنند اینکه دولت بگوید من چه کرده‌ام و چه نکرده‌ام درنهایت مردم به جیب‌شان نگاه می‌کنند و قضاوت می‌کنند.
 
قرار جلب به دادرسی پوری حسینی صادر شد

سیامک مدیرخراسانی وکیل مدافع حسین هدایتی با اعلام این خبر به تسنیم گفت: ۴۵ درصد از سهام کارخانه نورد و لوله اهواز به موکل تعلق داشت، اما سازمان خصوصی‌سازی بدون انجام تشریفات قانونی، سهام موکل را فسخ و به فرد دیگری واگذار کرده است. این وکیل دادگستری افزود: بر همین اساس، شکایتی را علیه پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی و امیر مهریزی مالک کارخانه نورد و لوله اهواز به اتهام انتقال مال غیر در شعبه اول بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مطرح کردیم که شعبه بازپرسی شکایت ما را رد و قرار منع تعقیب رای متهمان صادر کرد. مدیرخراسانی اضافه کرد: به قرار صادره از سوی شعبه بازپرسی اعتراض کردیم که پرونده برای رسیدگی به اعتراض موکل به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت به ریاست قاضی عالیشاه ارسال شد و نهایتاً دادگاه پس از بررسی پرونده، قرار منع تعقیب را نقض و با قرار جلب به دادرسی پرونده را به شعبه بازپرسی اعاده کرد تا پرونده پس از صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه ارسال شود.

سفیر ایران در کویت: در صورت وقوع جنگ،‌تر و خشک با هم می‌سوزد

«محمد ایرانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت با اشاره به اینکه مقامات ارشد ایران تأکید کردند که ایران به دنبال جنگ نیست و مقامات آمریکایی نیز اظهارات مشابهی را بیان کردند، از نگرانی برخی کشور‌های منطقه در خصوص احتمال نابسامانی اوضاع ابراز تعجب کرد. ایرانی در مصاحبه با روزنامه کویتی «الرأی» گفت: «با وجود اینکه هیچ چیز جدی تا به الان وجود ندارد، اما ما باید برای آینده آماده باشیم، با این حال برخی طرف‌ها مثل «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جان بولتون (مشاور امنیت ملی آمریکا) که خواهان جنگ در منطقه هستند برای ویرانی منطقه تلاش می‌کنند». وی اشاره کرد که چنین اقدامات تحریک‌آمیزی هیچ کمکی به کسی نمی‌کند و تنها به نفع این طرف‌هایی است که برای همگان شناخته شده هستند. ایرانی همچنین گفت: «ایران برای آرام کردن و ثبات اوضاع تلاش می‌کند چرا که وقوع هر جنگی باعث می‌شود که خشک و‌تر با هم بسوزد و لذا این به نفع هیچ کس نیست و همه طرف‌ها برای برقراری ثبات و امنیت ملت‌های خود تلاش می‌کنند».

اتهام مهندسی انتخابات از سوی امیر خادم به بهروز نعمتی

امیررضا خادم گفت که برای نعمتی دوست عزیزم واقعاً متاسفم. او که در ۵ سال گذشته، نحوه کار و فعالیت بنده، به‌عنوان یک خاک تشک خورده را دیده و می‌داند من این بازی‌های سیاسی را می‌شناسم، چرا باید چنین بازی‌های ناخوشایندی را به درون خانواده رنج کشیده کشتی بیاورد؟ آیا ولع دیده شدن در رسانه‌ها در پوزیشن حامی ورزش آن هم به قیمت بازی با ورزش مدال آور کشور در المپیک؟ آن هم چند ماه مانده به المپیک؟ ورود به جریان انتخابات و رقابت اهالی کشتی و در این بین از آب گل آلود ماهی گرفتن؟ دغدغه رفتن به سوییس، ایتالیا و دریافت ویزای شینگن طولانی مدت؟ و یا…؟!»

امام جمعه کرج: برخی سخن از افزایش قدرت رئیس‌جمهور می‌زنند؛ مگر اختیارات رئیس‌جمهور کم است؟

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی، برخی می‌گویند برای از بین بردن اختلافات داخلی جایگاه ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری باهم ادغام شود و شرط مرجعیت را نیز حذف کنیم؛ این به معنای آن است که گوینده اعتقادی به قانون اساسی ندارد و هیچ درکی از نظام جمهوری اسلامی ندارد. رئیس شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان البرز بابیان اینکه برخی سخن از افزایش قدرت رئیس‌جمهور می‌زنند، گفت: مگر اختیارات رئیس‌جمهور کم است؟ طی ۴۰ سال گذشته چگونه کشور اداره شده است؟ با همین اختیارات کشور اداره شده است.
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار