روزنامه واشنگتن پست به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داد دونالد ترامپ از مشاوران ارشدی که به نظر وی ایالات متحده را به سوی تقابل با ایران می‌برند ناراضی و ناامید شده و او به دنبال گفت وگو با
کد خبر: ۷۴۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ 16 May 2019

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، به نوشته این روزنامه آمریکایی، ترامپ رویکرد دیپلماتیک برای حل تنش‌ها را ترجیح داده و خواهان گفت وگوی مستقیم با مسئولان ایرانی است.

طبق این گزارش، مقام‌های اروپایی و آمریکایی می‌گویند اختلافات بر سر نحوه ارزیابی و پاسخ دادن به اطلاعات محرمانه‌ای که اخیراً به دست آمده، در حال از هم گسستن اتحادهای آمریکا با متحدان خارجی است.

یک مقام آگاه از گفت وگوهای رئیس جمهوری آمریکا با جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر خارجه اظهار داشت عصبانیت ترامپ از آنچه که به نظر وی برنامه ریزی جنگ طلبانه می‌داند، هفته گذشته و در روزهای آخر هفته افزایش یافته است.

این مقام که نامش منتشر نشده است، با بیان اینکه بولتون «موضع متفاوتی» با ترامپ دارد، گفت که رئیس جمهوری آمریکا «می خواهد با ایرانی‌ها گفت وگو کند. او خواهان توافق است» و آماده مذاکره با ایران است.

این مقام ادامه داد: او (ترامپ) با بحث «براندازی» راحت نیست.

به نوشته واشنگتن پست، این مقام گفته که ترامپ مرتباً از دست بولتون شکوه و شکایت می‌کند. با این حال، ترامپ شب گذشته در توئیتی مدعی شد که در دولتش اختلافات داخلی در مورد سیاست‌های خاورمیانه‌ای وجود ندارد.
بنابه اظهارات یک منبع آگاه، ترامپ صبح چهارشنبه به وقت محلی در «اتاق وضعیت» کاخ سفید در جلسه‌ای توجیهی درباره ایران شرکت کرد.

آمریکا مدعی است که اطلاعاتی در خصوص آنچه تهدید ایران می‌خواند، در دست دارد. مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفته‌اند که با هم اختلافاتی در این زمینه دارند.

به گفته دو مقام غربی، برخی نگران هستند که لفاظی‌های اخیر باعث ارزیابی اشتباه در عرصه میدانی شود.

بعضی مقام‌های دفاعی آمریکا رویکرد تند بولتون را دردسرساز توصیف کرده‌اند. نگرانی ترامپ بابت درگیر شدن آمریکا در یک اقدام نظامی دیگر به وزنه ای در برابر مواضع تند برخی از مشاورانش تبدیل شده است.

به نوشته واشنگتن پست، ترامپ جنگ عراق را یک اشتباه بزرگ و قابل اجتناب نامیده است. او حمایت‌های سیاسی را بر مبنای این ایده جلب کرده که هزینه‌های گزاف را که آمریکا پیشتر متحمل شده است، تکرار نخواهد کرد.

این روزنامه افزود: دولت ترامپ همچنین از اینکه ایران و دیگر امضاءکنندگان توافق هسته‌ای، آن را حفظ کرده‌اند، مستاصل شده است.

به گفته دو مقام آگاه، خشم ترامپ از آنچه که وی طرحی جنگ طلبانه تلقی کرده، عامل اصلی در لغو برنامه سفر هفته گذشته پمپئو به مسکو بود. وزیر خارجه آمریکا بعد از لغو این سفر راهی بروکسل پایتخت بلژیک شد تا در آنجا با مقام‌های اروپایی کشورهایی که عضو برجام هستند، دیدار کند.

از حضور پمپئو در جلسه مشترک اروپایی‌ها درباره ایران استقبال نشد و در عوض او دیدارهای جداگانه ای با وزرای خارجه کشورهای اروپایی برگزار کرد.

به گفته این مقام‌ها، هدف سفر پمپئو آن بود تا هشدار آمریکا در مورد اطلاعات مربوط به ایران و تمایل واشنگتن به دیپیلماسی، نه جنگ، را منتقل کند.

واشنگتن پست به نقل از ۱۰ دیپلمات و مقام‌های ۷ کشور اروپایی نوشت که اطلاعات آمریکا رهبران اروپا را متقاعد نکرده است. این روزنامه افزود که هیچ یک از این مقام‌ها نخواستند نامشان فاش شود.

یک مقام ارشد اروپایی که در یکی از جلسات پمپئو حاضر بود، اظهار داشت که وزیر خارجه آمریکا «هیچ شواهدی» در مورد دلایل واشنگتن برای نگرانی خود در خصوص تهدید احتمالی ایران «به ما ارائه نکرد.»

هیأت این مقام اروپایی در حالی جلسه با پمپئو را ترک کرد که مواضع وی، آنها را متقاعد نکرده بود و این سوال پیش آمده بود که اصلاً چرا پمپئو به آن جلسه رفته بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار