بیدمشک تقریباً جزء محصولات کم‌هزینه و پردرآمد است و نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور به کشورهای های همسایه، ترکیه و جمهوری آذربایجان و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.
کد خبر: ۷۴۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵ 15 May 2019
صادرات عرق بیدمشک از آذربایجان غربی از خلیج فارس تا قاره سبز +تصاویر

به گزارش تابناک آذربایجان غربی بیدمشک نخستین محصول کشاورزی در آذربایجان غربی بوده که بی‌هیچ چشم‌داشت مراقبتی در اواخر اسفندماه و روزهای قبل از بهار، نخستین شکوفه‌های آن زیبایی و رایحه خوش را به طبیعت می‌دهد و پیام‌آوران بهار در استان هستند.

 به دلیل داشتن خواص پزشکی متعدد، عطر و طمع بیدمشک از زمان‌های دور مدنظر بوده و این امر باعث شده تا مردم منطقه عرق بیدمشک را به دلیل خاصیت درمانی آن، در خانه‌های خود و به روش سنتی با دستگاهی به نام نی قازان عرق این گل را تهیه کنند.

در آذربایجان غربی 900 تن بیدمشک تولید می‌شود که از این میزان بیش از 700 تن متعلق به شهرستان ارومیه بوده و از این‌رو آذربایجان غربی قطب تولید این محصول در کشور بشمار می‌آید و به‌ عنوان یکی از نمادهای ارومیه نیز شناخته می‌شود.

بیدمشک به لحاظ خواص درمانی، گیاه دارویی نافع محسوب می‌شود

گیاهی که علیرغم عطر و طمع مطبوع اش دارای خاصیت درمانی بسیاری است و باعث شده جایگاه خاصی نیز در میان مردم داخل و خارج کشور داشته باشد و این گیاه دارویی که به‌عنوان مهم‌ترین عرقی جات طب سنتی محسوب می‌شودبرخلاف برخی تصورات که مزاج این گیاه را گرم می‌دانند، مزاج سرد و تر دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بابیان اینکه این گیاه نافع تب بر و ضدالتهاب بوده و در تقویت قلب و دستگاه عصبی مؤثراست، می‌افزاید: این خواص از موادی ازجمله سالیسین، فنول و فلاونوئید ناشی می‌شود که در پوست، برگ و سنبله‌های این گیاه به فروانی یافت می‌شود.

عبداله فتح اله زاده با اشاره به خاصیت عرق بیدمشک در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و تسکین اعصاب، می‌گوید: این گیاه مقوی قلب بوده و سردرد و عطش را رفع می‌کند و همچنین مقوی معده بوده و برگ بیدمشک قابض و عصاره برگ بیدمشک مسهل بلغم صفرا، صرع، تب و لرز و برای باز کردن انسداد کبد و یرقان مفید است.

وی بابیان اینکه عرق گل‌ها از خوردن خود گل مفیدتر است، بیان می‌کند: قطره این گیاه در گوش برای پاک کردن چرک مفید بوده و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب‌های گرم نافع است و همچنین صمغی که از برگ بیدمشک گرفته می‌شود مقوی دید چشم است.

سالانه 800 تن گل‌تر بیدمشک در آذربایجان غربی برداشت می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بابیان اینکه سطح زیر کشت این نوع درختچه در آذربایجان غربی بیش از 40 هکتار است و عمدتاً به‌صورت حاشیه کاری در کنار باغ‌ها و مزارع کاشته می‌شود، می‌گوید: بیشترین سطح زیر کشت بیدمشک در شهرستانهای ارومیه، پلدشت و سلماس است که سالانه بیش از 600 الی 800 تن گل‌تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

عزیز امانی می‌افزاید: یک‌سوم شکوفه‌های تولیدی توسط واحدهای تبدیلی جذب و به عرق تبدیل می‌شود و بقیه نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.

امانی بیان می‌کند: بیدمشک تقریباً جزء محصولات کم‌هزینه و پردرآمد است و کار برداشت این محصول از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود و بسته به آب‌وهوای منطقه حدود 15 تا 30 روز ادامه دارد حداکثر زمان چیدن گل تا گرفتن عرق 72 ساعت است که بعدازاین زمان از کیفیت عرق کاسته می‌شود و به ازای یک کیلو گل تازه حدود 3٫5 تا 2 لیتر عرق به‌دست می‌آید.

صادرات بیدمشک به بازارهای داخلی و خارجی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می‌افزاید: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه، ترکیه و جمهوری آذربایجان و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.

عزیز امانی تصریح می‌کند: در استان 5 واحد عرق‌گیری گیاهان دارویی ازجمله بیدمشک وجود دارد که سالانه از این واحدها 12 هزار تن عرق گیاهان دارویی استحصال و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار