مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: سال گذشته بیش از ۱۰۰ قلم از اشیای فرهنگی تاریخی موزه‌های استان مرمت شد.
کد خبر: ۷۴۴۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ 15 May 2019
مرمت بیش از ۱۰۰ قلم از اشیای فرهنگی تاریخی موزه‌های آذربایجان‌غربی

به گزارش تابناک آذربایجان غربی جلیل جباری امروز  با بیان اینکه موزه‌ها به عنوان مکانی برای نمایش تاریخ و هویت هر منطقه از جایگاه بالایی در جذب گردشگر برخوردار هستند، اظهار کرد: سال گذشته به تعداد ۱۰۰ قلم از اشیای فرهنگی تاریخی موزه‌های آذربایجان‌غربی اعم از اشیای سفالی، فلزی و نسخ خطی مرمت شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از سالن موزه مردم‌شناسی ارومیه به نمایش نسخ خطی اختصاص یافته است، افزود: سال گذشته موزه‌های استان نیز با نمایش اشیای قدیمی نقش مهمی در جذب گردشگر داشتند، به گونه‌ای که در سال ۹۷ تعداد ۱۲۸ هزار نفر از موزه‌های استان بازدید کرده‌اند که این تعداد نسبت به سال پیشین، پنج درصد افزایش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این استان به لحاظ تنوع قومیتی و وجود بیش از یک هزار و ۶۴۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی یکی از استان‌های دارای ظرفیت کشور است، ادامه داد: در سطح استان ۱۱ موزه تحت پوشش اداره‌کل و سه موزه مشارکتی اعم از موزه تاریخی طبیعی و موزه کودک ارومیه و موزه مفاخر مهاباد و یک موزه خصوصی در خوی وجود دارد.

وی با اشاره به ابلاغ اعتبارات استانی به مبلغ ۳۱ میلیارد ریال که تخصیص هشت میلیارد ریالی در پی داشت و اعتبار ملی حدود ۱۰ میلیارد ریال در سال ۹۷ برای توسعه و تجهیز موزه‌های استان تصریح کرد: این اعتبارات در حوزه انجام مطالعات و تهیه نقشه‌های اجرایی موزه‌های میاندوآب در پنج طبقه با مساحتی بالغ بر یک هزار و ۳۰۴ مترمربع، موزه بوکان در سه طبقه با مساحتی بالغ بر یک هزار و ۳۵۵ مترمربع، توسعه موزه مهاباد و تکمیل سیستم‌های حفاظتی، نظارتی و ساماندهی نمای موزه‌های ارومیه و خوی هزینه شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار