مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه دولت سالانه ۵۰ میلیارد تومان برای پروش و نگهداری دام در استان یارانه پرداخت می‌کند، اظهار کرد: از این میزان در حدود ۱۰ میلیارد تومان برای واکسن‌ دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۷۴۴۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ 15 May 2019
صرف سالانه ۱۰ میلیارد تومان یارانه دولتی برای واکسیناسیون دام‌ها در آذربایجان‌غربی

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، عصر دیروز جلسه هم‌اندیشی هماهنگی و ساماندهی کنترل بیماری‌ها، بهداشت و پرورش دام و طیور در آذربایجان‌غربی با حضور اللهوردی داداش‌زاده جانشین فرمانده سپاه شهدای استان، مکرم شیدایی رئیس سازمان بسیج مهندسان کشاورزی استان، کامیار داهیم مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی و تعدادی دیگر از کارشناسان و مدیران اجرایی در سالن جلسات فرماندهی سپاه شهدای استان در ارومیه برگزار شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی در این جلسه با اشاره به اینکه مشکل اصلی در توسعه دامداری در کشور و استان، اقتصاد معیشتی بودن این شغل است، تصریح کرد: برای انجام هرگونه کاری در این راستا باید دامداری را از اقتصاد معیشتی به اقتصاد صنعتی و در مقیاس بزرگ‌تر سوق داد چرا که با اقتصاد معیشتی برای دامدار صرف نمی‌کند که برای تجهیز دامداری‌ خود تلاش کند.

کامیار داهیم با اشاره به اینکه دولت سالانه ۵۰ میلیارد تومان برای پروش و نگهداری دام در استان یارانه پرداخت می‌کند، خاطرنشان کرد: از این میزان در حدود ۱۰ میلیارد تومان برای واکسن‌ دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان این یارانه واکسن را برای خارج کردن پروش دامداری از حالت سنتی و اقتصاد معیشتی صرف کرد.

وی با اشاره به اینکه نبود سواد، مهارت و آموزش‌های لازم در دامداری مشکل اصلی استان است، گفت: اداره‌کل دامپزشکی در دو حوزه بهداشت و پیشگیری و تشخیص و درمان بیماری‌ها فعالیت دارد که در حوزه تشخیص و درمان همه فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است و در این ارتباط برای این منظور ۹۰۰ واحد خدمات غیردولتی در استان وجود دارد.

برنامه‌ریزی برای تبدیل پرورش دام و طیور به شغل دوم مردم آذربایجان‌غربی در سال رونق تولید

رئیس سازمان بسیج مهندسان کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال رونق تولید در نظر داریم تا با هم‌افزایی نهادهای متولی کشاورزی در استان، پرورش دام و طیور را به شغل دوم مردم تبدیل کنیم، اظهار کرد: برای این منظور این سازمان آمادگی دارد تا در زمینه پایش و نظارت بر امر واکسیناسیون، تامین و واگذاری برخی اقلام دارویی ضروری و ویزیت، تشخیص و درمان در روستاها و مناطق مرزی و محروم با اداره‌کل دامپزشکی استان همکاری کند.

مکرم شیدایی با بیان اینکه در روستاها دانش و مهارت دامداران در پرورش دام و طیور پایین بوده که برای ارتقای این دانش نیاز به هم‌افزایی نهادها است، افزود: در حال حاضر در روستاها از نظر مکان نگهداری دام‌ها مشکلات بهداشتی وجود دارد و از سویی باید برای ایجاد تهویه مناسب در این مکان‌ها و جلوگیری از بیماری‌ها نسبت به استانداردسازی این مکان‌ها اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه حفاظت از مرتع‌ها نیز باید دقت کافی وجود داشته باشد، ادامه داد: در این مرتع‌ها در مواردی نوعی بیماری‌ها وجود دارد که دام‌ها با تغذیه از این مرتع‌ها موجب انتقال بیماری‌ها می‌شوند که جلوگیری از انتقال این بیماری‌ها نیز بسیار هزینه‌بردار است در حالی که با توجه به رعایت موارد بهداشتی در مرتع‌ها می‌توان به راحتی جلوی انتقال این بیماری‌ها را گرفت.

نظارت ناظران شرعی بر تهیه سوسیس و کالباس در آذربایجان‌غربی

مهدی ولی‌زاده نماینده ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی در این جلسه با بیان اینکه در مسائل بهداشتی و پرورش دام و طیور باید موضوع حلال بودن و غذای حلال نیز مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: این استان در تامین غذای حلال و ذبح شرعی یکی از استان‌های پیشتاز کشور است و در همه کشتارگاه‌های استان ناظر ذبح شرعی وجود دارد و حتی برای تهیه سوسیس و کالباس ناظرشرعی نظارت می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ ذابح در سطح استان تربیت شده است، افزود: امروزه در سطح جهان استفاده از برند غذای حلال به یک خواست عمومی به غیر از مسلمانان تبدیل شده است و بنابراین در دوران تهاجم فرهنگی باید برای فرهنگ‌سازی در مصرف هر چه بیشتر غذاهای حلال و پاک تلاش کرد.

نباید اجازه داد هیچ واحد تولیدی در کشور تعطیل شود

اللهوردی داداش‌زاده جانشین فرمانده سپاه شهدا آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در دوران تحریم‌ها استان‌های مرزی کشور نقش به سزایی در رونق اقتصادی دارند، افزود: در این دوران باید همه نهادها دست در دست هم داده و اجازه ندهند هیچ واحد تولیدی تعطیل شود و همچنین در آذربایجان‌غربی با توجه به وجود ظرفیت‌های بالا در کشاورزی، سازمان بسیج مهندسان کشاورزی در نظر دارد تا در هر رشته دانش‌ها و تخصص‌های لازم را آموزش دهد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار