این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش ۷.۷ درصدی واردات در نخستین ماه سال، سکه تمام به ۵ میلیون و ۳۳ هزار تومان رسید، بورس بار دیگر بر مدار صعود، بن‌بست در مذاکرات تجاری باعث سقوط سهام شد، ریزنوسان «تسه‌ها» حول مرز ۵۰ هزار، احتمال کاهش قیمت جزئی در تن ماهی، ضرر ۲۰۰ میلیون دلاری عربستان از سقوط سهام اوبر و خروج ارز برای واردات ۲۸ تنی رخت‌آویز چوبی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۷ 14 May 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش ۷.۷ درصدی واردات در نخستین ماه سال، سکه تمام به ۵ میلیون و ۳۳ هزار تومان رسید، بورس بار دیگر بر مدار صعود، بن‌بست در مذاکرات تجاری باعث سقوط سهام شد، ریزنوسان «تسه‌ها» حول مرز ۵۰ هزار، احتمال کاهش قیمت جزئی در تن ماهی، ضرر ۲۰۰ میلیون دلاری عربستان از سقوط سهام اوبر و خروج ارز برای واردات ۲۸ تنی رخت‌آویز چوبی را در بر دارد.

 

اصلاحات اقتصادی در پاکستان با کمک ۶ میلیارد دلاری IMF

آسوشیتدپرس: صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد، به توافق اولیه‌ای با پاکستان، برای کمک مالی ۶ میلیارد دلاری ظرف سه سال آینده، دست پیدا کرده است تا برای تأمین مالی اصلاحات اقتصادی این کشور استفاده شود.

ارنستو رامیرز ریگو، نماینده IMF، در بیانیه‌ای گفت: پاکستان و این بانک بین‌المللی به توافقی اولیه دست یافته‌اند که باید به تأیید هیأت مدیره و اجرایی IMF برسد. او گفت: برنامه IMF با هدف پشتیبانی از استراتژی پاکستان برای رشد اقتصادی قدرتمندتر و متوازن‌تر، با کاهش عدم توازن‌های داخلی و خارجی است تا فضای تجاری بهبود یافته، نهادها تقویت شوند، شفافیت افزایش یافته و سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی حفظ شوند.

عبدل حافظ شیخ، یکی از مشاوران اقتصادی نخست‌وزیر عمران خان، تأیید کرد که کشورش، به توافقی با صندوق بین‌المللی پول دست‌یافته است. پاکستان در ابتدا برای درآمدن از بحران کسری بودجه طولانی‌مدت خود، از IMF درخواست کمک مالی ۸ میلیارد دلاری کرده بود و ماه‌ها در این مورد، با صندوق بین‌المللی پول مذاکره انجام داد. آمریکا که تأثیرگذاری بالایی در تصمیمات IMF دارد، پیش از این اعلام کرده بود این صندوق نباید میلیاردها دلار وام به پاکستان بدهد تا این کشور وام‌هایی را که در پروژه کمربند و جاده از چین گرفته است تسویه کند. هنوز مشخص نیست که آمریکا هم توافق IMF و پاکستان را تأیید کند یا خیر. مقامات پاکستان اعلام کرده‌اند در حال مذاکره با واشنگتن هستند تا حمایت آنها را به دست بیاورند.

چین روی 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه اعمال می‌کند

وزیر اقتصاد چین اعلام کرد، از روز اول ژوئن واردات 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی مشغول تعرفه 20 و 25 درصدی خواهد شد. روز جمعه دولت آمریکا تعرفه وارداتی 200 میلیارد دلار کالا از چین را از 10 به 25 درصد افزایش داد و تهدید کرد، در صورتی که چین به توافق تجاری با آمریکا دست نیابد، شرایط برای این کشور بسیار بدتر خواهد شد. اوایل صبح دیروز گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هشدار داد که کشورش هرگز در برابر فشارهای خارجی تسلیم نخواهد شد. بیش از یک سال است که جنگ تجاری بین چین و آمریکا آغاز شده و آمریکا در قدم اول بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه اعمال کرد. تاکنون مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا نتیجه قابل توجهی نداشته است. /اسپوتنیک

واردات در نخستین ماه سال 7.7 درصد کاهش یافت

سرپرست سازمان توسعه تجارت، اعلام کرد: در فروردین ماه امسال 2.3 میلیارد دلار کالا به کشور وارد شد که نسبت به مدت مشابه پارسال، 7.7 درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به آمار تجارت خارجی کشور در فروردین 98، گفت: صادرات غیرنفتی با احتساب کالا و میعانات گازی دو میلیارد و 547 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی منفی 18 درصد کاهش داشته است. طبق اعلام این مقام مسئول، ارزش صادرات غیرنفتی در این زمان بدون احتساب میعانات دو میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است. به گفته مودودی تجارت کل کشور در این بازه زمانی 13.5 درصد کاهش داشته و تراز تجاری 213 میلیون دلار مثبت بوده است. سرپرست سازمان توسعه تجارت بیشترین افت صادرات را مربوط به بخش میعانات گازی با حدود 22 درصد کاهش دانست و گفت: در عمده بخش‌ها به لحاظ ارزش صادرات افت محسوسی داشته‌ایم. مودودی درباره مقاصد صادراتی در فروردین ماه بیان کرد: چین با 711 میلیون دلار بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل 70 درصد رشد داشته است. به نقل از ایرنا؛ وی ادامه داد: عراق با 389 میلیون دلار، کره 259 میلیون دلار، امارات 231 میلیون دلار و افغانستان 141 میلیون دلار مقاصد بعدی صادرات ایران در این زمان بوده‌اند. به گفته این مقام مسئول، صادرات بسیاری از محصولات به لحاظ وزنی رشد داشته که عمدتا به دلیل تغییر قیمت واحد صادرات بوده است.

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۵ میلیون و ۳۳ هزار تومان رسید

روز دوشنبه، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم ۵ میلیون و ۳۳ هزار تومان رسید که نسبت به ابتدای روز حدود ۷۰ هزار تومان کمتر و نسبت به روز گذشته، ۳۰ هزار تومان افزایش داشت. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز به رقم ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، ۲۰ هزار تومان گران‌تر شد. هر نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی یک میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار،۴۵۶ هزار و ۴۰۰ تومان می‌باشد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۹۷۷ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۱۲ هزار تومان گران‌تر شد. حباب سکه نیز با افزایش ۲۰ هزار تومان، به رقم ۵۴۰ هزار تومان رسید.

بورس تهران بار دیگر در روند صعودی قرار گرفت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش ۳۶۸۲ واحدی معادل ۱.۸۰ درصد به رقم ۲۰۷ هزار و ۷۵۱ واحد رسید. این در حالی است که در دو روز قبل تر شاهد افت ۷۲۷۴ واحدی نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۰۵۷ واحدی معادل ۱.۸۰ درصد به رقم ۵۹ هزار و ۶۴۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۸۴۴ واحدی معادل ۱.۹۶ رصد، عدد ۴۳ هزار و ۸۸۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۵۸۷ واحدی معادل ۱.۹۶ درصد به رقم ۳۰ هزار و ۵۱۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۴۱۰۲ واحد افزایش معادل ۱.۸۰ درصد را رقم زد و به سطح ۲۳۲ هزار و ۴۲۸ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۲۶۳۱ واحد افزایش معادل ۱.۷۲ درصد به رقم ۱۵۶ هزار و ۶۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۷۷۱۱ واحد افزایش معادل ۱.۹۷ درصد همراه بود و عدد ۳۹۹ هزار و ۴۷۸ واحد را به نمایش گذاشت.  بن‌بست در مذاکرات تجاری باعث سقوط سهام شد

بن‌بست در مذاکرات تجاری باعث سقوط سهام شد

روز دوشنبه، در حالی که دیگر مشخص نیست چین و آمریکا بتوانند به توافقی دست پیدا کنند تا به جنگ تجاری در حال تشدید خود پایان دهند، سهام آمریکا و آسیا سقوط کرد. به نظر می‌رسد روز یکشنبه پس از این که آمریکا از چین خواست تغییراتی اساسی در قانون خود انجام دهد و چین هم اعلام کرد «هیچ میوه تلخی را که به منافع این کشور آسیب بزند، نخواهد بلعید»، دو کشور در مذاکرات خود به بن‌بست رسیده باشند. در ساعات کار بازارهای آسیایی، در ابتدای معاملات، شاخص ای‌مینی سهام اس‌اندپی ۵۰۰ آمریکا ۱.۰۰ درصد سقوط کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۴ درصد افت کرد تا به پایین‌ترین سطح دو ماهه خود که روز پنج‌شنبه ثبت کرده بود نزدیک شود. درحالی که بازارهای هنگ‌کنگ به علت تعطیلات رسمی بسته بودند، در بازارهای چین شاخص کامپوزیت شانگهای و شاخص شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی ۳۰۰، به ترتیب ۱.۴ درصد و ۱.۶ درصد سقوط کردند. نیکی ژاپن ۱.۰۰ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از ۲۸ مارچ تا کنون رسید، اما در ادامه نیم درصد از این افت را جبران کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۴۴ درصد افت کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۱.۰۶ درصد پایین آمد. نرخ سود اوراق ده ساله آمریکا، با انتظار از این که اختلافات تجاری به رشد اقتصادی جهان فشار وارد کند، اندکی افت کرد و به ۲.۴۴۱ درصد رسید. در بازار ارز، نرخ برابری یوآن با دلار در بازارهای خارج از چین ۰.۴ درصد افت کرد و به پایین‌ترین نرخ ۴ ماهه ۶.۸۸ رسید. نرخ برابری دلار در برابر ین ژاپن ۰.۲ درصد پایین آمد و به ۱۰۹.۷۴ واحد رسید.

واکنش بازار نفت به حادثه فجیره

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی معاملات نخستین روز هفته جدید بازار جهانی ۳/ ۱ درصد افزایش یافت و ساعت ۱۶ به سطح ۵/ ۶۲ دلار رسید. همزمان برنت نیز به قیمت ۷/ ۷۱ دلار به ازای هر بشکه به فروش رفت. در پی آسیب دیدن دو تانکر نفت عربستان در حادثه یکشنبه بندر فجیره امارات، نگرانی‌ها از افزایش تنش‌ها در تنگه استراتژیک هرمز بالا گرفت و نفت صعودی شد. هنوز گروهی حادثه یاد‌شده را بر عهده نگرفته و ریسک‌های غیراقتصادی در منطقه گسترش یافته است. در نیمه اول ۲۰۱۸ روزانه بیش از ۴/ ۱۷ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور کرده است که این مقدار حدود یک پنجم مصرف بازار جهانی است. با احتمال تحقق سناریوی صعود طلای سیاه، بیش از ۵۵ درصد معامله‌گران نفت در بازار آتی کالا آمریکا روی افزایش قیمت در بلندمدت شرط بسته‌اند. /دنیای اقتصاد

ریزنوسان «تسه‌ها» حول مرز 50 هزار

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی معاملات روز قبل بیش از ۶/ ۰ درصد افزایش یافت و به قیمت ۴۹ هزار و ۹۰۲ تومان به فروش رفت. عموم سایر سررسیدهای وام نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و تنها ۳ مورد از آنها با افت قیمت روبه‌رو‌ شدند. وجه اشتراک معاملات دوشنبه بازار «تسه‌ها» محدود بودن دامنه نوسان بود به‌طوری‌که هیچ یک از این اوراق نتوانست فاصله خود را با مرز روانی ۵۰ هزار تومانی افزایش دهد و میانگین قیمتی آنها حول مرز روانی مذکور باقی ماند. بررسی گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در فروردین ماه نشان‌دهنده رشد کمتر نرخ اجاره بها نسبت به قیمت آپارتمان است. با توجه به کاهش قدرت خریداران بسیاری از متقاضیان مسکن روی به بازار خانه‌های استیجاری آورده‌‌اند. از همین رو تقاضا برای اوراق وام مسکن کاهش یافته است.

معاون وزیر صنعت: بازار شکر شرایط آرامی را طی می‌کند

معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که افزایش قیمت برنج در هفته های گذشته تحت تأثیر جو روانی سیل شمال کشور بود، گفت: قیمت برنج داخلی در روزهای آتی تعدیل می شود. عباس قبادی افزود: در ماه مبارک رمضان با حجم زیاد تقاضا برای برخی از کالاها همچون شکر، زولبیا و بامیه، آش و حلیم روبه رو هستیم. به همین دلیل، شاهد نوساناتی در قیمت ها بودیم و تلاش کردیم تا در این زمینه مشکلات را مرتفع کنیم. وی افزود: از ابتدای ماه رمضان عرضه شکر با مشکلاتی روبه رو بود و قیمت آن افزایش یافت که این موضوع به صورت ویژه در کارگروه تنظیم بازار مورد بررسی قرار گرفت. به جز شکر گزارشی از تخطی فروشندگان نداشتیم. معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: هم اکنون شکر با قیمت 3 هزار و 400 تومان در میوه و تره بار و فروشگاه ها در حال عرضه است و شرایط خوبی نسبت به هفته‌های قبل داریم و بازار شکر شرایط آرامی را طی می کند. قبادی تأکید کرد: در بحث شکر شاهد بحث روانی بودیم اما هم اکنون واردات شکر خام در حال انجام است و تا چند روز دیگر چغندر پاییزی هم تحویل کارخانه ها خواهد شد. وی تصریح کرد: در تأمین واردات شکر مشکلی نداریم و اگر زمانی ملاحظه کردیم تقاضای کاذب وجود دارد تا هفته آینده قابل رفع خواهد بود. معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به هیات های تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی هم اعلام کردیم تا به میزان لازم شکر دریافت کنند و محدودیتی در این زمینه نداریم. قبادی درباره قیمت برنج های وارداتی هم گفت: در برنج های وارداتی طی 10 روز گذشته نوسان قیمت داشتیم اما در حال حاضر نوسان قیمت در این بخش نداریم. /ایرنا

احتمال کاهش قیمت جزئی در تن ماهی

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران دلیل افزایش قیمت تن ماهی را خروج ماهی مورد نیاز تولید این محصول از گروه کالایی یک و تخصیص ارز نیمایی به جای ارز دولتی به آن عنوان کرد و گفت که در حال حاضر واردات این نوع ماهی کاهش داشته، اما اگر واردکنندگان به گشایش اعتبار اقدام کنند، ممکن است رقابت ایجاد شود و شاهد کاهش قیمت جزئی در این بخش باشیم. سید مهدی میررضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حدود شش ماه است که ماهی مورد نیاز برای تن ماهی با ارز نیمایی وارد و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این بخش متوقف شده است، گفت: با توجه به کاهش واردات ماهی مورد نیاز تولید تن ماهی به دلیل تغییر قیمت ارز تخصیص داده شده، صیادان داخلی دریای عمان نیز قیمت محصولات خود را افزایش دادند به طوری که قیمت این ماهی از ۱۵ هزار تومان به بیش از ۲۲ هزار تومان رسیده است.

ضرر ۲۰۰ میلیون دلاری عربستان از سقوط سهام اوبر

روز جمعه گذشته سهام شرکت تاکسی اینترنتی اوبر در بورس آمریکا عرضه اولیه شد و بر خلاف روند تقریبا همیشگی بازار که عرضه‌های اولیه همواره سودده بودند ارزش اوبر در تنها چند ساعت از میزان کشف ‌قیمت ‌شده ۹ درصد سقوط کرد. اوبر که طی ۱۰ سال گذشته توانسته از یک نرم‌افزار اشتراک‌گذاری تاکسی به یک شرکت سهامی عام تبدیل شود، روز جمعه ۱۸۰ میلیون سهم خود را در بورس نیویورک عرضه کرد. ارزش اولیه سهام این شرکت ۴۵ دلار به ازای هر سهم کشف قیمت شد و بر اساس این ۴۵ دلار ارزش کل اوبر به ۷۵/۵ میلیارد دلار رسید. هرچند اوبر تلاش کرد با کشف قیمت‌ پایین از سقوط آن جلوگیری کند، اما به فاصله چند ساعت از آغاز معاملات سهم اوبر به حدود ۴۰ دلار سقوط کرد که البته توانست بخشی از سقوط خود را جبران کند و در قیمت ۴۱/۵۷ دلار معادل منفی ۷/۶ درصد بسته شد. ارزش کل اوبر ۶ میلیارد دلار سقوط کرد و به ۶۹/۷ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۱۰۶ صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان ۳/۵ میلیارد دلار از سهام اوبر را که معادل ۵ درصد کل این شرکت بود، خرید. در حال حاضر و با توجه به سقوط سهام اوبر دارایی‌ سعودی‌ها حدود ۳/۳ میلیارد دلار ارزش دارد و به عبارت دیگر صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان ۲۰۱/۵ میلیون دلار از محل سقوط سهام اوبر ضرر کرده است.

خروج ارز برای واردات ۲۸ تنی رخت‌آویز چوبی به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۷، حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۲۸ تن رخت آویز چوبی به جز صنایع دستی از ۵ کشور جهان وارد ایران شده است. بنا بر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات ۲۸ تن رخت آویز چوبی باعث خروج ۱۱۰ هزار و ۶۵۷ دلار یا به عبارتی ۴۶۰ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۹۵۵ تومان شده است. واردات از کشور‌های هند، چین، امارات متحده عربی، ایتالیا و ترکیه صورت می‌گیرد. طبق این آمار بیشترین واردات از کشور چین به حجم حدود ۲۱ تن و به ارزش ۷۳ هزار و ۹۶ دلار ثبت شده است.

نان صنعتی هم به جمع گرانی‌ها پیوست!

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران از افزایش قیمت ۱۵ درصدی نان‌های تولید شده به روش صنعتی در کشور خبر داد و علت آن را افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ دستمزد عنوان کرد. به گفته وی، قیمت آرد برای تولیدکنندگان نان به روش صنعتی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و منظور از آرد صنف و صنعت، واحدهای تولید ماکارونی، شیرینی، شکلات، کلوچه، نشاسته، گلوتن و قنادی‌ها هستند. او افزود: در حال حاضر قیمت گندم برای نان سنتی معادل ۶۶۰ تومان و برای نان حجیم و نیمه حجیم، فانتزی، صنعتی، نیمه صنعتی و آزاد معادل ۹۰۰ تومان است و برای سایر مواردی که در صنف و صنعت نام برده شد نیز گندم بدون یارانه در نظر گرفته شده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه نان صنعتی ماشینی ایران با بیان اینکه بالغ بر ۷۰ مورد در قیمت تمام شده نان مؤثر است و قیمت آرد تنها دلیل افزایش قیمت این محصول نیست، تصریح کرد: علت پر رنگ شدن تأثیر قیمت آرد بر قیمت نان این است که دولت‌ها می‌خواهند مسئولیت خود را به دوش تولیدکننده بیندازند، در حالی که اگر قیمت آرد تنها عامل افزایش قیمت باشد و سایر موارد تأثیرگذار در قیمت نان ثابت بماند نان اصلاً گران نمی‌شود. به نقل از ایسنا؛ مروت پور همچنین با بیان افزایش قیمت روغن، شکر، مواد بهبوددهنده و سایر مواد اولیه، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت شکر، روغن، بهبود دهنده‌ها و همچنین نرخ دستمزد کارگران در قیمت محصول نهایی مؤثر است، قیمت آرد در حال حاضر نقش تعیین کننده‌ای در تعیین قیمت نان‌های تولید شده به روش صنعتی ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار