سازمان حفاظت از حریم خصوصی کاربران در ترکیه، فیس‌بوک را تحت تاثیر یک آسیب‌پذیری امنیتی که به افشای اطلاعات کاربران این کشور انجامید، ۲۷۰ هزار دلار جریمه کرد.
کد خبر: ۷۴۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸ 11 May 2019

به گزارش تابناک، فیس‌بوک به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی جهان که در سال‌های اخیر با فشارهای متعددی از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی بسیاری در سراسر جهان مواجه شده است، حالا به نظر می‌رسد که در ترکیه نیز به بن‌بست رسیده و برای آسیب‌پذیری امنیتی که در دسامبر سال گذشته منجر به افشای اطلاعات بالغ بر ۳۰۰ هزار کاربر اهل ترکیه شد، به پرداخت یک جریمه ۲۷۰ هزار دلاری معادل ۱.۶۵ میلیون لیر ترکیه محکوم شده است.

این آسیب‌پذیری در شبکه اجتماعی فیس‌بوک موجب شد که تصاویر خصوصی ۶.۸ میلیون کاربر فیس‌بوکی در جهان که پروفایل‌های شخصی ( private ) داشتند، به صورت عمومی در معرض دید عموم کاربران فیس‌بوک قرار بگیرد و به طور کلی حریم خصوصی آنها در این شبکه اجتماعی بزرگ و معروف نقض شود.

حالا سازمان حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در ترکیه به تازگی اعلام کرده است که فیس‌بوک تحت تأثیر آسیب پذیری و ضعف امنیتی که در نتیجه سهل انگاری آن به وجود آمده است، باید مبلغی معادل ۲۷۰ هزار دلار یا ۱.۶۵ میلیون لیر ترکیه را تحت عنوان جریمه به دولت این کشور پرداخت کند.

این سازمان همچنین در این خصوص اعلام کرده است از آنجاکه هیچ گزارشی مبنی بر سوءاستفاده از تصاویر و اطلاعات شخصی کاربران فیس‌بوکی در ترکیه منتشر نشده است، مبلغ جریمه بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد.

تقریباً اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی بود که شبکه‌اجتماعی فیس‌بوک درگیر بزرگ‌ترین رسوایی در طول تاریخ خود شد، چراکه اخبار بسیاری مبنی بر همکاری فیس‌بوک با یک مؤسسه تحقیقاتی به نام کمبریج آنالتیکا و افشای اطلاعات خصوصی خیل عظیمی از کاربران فیس‌بوکی منتشر شد.

گزارش‌های منتشره نشان می‌داد که اطلاعات بیش از ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک در این همکاری به سرقت رفته و افشا شده است. پس از آنکه وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیس‌بوک در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش دست داشته است، مردم و منتقدان بسیاری فیس‌بوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی یا تحقیقاتی متهم کردند.

این شبکه اجتماعی به سرعت آماج حملات کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که تعداد کثیری از شرکت‌ها و افراد معروف اقدام به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوک کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده‌اند.

پس از انتشار خبر رسوایی فیس‌بوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کرده‌اند تا بدین ترتیب، اعتراض خود را نسبت به سهل انگاری فیس‌بوک نشان دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار