هزار و ششصد و پنجاه و دومین بسته ویژه خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ۶ حکم قضائی با دستور «رئیسی» در زاهدان لغو شد/امام جمعه اصفهان: ناو آمریکا با یک موشک نابود می‌شود/ترکان: اروپا اجازه ندهد اوضاع بدتر شود و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۴۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۲ 11 May 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.حولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
۶ حکم قضائی با دستور «رئیسی» در زاهدان لغو شد

بنا به اعلام یک منبع آگاه در راستای اقدام موثر دستگاه قضایی با هدف برخورد به موقع و قاطعانه با اندک متخلفان، ۶ حکم قضائی با دستور رئیس قوه قضائیه در زاهدان لغو شد. یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آیت الله رئیسی در سفر به سیستان و بلوچستان اظهار داشت که فضای این استان به گونه‌ای است که زحمات طاقت‌فرسای قضات و پرسنل سازمان‌های وابسته را شاهد هستیم، با وجود شرایط سخت، خدمات گسترده‌ای ارائه می‌شود؛ اما در اوج این ایثار و از خود گذشتگی، عده‌ای بسیار اندک هم هستند که با تخلفاتشان، عظمت و نورانیت کار خیل عظیم خدمتگزاران دستگاه قضا به مردم را مخدوش می‌کنند. وی ادامه داد: رئیس قوه قضائیه تصریح کرد که مبارزه پیشگیرانه و جراحی‌های جدی در برخورد با کسانی که صلابت،نورانیت و عظمت کار قاطبه قوه قضائیه را تضییع می‌کنند در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد تا احساس عدالت با اجرای دقیق، قاطعانه و به موقع قانون در برخورد با اندک متخلفان، محقق شود. در همین زمینه این منبع آگاه از لغو ۶ حکم قضائی در زاهدان خبر داد و گفت: این احکام جهت پیگیری‌های قضائی و اجرا ابلاغ شده است تا تاکید ریاست دستگاه قضائی مبنی بر مبارزه جدی با عدم سلامت در بیرون قوه قضائیه و درون دستگاه قضائی محقق گردد.
 
طعنه خاص محمود صادقی به آمریکایی‌ها

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، طعنه‌ای خاص به آمریکایی‌ها انداخته و شکستی تلخ را به آنان یادآور شد. محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر طعنه‌ای خاص به آمریکایی‌ها گفت. متن بدین شرح است: به سربازان ناو هواپیمابر Abraham Lincoln پیشنهاد می‌کنم یک بار کلیدواژه Operation Eagle Claw را گوگل کنند. گفتنی است Operation Eagle Claw (عملیات پنجه عقاب) همان عملیات ناکام طبس است.
 
واکنش پارسایی به دغدغه مطهری درباره رقص در مدارس

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس در توییتی نسبت به اظهارات علی مطهری درباره فیلم پخش شده از کودکان در مدرسه واکنش نشان داد. پارسایی در واکنش به مطهری درباره دغدغه‌مندی پخش موزیک و رقص در مدارس ابتدایی در توییتر خود نوشت:کاش آقای مطهری بعداز تعرض در مدرسه غرب تهران، ماجرای مدرسه تاکستان، مرگ کودکان معصوم مدرسه زاهدان و ده‌ها بلای دیگر از وزیر آموزش و پرورش سوال می‌کردند، البته هنوز دیر نیست. آقای بطحایی، آیا آنچه برایش ۳ مأمور گماشتید، از جان، آبرو، امنیت و سلامت فرزندان مردم مهمتر بود که از کنارشان گذشتید؟
 
آشنا: تحریم‌ها ادامه یابد، اروپا ضرر می‌کند

مشاور رئیس‌جمهور معتقد است که در صورت تداوم تحریم‌های جمهوری اسلامی، اروپا نیز از موضوع آسیب خواهد دید. حسام‌الدین آشنا با یادآوری اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: اگر تحریم‌ها تداوم یابد ایران دیگر قادر نخواهد بود نقش فعالی در مبارزه با تروریست‌ها و بازگشت آنان به زادگاهشان در غرب ایفا کند.
 
امام جمعه اصفهان: ناو آمریکا با یک موشک نابود می‌شود

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: ناوگان میلیاردی آمریکایی‌ها با یک موشک نابود می‌شود البته اگر بخواهند اقدامی انجام دهند با ده‌ها موشک مواجه خواهند شد. آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان، اظهار کرد: حفظ حرمت ماه مبارک رمضان بر همگان واجب است، حتی اگر فردی به دلیل مریضی یا هر عذر دیگری روزه نمی‌گیرد حق حرمت‌شکنی ماه رمضان را ندارد. وی افزود: همیشه همه موارد با تذکر و نصیحت درست نمی‌شود و لازم است جلوی برخی افراد گرفته شود، ماه رمضان ویژگی‌های خاص خود را دارد، به عنوان مثال تورات در ششم ماه رمضان، انجیل در دوازدهم، زبور در هجدهم و قرآن کریم در شب قدر نازل شده که نشان می‌دهد رمضان از قدیم‌الایام یک ماه خاص بوده است.حدود ۶۰۰ راکت به سمت تلاویو از سمت عزیزان فلسطینی پرتاب شد که در نتیجه صهیونیست‌ها متوجه شدند گنبد آهنین آن‌ها به درد نمی‌خورد. این اتفاق از نظر ما یک پیروزی بود و البته حماس اعلام کرد که اگر آتش بس اعلام نکرده بودند موشک‌های بیشتری به سمت آن‌ها پرتاب شده بود. عده اندکی از مسلمانان که در نزدیکی صهیونیست‌ها هستند پوزه اسرائیلی را به با کمک خداوند به خاک خواهند مالید. وی اظهار کرد: ما باید به قرآن گوش دهیم که می‌فرماید اگر مومن باشید، شما بالاتر هستید. نترسید و سست نشوید" بنابراین تا شنیدیم ناوگان جنگی آمریکا در خلیج فارس است نباید بترسیم که اگر ترسیدیم مومن نیستیم. ناو آبراهام لینکن به نقاط مختلف جهان می‌رود و خرج این ناو را آمریکا نمی‌دهد بلکه امارات متحده عربی و بقیه کشور‌های مطیع ایالات متحده این مخارج را تامین می‌کنند. وی درباره حرکت ناو ابراهام لینکن به سمت خلیج‌فارس، گفت: ناوگان میلیاردی آن‌ها با یک موشک نابود می‌شود البته اگر بخواهند اقدامی انجام دهند با ده‌ها موشک تهدید خواهند شد چرا که در آن زمان دیگر دست مسئولان نیست که بخواهند محتاطانه کاری انجام دهند و دست رهبر عزیزمان است.
 
توضیحی درباره ورود ادوات جنگی به آبادان

فرماندار آبادان گفت: ورود تجهیزات جنگی به آبادان تنها برای ساخت فیلم است. زین العابدین موسوی، فرماندار آبادان با اشاره به انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر ورود تانک و تجهیزات جنگی به آبادان اظهار کرد: این تجهیزات تنها برای ساخت فیلم به آبادان منتقل شده و سایر خبر‌های غیر رسمی عاری از صحت است. از پیش از ظهر امروز ویدیوئی از ورود تجهیزات جنگی از جمله تانک نفربر به آبادان در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های را نیز از سوی کاربران در پی داشت.
 
آخرین ملاقات کری با مقامات ایرانی چه زمانی بوده؟

پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان، ویدئویی از سخنان جان کری منتشر کرد که جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید: این اقدامی خطرناک و غیرعاقلانه است و مبتنی بر هیچ راهبردی نیست که بتواند کشور‌های دیگر را برای حمایت از آن سر یک میز جمع کند و بیشتر بر کارزاری استوار است که او [دونالد ترامپ]آن را دنبال کرده است، اما بر هیچ یک از اهدافی که آن‌ها را ترسیم کرده است تکیه ندارد؛ البته اگر اهدافی در کار باشند. وی افزود: این که بگوییم این توافق بدترین توافق است، باعث نمی‌شود که واقعاً بدترین توافق باشد. سی‌ان‌ان در ادامه به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به جان کری مطرح کرد که وی از زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد، که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج می‌شود، با مقامات ایران صحبتی نکرده است.این منبع آگاه در ادامه اظهار کرد: جان کری، قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، با ایرانی‌ها ارتباط برقرار می‌کرد تا از آن‌ها بخواهد در توافق بمانند. وی همچنین این موضوع را که کری ایرانی‌ها را از مذاکره با ترامپ دلسرد کرده باشد، رد کرد و گفت که کری در آن زمان [خروج آمریکا از برجام]از همه تقاضای گفتگو و به کار بستن دیپلماسی داشت. یک سخنگوی جان کری نیز در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، اعلام کرد که هر چیزی که رئیس‌جمهور ترامپ امروز گفت، صرفاً غلط است؛ ختم ماجرا. این سخنگو ادامه داد: او درباره واقعیت‌ها اشتباه می‌کند، درباره قانون اشتباه می‌کند و متأسفانه درباره نحوه استفاده از دیپلماسی برای امن نگه داشتن آمریکا نیز در اشتباه بوده است.
 
ترکان: اروپا اجازه ندهد اوضاع بدتر شود

عضو حزب اعتدال و توسعه گفت: اروپایی‌ها آن‌ها اگر می‌خواهند برجام را حفظ کنند، باید مراقب باشند و نگذارند وضع از این بدتر شود. اکبر ترکان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در مورد اقدام شورای عالی امنیت ملی گفت: این اقدام طبق بند‌های خود برجام است، در بند‌های موافقتنامه برجام آمده که اگر یکی از طرفین در انجام تعهداتش کوتاهی کرد، طرف دیگر می‌تواند از انجام تعهدات خود بکاهد. وی افزود: لذا بحث بهم خوردن و یا تغییر برجام نیست بلکه از خود برجام است؛ در نتیجه جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است همانطور که طرف مقابل از انجام تعهدات خود کوتاهی کرده، ایران هم یک قسمتی از تعهدات خود را به تعویق اندازد. ترکان این اقدام را هشداری برای کشور‌های اروپایی دانست و خاطرنشان کرد: آن‌ها اگر می‌خواهند برجام را حفظ کنند، باید مراقب باشند و نگذارند وضع از این بدتر شود، آمریکا اعتنایی به این اظهارات ندارد و روی یک مسیر دیگر حرکت می‌کند، اما ما امیدواریم این مسئله بر شرکای اروپایی اثرگذار باشد.
 
واکنش زاکانی به اظهارات عراقچی

نماینده سابق تهران با اشاره به اظهارات اخیر عباس عراقچی نوشت: متاسفانه کمتر حرف زدن و یا کمتر کار کردن برخی از مسئولان کشور، خیرش برای مردم و مملکت بسیار بیشتر است. علیرضا زاکانی، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر عباس عراقچی نوشت: «متاسفانه کمتر حرف زدن و یا کمتر کار کردن برخی از مسئولان کشور، خیرش برای مردم و مملکت بسیار بیشتر است. یکی از این حضرات، جناب عراقچی است که از اظهار نظرات ناصوابش، سخنان اخیرش پیرامون برادران عزیز افغانستانی است و از کارکرد‌های مضرش، تولد موجود ناقص‌الخلقه‌ای به نام برجام».
 
پیام کنایه‌آمیز طراح تحریم‌های ایران برای ترامپ

طراح تحریم‌های ایران در یک پیام توییتری کنایه‌آمیز با توجه به اظهارات اخیر دونالد ترامپ مبنی بر اینکه امیدوار است روزی ایران با او تماس بگیرد، به تاثیر منفی سیاست‌های کارشکنانه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا بر رخ دادن چنین اتفاقی اشاره کرد. به گزارش ایسنا، ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های ایران در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر همین الان، روحانی با اتاق کنترل کاخ سفید تماس بگیرد تا تماس او را به ترامپ وصل کنند، بولتون خود را از ارتفاع سه طبقه پایین می‌اندازد و از سه در رد می‌شود تا خط تماس را قطع کند. به گزارش ایسنا، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشور‌های عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، از ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی تعهدات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند. به دنبال این اقدام متقابل ایران، دونالد ترامپ، شب گذشته با اظهار این که "چیزی که در رابطه با ایران مایلم شاهدش باشم؛ این است که آن‌ها با من تماس بگیرند" گفت که جان کری با نقض قانون لوگان که جزو قوانین فدرال ایالات متحده است و بر اساس آن مذاکره افراد غیرمجاز با دولت‌هایی که با آمریکا دچار مناقشه هستند، جرم تلقی می‌شود، با ایرانی‌ها صحبت کرده و می‌گوید تماس نگیرند.
 
ممنوع دانستن ازدواج زیر ۱۸سال نفهمیدن دین است

علیرضا پناهیان، کارشناس مسائل دینی در سخنانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه در تهران گفته "چه دلیلی دارد که ما افراد را تا هجده سالگی دانش آموز و کودک تلقی کنیم. برخی‌ها می‌خواهند پای قانون را وسط بیارند و ازدواج افراد زیر هجده سال را جرم تلقی کنند که این نهایت نفهمیدن دین است. " به گفته آقای پناهیان، انسان از چهارده پانزده سالگی مکلف می‌شود و رشد معنوی اش آغاز می‌شود. او در بخش دیگری از صحبت هایش نیش و کنایه برخی مسئولین نسبت به امور دینی را تقبیح کرد و افزود مسخره کنندگان ستون‌های اصلی دین، حکم شان اعدام است. مثل سلمان رشدی. کسی نباید دین را مسخره کند.

میلیون‌ها پروانه به مناطق جنوب شرقی تهران آمده‌اند

منصور گل محمدی، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ورامین گفت: میلیون‌ها پروانه به شهرستان‌های قرچک، پیشوا و ورامین آمده‌اند. هجوم پروانه‌ها به شهر‌های جنوب شرقی تهران موجب نگرانی کشاورزان شده، اما آقای گل‌محمدی در این رابطه افزود: "با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که این پروانه آفت نیست و نباید از بابت حضور آن در مناطق شهری و روستایی نگران بود. " به‌گفته محمد طاهر ظاهری رئیس اداره محیط‌زیست قرچک، این پروانه‌ها مهاجر نیستند و از شهرستان‌های دیگر نیامده‌اند. او دلیل هجوم پروانه‌ها را "بارندگی‌های اخیر و پوشش گیاهی مناسب دشت‌ها" دانست. /ایرنا

واکنش یک امام جمعه به ترانه ساسی مانکن

باقری امام جمعه اسالم (گیلان) گفت: متولیان فرهنگی پاسخ بدهند بودجه‌های کلان را کجا خرج کردند که در جشن روز معلم ترانه "آقامون جنتلمنه" در مدارس خوانده می‌شود و صدای همه را در می‌آورد. فضای مجازی بازی لی لی لی حوضک نیست که نگاه بچه گانه و سطحی به آن داشته باشیم. هنوز بعضی‌ها به اهمیت فضای مجازی و کارکرد‌های مثبت آن در مقابله با جنگ نرم دشمن پی نبرده اند. آذری جهرمی وزیری جوان، مؤمن، کاربلد و در طراز گام دوم انقلاب اسلامی است. ریشه بسیاری از آسیب‌های فضای مجازی فرهنگی است و تنها با کنترل فنی و ایجاد محدودیت رفع نخواهد شد.

هراس اسرائیل از خروج ایران از برجام

یکی از مقامات نظامی اسرائیل در حالی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با پایگاه «المانیتور» در خصوص احتمال اقدام نظامی ایران گفت که تصور اینکه ایران خودش چنین گامی اتخاذ کند، سخت است، اما قطعاً می‌توان تصور کرد که آن‌ها به یکی از نائبان خود همچون حزب‌الله دستور حمله بدهد. طبق این گزارش، موساد در خصوص احتمال حمله نائبان ایران هشدار‌هایی را به واشنگتن داده است و در یکی از اخیرترین این هشدارها، اسرائیل مدعی شده است که اعضای جنبش حزب‌الله اخیراً در جزیره کیش دیده شده‌اند و در این تحلیل‌ها آمده که ممکن است از جزیره کیش به عنوان یک سکوی پرتاب برای هر آنکس استفاده شود که قصد آغاز حمله در تنگه هرمز را دارد. بنا به گزارش المانیتور، احتمال اقدام ایران در بستن تنگه هرمز یا ممانعت از رفت و آمد تانکر‌های نفت در این منطقه نیز از نگرانی‌های دیگر است. کانال‌های دیپلماتیک و اطلاعاتی واشنگتن مدعی شده‌اند که اسرائیل اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران به دنبال حمله به اهداف غرب در خلیج‌فارس را دارد.

وجود ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در کارخانه‌های خودروسازی

نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط موجود بخشی از تولیدات خودروسازان قابلیت تجاری شدن پیدا نمی‌کند به طوری که حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه‌ها موجود است/ ایسنا

تشکیل کمیته واگذاری استقلال و پرسپولیس با حضور نمایندگان مجلس

سلطانی فر وزیر ورزش گفت: نظر دولت و وزارت ورزش این است که هرچه سریعتر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شود و هر یک روزی که زودتر این اتفاق بیفتد بیشتر مورد استقبال ماست. استقلال و پرسپولیس خمیر مایه اصلی فوتبال کشور هستند و با خصوصی شدن حتما می‌توانند در خصوص آموزش پایه تیم‌های خود کار‌های اساسی تری انجام دهند. مقرر شده است کمیته ویژه‌ای متشکل از تعدادی از نمایندگان مجلس، معاون ورزشی وزارت ورزش و جوانان، مدیران باشگاه استقلال و پرسپولیس، نمایندگان سازمان فرابورس، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شود تا با برگزاری جلسات مستمر هفتگی موضوع واگذاری این دو باشگاه را پیگیری کنند.

با ادامه روند فعلی مردم پای صندوق رای نخواهند آمد

مهدی چمران گفت: اگر عملکرد دولت با وضع و روند فعلی پیش برود مشخص نیست در انتخابات ریاست جمهوری شرایط چه خواهد شد. اگر وضع به همین منوال بوده و مردم ناراحت، ناراضی و بی‌انگیزه باشند صندوق‌های رای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم مشکل عدم حضور و بی رغبتی مردم را خواهد داشت. مردم می‌گویند مگر بیکار هستیم که رای دهیم. / خبرآنلاین

جایگاه ایران میان عصبانی‌ترین مردم جهان

یک پژوهش بین‌المللی عصبانی‌ترین مردم در سطح جهان را به ترتیب لیست کرده است. مؤسسه نظرسنجی بین‌المللی گالوپ در تحقیقی عصبانی‌ترین ملل جهان را در لیستی مرتب کرد که بر اساس آن، ایرانی‌ها جزو پنج ملت اول عصبانی در جهان قرار گرفتند. بر اساس این تحیق، عصبانی‌ترین مردم جهان ارمنستانی‌ها هستند و بعد از آن‌ها عراقی‌ها قرار گرفته و ایرانی‌ها نیز جایگاه سومین ملت عصبانی در جهان را به خود اختصاص دادند، در حالی که فلسطینی‌ها و مراکشی‌ها در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بر اساس گزارش این تحقیق که در روسیه الیوم منتشر شد، ۳۴ درصد از مردم جهان به طور روزانه احساس غم دارند، ۴۸ درصد دچار استرس بوده، ۵۰ درصد آن‌ها احساس نگرانی داشته، ۴۲ درصد با دردی دست‌وپنجه نرم می‌کند، ۵۰ درصد خوشحال هستند و ۷۳ درصد به طور روزانه لبخند می‌زنند. / اعتمادآنلاین
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار