عموی مهربان چگونه ناجی جان مادر اصفهانی شد؟+ عکس

چند روز پیش یک فایل صوتی با نام “تماس تلفنی یک کودک با اورژانس برای نجات جان مادرش” در فضا‌های مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد و دست به دست برای مخاطبان تلفن همراه ارسال شد.

 

جالب اینجاست که بیشتر افراد محو لحن حرف زدن کودک شدند. الحق و الانصاف با همان طرز حرف زدن شیرین کودکانه‌اش خیلی زیبا سخن گفت. ولی این فایل دارای زوایای پنهانی نیز هست که خوشبختانه از چشم مسئولان و خیلی‌ها دور نماند. یکی از آن‌ها صبر و حوصله اپراتور اورژانس بود که با دقت به حرف‌های آن کودک گوش داد و این تلفن را پای یک مزاحمت تلفنی کودکانه نگذاشت و با ترفندی بسیار جالب با او صحبت کرد و بالاخره توانست اورژانس را به منزل آن‌ها هدایت کند.

به راستی اگر اینچنین نمی‌شد، جان یک انسان به خطر می‌افتاد و از سوی دیگر معلوم نبود دست سرنوشت، چه شرایطی را برای آن کودک ۶ ساله که به گفته خودش پدر هم نداشت، رقم می‌زد.

 
 
 

 

از پرسنل اورژانس و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قدردانی شد

در پی باز نشر و اقبال گسترده افکار عمومی به کلیپ امدادطلبی کودک خردسال از سامانه پاسخگویی فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از پرسنل اورژانس و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قدردانی کرد.

کیانوش جهانپور، نیز در نامه‌ای ضمن قدردانی از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و روابط عمومی اورژانس اصفهان برای دقت نظر و حسن انجام وظیفه، روایت این اقدام ارزنده را زمینه‌ساز ارتقای آگاهی عمومی و حمایت طلبی در مسیر توسعه خدمات سلامت قلمداد کرد.

وی در این نامه تصریح کرد: باز نشر این کلیپ در فضای مجازی با دقت، هدفمندی، ظرافت و نکته‌سنجی تهیه و منتشر شده بود که این امر به نوبه خود نشانگر تاثیر به سزای آموزش همگانی به عنوان رکن رکین سلامت و اهمیت اطلاع‌رسانی و معرفی امکانات، ظرفیت‌های خدمت‌رسانی و قابلیت‌های موجود در حوزه سلامت و بیانگر اهمیت و جایگاه تلاش‌های بی‌گسست همکاران در نظام سلامت است.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به کارشناس اورژانس، لقب “عموی مهربان” داد

سعید ظفری، کارشناس سامانه پاسخگویی اورژانس اصفهان است که اکنون لقب “عموی مهربان” به او اعطا شده، کسی است که با بردباری و مهربانی توانست اطلاعات لازم را از کودک در مورد مشکل مادرش و همچنین آدرس منزلش به دست بیاورد. تماس این دختر کوچولو با کارشناس فوریت‌های پزشکی، مکالمه‌ای جالب و در عین حال حساس و ظریف بود، چرا که آن طرف خط جان یک انسان در خطر بود و تنها راه دسترسی هم اطلاعاتی بود که باید با زبان کودکانه از دختر شش ساله اصفهانی گرفته می‌شد.

در نهایت این مکالمه شیرین، ماموران اورژانس موفق به شناسایی محل حادثه و نجات جان مادر شدند. همین امر سبب شد تا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تقدیر از این کارشناس اورژانس به او “لقب عموی مهربان” بدهند. سعید ظفری همان عموی مهربان است که ۱۴ فروردین ماه سال جاری نقش مقابل آن دختر را بر عهده داشت.

وی تصریح کرد: مردم به من لطف دارند، ولی فکر نمی‌کردم که این مکالمه این همه بازخورد مثبت داشته باشد با اینکه چند روز از انتشار آن فیلم گذشته، هنوز هم پیام‌های زیادی درباره آن دریافت می‌کنیم البته خوشحال هم هستم که باعث شده تا خیلی‌ها به فکر آموزش فرزندانشان بیفتند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چه شد که تصمیم به انتشار مکالمه گرفتید؟ گفت: بعد از مکالمه ماجرا را با سوپروایزر در میان گذاشتم، چون به نظرم جالب بود این دختر ۶ ساله به هر ترتیبی که بود می‌خواست جان مادرش را نجات دهد، البته بیشتر جنبه آموزشی ماجرا برای ما اهمیت داشت بعد هم با هماهنگی روابط عمومی فیلم هم منتشر شد. کل مکالمه حدود ۴ دقیقه طول کشید، ولی فقط بخش‌هایی از آن برای انتشار انتخاب شد.

عمو مهربان ادامه داد: این تماس ساعت یک و نیم بامداد برقرار شد و، چون کار ما با جان مردم سر و کار دارد و پیش فرض ما نیاز فوری به خدمات درمانی است و با وجود مزاحمت‌های تلفنی زیادی که داریم، اما نمی‌شود تلفن‌ها را جدی نگیریم، البته تکنیک‌هایی برای تشخیص صحت‌سنجی وجود دارد ضمن اینکه در کار ما تجربه هم کمک زیادی به ما می‌کند.

قسمت سخت ماجرا، گرفتن آدرس بود

وی افزود: سه چهار ثانیه بعد از تماس فهمیدم مزاحمت نیست، چون خیلی خوب شرح حال مادرش را داد و ارتباط خوبی هم با من برقرار کرد، اما قسمت سخت ماجرا گرفتن آدرس بود به هر حال سنش کم بود و در شرایط سختی هم قرار گرفته بود با این وجود محدوده برای ما مشخص شد و آمبولانس به محل رسید.

ظفری با بیان اینکه کار ما تا انتقال بیمار به بیمارستان است، گفت: در این مورد خاص خبر دارم که آن خانم فردای آن روز از بیمارستان مرخص شده است.

آموزش شماره‌های ضروری به کودکان لازم است

به گفته یک کارشناس، همواره آموزش مسائل حیاتی یک امر ضروری برای کودکان به شمار می‌آید که اگر این مساله به دیر انجامد و یا نحوه آموزش به گونه‌ای باشد که مناسب روحیه کودکان نبوده و آنان را دلسرد کند، تبعات جبران‌ناپذیری بر جای خواهد گذاشت. یکی از آموزش‌های ضروری و زودهنگام به کودکان، یادگیری شماره تلفن‌های ضروری است که در مواقع حساس استفاده کنند. شماره‌های اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس مواردی هستند که باید به فرزند خود بیاموزید، آموزش کودکان برای تماس با مرکز فوریت‌های پزشکی موضوع بسیار مهمی است و کودکان باید توانایی برقراری تماس با مراکزی همچون اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس را داشته باشند.

به کودکان بیاموزید که هر یک از این شماره تلفن‌ها برای چه کاری در نظر گرفته شده‌اند و چه خدماتی می‌دهند در این راستا کودک می‌آموزد که در چه مواقعی با چه شماره‌ای تماس بگیرد، همچنین به وی بیاموزید که در هنگام تماس با هر یک از این مراکز، اطلاعات را به درستی بیان کند و تا همه اطلاعات را نداده، تماس را قطع نکند. کودکان وقتی دچار اضطراب می‌شوند زیر لب و بریده بریده صحبت می‌کنند پس حتما به آن‌ها صحیح و شمرده حرف زدن را به آن‌ها یاد دهید.

نکته‌ای که حتما و با تاکید باید به کودکان آموزش داده شود این است که هرگز از این شماره‌ها برای تفریح و سرگرمی و خنده استفاده نکنند.