تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) از سوی ایالات متحده به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی»، آخرین تلاش دولت دونالد ترامپ برای اعمال فشار سیاسی بر ایران است. مسکو، که با تهران در حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه متحد شده است، این اقدام آمریکا را محکوم کرده است - با این حال می تواند مزایای غیر منتظره ای برای مسکو به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۷۳۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰ 20 April 2019

قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی خارجی از سوی آمریکا، واکنش های زیادی را در سراسر جهان به دنبال داشت و مقامات بسیاری از کشورها نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

به گزارش تابناک، در همین رابطه، یکی از بازیگرانی که به نظر می رسد برخلاف تصور واکنش محکمی به این اقدام آمریک نشان نداد، روسیه است. در این زمینه، وبگاه آمریکایی المانیتور در مطلبی به قلم Julia Sveshnikova به این موضوع پرداخته و نوشته است:

تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) از سوی ایالات متحده به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی»، آخرین تلاش دولت دونالد ترامپ برای اعمال فشار سیاسی بر ایران است. مسکو، که با تهران در حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه متحد شده است، این اقدام آمریکا را محکوم کرده است - با این حال می تواند مزایای غیر منتظره ای برای مسکو به همراه داشته باشد.

در سال های اخیر، روسیه و ایران در مبارزه با نیروهای ضد دولتی در سوریه شراکت داشته اند، اما همانطور که فاز نظامی فروکش می کرد، روابط میان مسکو و تهران رشد کرده است. به این ترتیب، روسیه ابتکارات تحت هدایت آمریکا که مربوط به ایران است را با دقت زیاد سنجش و ارزیابی می کند.  

رجب صفروف، مدیر مرکز مطالعات مدرن ایران در مسکو، نوشت: «مسکو در پی تعهد و مشارکت سازنده با تهران در مورد سوریه و فراتر از آن بوده است. در واقع، طی پنج سال گذشته، روسیه به طور جدی در سوریه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که اکنون به عنوان یک سازمان تروریستی تعیین شده است، فعالیت کرده است.

خط اصلی انتقاد روسیه از تصمیم آمریکا بر این واقعیت تمرکز دارد که واشنگتن در حال سوق دادن خاورمیانه در یک وضعیت آنارشیک بسیار وخیم است. روس ها به صورت مشابهی از چنین منطقی نیز در ماجرای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی از سوی ترامپ استفاده کرده اند.

با این حال و جالب آنکه، روس ها هرگز به صورت رسمی هیچ اشاره ای به دسیسه اسرائیل در تروریستی اعلام کردن سپاه نکرده اند. مسکو به شدت نسبت به حساسیت های اسرائیل آگاه است و برای جلوگیری از خصومت با اسرائیل، تنها به صورت مستقیم موضع آمریکا را هدف قرار می دهد.

چگونه روسیه از اقدام آمریکا علیه سپاه نفع می برد!؟

روسیه بر این باور است که مسیر مقابله با ایران مخرب و کوته نظرانه است. در همین زمینه، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است که ایجاد یک معماری امنیتی پایدار در منطقه بدون مشارکت ایران غیرممکن است؛ همانطور که نقش قابل توجهی در ایجاد ثبات در عراق، سوریه و افغانستان دارد.

بیشتر بخوانید

با وجود تمامی نگرانی ها از سوی مسکو، روسیه در نهایت منافعی را از این تصمیم ترامپ علیه سپاه برای خود پیدا خواهد کرد و به نظر می رسد مسکو آزادی عمل بیشتری به مسکو در دو بعد سیاسی و نظامی اعطا خواهد کرد.

این تصمیم محدودیت ها و گرفتاری های عمده ای برای ارتش، سرویس اطلاعاتی و دیپلمات های ایالات متحده در منطقه در پی خواهد شد. از این به بعد، مقامات آمریکایی نمی توانند با همتایان خود در عراق، سوریه یا لبنان مذاکره کنند، اگر آن ها با سپاه پاسداران در ارتباط باشند. 

از سوی دیگر، افزایش فشار آمريکا بر ايران باعث می شود که تهران وابستگی بيشتری به دشمنان ژئوپوليتيک آمريكا -یعنی چين و روسيه، داشته باشد.

بنابراین این اقدام حداقل سه دلالت اصلی دارد:

نخست: استدلال روسیه در برابر سیاست های آمریکا علیه ایران تقویت می شود. در شمار فزاینده ای از ابتکارت ضد ایرانی آمریکا، واشنگتن صرفا در پی حمایت از اسرائیل است. حتی اگر متحدان اروپایی از آن پیروی کنند، اکثر آن ها در جستجوی روزنه و راه میانبری برای برقراری ارتباط با تهران هستند و در نهایت احساس همترازی بیشتری با  دستورکارهای روسیه نسبت به آمریکا نشان خواهند داد.

دوم:این مسئله موضع مسکو به عنوان یک میانجی بی طرف را تقویت خواهد کرد و نسبت به دیگران مسکو احتمالا یک میانجی مناسبی برای طرفین به حساب خواهد آمد. به این دلیل که مسکو برخلاف ترامپ، صرفا تخم مرغ هایش را در یک سبد قرار نمی دهد و با همه طرف ها روابط موازی خود را حفظ کرده است.

سوم: روسیه با قرار گرفتن سپاه در لیست گروه های تروریستی خارجی می تواند اهرم لازم برای جلوگیری از عملیات های نظامی ایران در نواحی معینی از سوریه را به دست آورد و یا در مورد برخی پروژه ها و صنایعی که از سوی ایران اجرا می شوند روس ها می توانند ادعا کنند که تصمیم ترامپ ممکن است این پروژه ها را با عوارض امنیتی و سیاسی مواجه سازد و از این طریق خود مدیریت آن ها را برعهده گیرند. در واقع، با توجه به اینکه سپاه نقش عمده ای در فرایند بازسازی سوریه در دوران پسا جنگ برعهده دارد، تصمیم ترامپ می تواند از نفوذ سپاه در اقتصاد سوریه کم کند و زمینه را برای نقش آفرینی و نفوذ بیشتر مسکو فراهم آورد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار