رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند وزیر اطلاعات: در یک سال گذشته با ۱۱۴ تیم تکفیری مقابله شده/علی نصریان: راضی نیستم اسمم روی کوچه و خیابانی باشد/میانجی‌گری عراق برای مذاکره بین ایران و عربستان و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۶۲۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰ 19 April 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

انتقاد پروانه سلحشوری از فضای مردسالارانه مجلس
پیشنهاد زنان مجلس مبنی بر افزایش سهم زنان در فهرست‌های انتخاباتی، در جریان اصلاح موادی از قانون انتخابات با مخالفت اکثر نمایندگان مجلس همراه شد. پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با «آزادی» از چرایی این اتفاق گفت و از پشت کردن همکارانش به این طرح گلایه کرد. او در این زمینه گفت: ز ساختار مردسالار و مقاوم مجلس انتظار داشتیم اما بعد از مذاکرات انجام شده و قول مساعدی که از آقایان گرفته بودیم، تا حدی امیدوار بودیم که پیشنهاد رای بیاورد. به خصوص اینکه اغلب فریاد چهار ، چهار (به معنی موافقت) می‌زدند اما مخالفت کردند. اگر عکاسان از مجلس در زمان رای گیری برای این پیشنهاد عکس می‌گرفتند تصور می شد که حتما رای می‌آورد چون همه دست‌ها به نشانه موافقت بالا بود. البته ما دیگر مردان مجلس را شناخته‌ایم و می‌دانستیم که به شکل دیگری عمل می کنند. به نظر من خوب است دوستانی که در مجلس مدام شعار شفافیت می‌دهند در مورد موافقان و مخالفان این پیشنهاد نیز طلب شفافیت کنند. خوب است که در فضای مجازی و حقیقی از آقایان مجلس بخواهیم که شفاف بگویند به این پیشنهاد رای مثبت داده‌اند یا خیر.

تصادف یک مداح در بازگشت از مناطق سیل زده
دکتر حسینعلی رفایی گفت: در حادثه تصادفی که روز گذشته در جاده پلدختر به خرم‌آباد و در منطقه قلعه نصیر رخ داد خودروی مداح معروف کشور حاج حسین سازور دچار سانحه شد.وی ادامه داد: بر اثر این حادثه یک دستگاه خودروی تویوتا های‌لوکس با چهار نفر سرنشین واژگون شد که مجروحین حادثه به بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد منتقل شدند.رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی لرستان بیان کرد: خوشبختانه حال عمومی سه نفر از مجروحین رضایت بخش است و حسین سازور نیز در بخش ای سی یو بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد تحت مراقبت است و سطح هوشیاری وی خوب است./ایسنا

سالک: محصورین در سایه رحمت نظام صفا می‌کنند
احمد سالک، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در برنامه دستخط مواردی را درباره وقایع سال ۸۸ و محصورین مطرح کرد که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:
یک جا شما گفته بودید فتنه خط قرمز ما است ولی بعد از این ماجراهایی که برای رئیس جمهور سابق پیش آمد، اظهارنظرهایی می‌کند و اتفاقاتی که افتاد به نوعی خیلی از کسانی که در فتنه ۸۸ دستگیر بودند، خودشان را تبرئه کردند و حتی اگر رها کنید خیلی راحت می‌گویند سران فتنه هم شاید مسیر درستی را رفتند.
مسئله فتنه ۷۸ و ۸۸ سه بخش داشت؛ یک، مدیریت بیگانه. دو، هماهنگ شدن کشورهای منطقه با مدیریت بیگانه. سه، عوامل داخلی کشور که کمیته x را تشکیل دادند. ۱۲ نفر بودند. این دوازده نفر ۵ کمیته زیرمجموعه داشتند و فتنه نشان داد چیست. ما هم در نهج‌البلاغه و قرآن درباره فتنه خیلی خوانده بودیم. فتنه‌ای که اعمی که امیرالمومنین مطرح می‌کنند خیلی عجیب است؛ فتنه کور است.
ما قضایای مکتبی و نظری اسلامی را می‌دانستیم. وقتی این اتفاقات افتاد من در جریان فتنه رفتم و با عبا و عمامه و ماشین رفتیم. اگر بنا باشد بگوئیم فصل مفصلی است. ولی متوجه شدیم این فتنه به این شکل است و سازمان یافته است و روی خط آقای «جین شارپ» با ۱۵۰ محور پیش می‌رود که محور خط این شخص، انقلاب‌های مخملی است که مقام معظم رهبری فرمودند اینجا گرجستان نیست که با ۱۰ میلیون دلار شما حکومت عوض کنید؛ اینجا ایران است.
پس خط حرکت جین شارپی بود. هدایت کار فوکویامایی بود. مدیریت کار بیرون با ۱۷ اپوزیسیون جمهوری اسلامی به محوریت فرح بود و با ریاست دفتری همسر سیامک پورزند بود.
سیامک پورزند کیست؟ کسی است که از کنگره امریکا دلار را با خودش به ایران آورد و خودش وقتی او را دستگیر کردند، گفت به ۱۵۰ نفر دلار دادم که به یکی از سران فتنه هم دلار داده بود که وقتی به او فشار آوردند گفت دلار از امریکا گرفتیم ولی از خیرین امریکا گرفتیم؛ این نکته قابل توجه است. این سیامک پورزند …
این که بیان کردید مستند است؟
بله. مصاحبه ایشان را در روزنامه‌ها ببینید، یکی از سران فتنه بود. در این قضیه اسرائیل گفت من تعجب می‌کنم این ۱۷ گروه اپوزیسیون امریکا که شکم هم را می‌خواهند پاره کنند چطور وحدت کرده‌اند. اسرائیل از وحدت اینها تعجب کرده بود. از این بابت قابل توجه است. ما همه اینها را اشراف پیدا کردیم. فتنه ۸۸ چهارده هدف داشت که سه هدفش مهم بود. یک، جدا کردن مردم از اندیشه‌های حضرت امام و آقا. دو، براندازی نظام بود و سه، انداختن ستون خیمه اسلام یعنی ولایت. مسئله برای شوخی نبود. براندازی وسیعی بود. لذا خط قرمز ما فتنه بود و الان هم داد می‌زنیم فتنه خط قرمز ما است و باید اینها محاکمه شوند. اینها در سایه رحمت جمهوری اسلامی صفا می‌کنند.

میانجی گری عراق برای مذاکره بین ایران و عربستان
فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مورد روابط ایران و عربستان و اخبار منتشر شده در رسانه های عربی مبنی بر مذاکرات این دو کشور در بغداد اظهار داشت:عراق بسیار در تلاش است که میان ایران و عربستان میانجی گری کند و البته در عربستان هم رگه های قوی از همکاری با ایران در حال شکل گیری است و افراد زیادی مخالف سیاست های بن سلمان در مورد ایران هستند، که پس از مسایل خاشقچی شدت بیشتری گرفت؛ اما ما هم چنان معتقدیم هنوز جریان عظیمی برای تنش زدایی با ایران همانند دهه ی 1990 میلادی شکل نگرفته و اگر شرایطی مشابه آن دوران را مشاهده کنیم که گام های اساسی برای تنش زدایی با ایران از سوی عربستان برداشته شد برداشته شد شاید شرایط برای تنش زدایی در ایران هم فراهم شود./ اسپونتیک

وزیر اطلاعات: در یک سال گذشته با ۱۱۴ تیم تکفیری مقابله شده
علوی وزیر اطلاعات ظهر امروز در سخنان خود پیش از خطبه های نماز جمعه تهران، گفت: در یک سال گذشته با ۱۱۴ تیم تکفیری و ۱۱۶ تیم مرتبط با منافقین، چهار تیم ضد انقلابی، ۳۸۰ تیم قاچاق مواد مخدر برخورد شده و عملیات ۱۸۸ تیم عملیاتی خنثی شده است و آخرین آنها دستگیری چهار نفر در جنوب غرب کشور به کشف ۱۵ هزار فشنگ کلاشینکف از آنها بوده است. علوی خاطر نشان کرد: صدها تلاش سرویس های بیگانه برای جلب همکاری افرادی در داخل کشور به عنوان جاسوس شناسایی و خنثی شده و از به دام افتادن صدها نفر از نیروهای موثر و مفید کشور صیانت شده است. ده ها جاسوس را که جذب دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه شده بودند را در مراکز حساس کشور شناسایی شدند و به دستگاه قضایی معرفی و در اختیار این دستگاه قرار گرفتند.

صفرهای پول ملی توسط خود جامعه حذف شده است
سیدناصر موسوی لارگانی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر مشکلات اقتصادی کشور زیاد است که اگر چهار صفر را از پول ملی حذف کنیم و اسکناس را عوض نکنیم کاری انجام نداده‌ایم و اگر چهار صفر را حذف کنیم و اسکناس و سکه‌ها را تغییر دهیم هزینه‌ سنگینی به کشور تحمیل خواهد شد.نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در شرایطی که سیل از یکسو ویرانی خود را داشته و مشکلات معیشتی مردم را شاهد هستیم این کار جواب نمی‌دهد. اگر ریال به تومان تبدیل شود و صفر حذف شود آیا چیزی به قدرت خرید مردم اضافه می‌شود؟ قطعا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و این مشکل حل نمی‌شود ضمن این‌که به واسطه هزینه سنگین چاپ اسکناس و ضرب سکه تورم نیز ایجاد خواهد شد.به گزارش ایسنا موسوی لارگانی در پایان اضافه کرد: برای تقویت پول ملی و حذف صفر باید موازنه‌ای بین دخل و خرج مردم ایجاد کنیم و مجموعه اقداماتی را به عنوان پیش‌زمینه‌ این کار فراهم کنیم و سپس نسبت به حذف صفر اقدام کنیم.

علی نصریان: راضی نیستم اسمم روی کوچه و خیابانی باشد
نصیریان از نام‌گذاری یک خیابان به نامش ابراز نارضایتی کرد و گفت: این کارها را نمی‌پسندم. علی نصیریان گفت: راستش من از ابتدا راضی به این اقدام نبودم. اصولا به این کارها علاقه ندارم و دوست ندارم نام‌ام روی تابلوی کوچه و خیابان زده شود. اصلا هم دوست ندارم. او ادامه داد: به افرادی که از جانب شورای شهر با من تماس گرفتند گفتم که راضی نیستم، اما آن‌ها گفتند ما چنین تصمیمی گرفته‌ایم و با قدرت اجرایی که داشتند این کار را انجام دادند اساسا لزومی نمی‌بینم نام ورزشکاران و هنرمندان روی خیابان‌ها زده شود. گفتنی است چندی پیش شورای شهر تهران تصویب کرد که نام تعدادی از خیابان های این شهر به نام هنرمندان معاصر نامگذاری شود که یکی از این نام ها مربوط به علی نصیریان است./سینما دیلی

کشف حقایق جدید درمورد «‌لئوناردو داوینچی»‌
محققان فلورانسی با بررسی آثار اولیه «داوینچی» ثابت کردند، این هنرمند چیره دست رنساس از هر دو دست خود برای نوشتن و خلق آثارش استفاده کرده است.به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، بررسی‌های علمی و فنی صورت گرفته، علاوه بر اشاره به توانایی «داوینچی» برای استفاده از هر دو دوست خود در خلق آثارش، از تصویر پنهان شده‌ی یک منظره پشت یکی از نقاشی‌های پیشین «داوینچی» پرده برداشت. مدیر گالری «اوفیتزی» شهر فلورانس ایتالیا در خصوص نتایج این تحقیق بیان کرد: «این اکتشاف، انقلابی حقیقی در زمینه مطالعات «‌داوینچی» محسوب می‌شود.»

دادگستری گلستان: ۲۵ نفر در پارتی مختلط شبانه گرگان
بامداد امروز ۲۵ دختر و پسر در یک میهمانی مختلط در حالی که پوشش نامناسب داشتند و مشروبات الکلی مصرف کرده بودند دستگیر شدند. حجت‌الاسلام سیدرضا سیدحسینی با بیان این خبر اظهارداشت: این افراد در پی گزارش مردمی و با دستور بازپرس کشیک در یکی از خانه‌های ویلایی مسیر ناهارخوران بازداشت شدند. وی افزود: ده‌ها لیتر مشروب الکلی دست ساز و چندین بطری مشروبات خارجی از صاحب منزل کشف شد.

استراتژی فیلتر اینستاگرام و رد FATF اشتباه است
محمود صادقی نمایندهی مجلس می‌گوید فیلتر کردن اینستاگرام مخالف آزادی بیان است و بهتر است از این شبکه‌های اجتماعی برای ابراز عقاید خود استفاده کنیم. او همچنین می‌گوید عدم تصویب FATF ساز و کارهای بانکی ما را با کشورهای دوست مختل خواهد کرد.صادقی، نماینده‌ی مجلس با بیان اینکه نه بستن حساب شخصی افراد در شبکه‌‌های اجتماعی مثل اینستاگرام قابل قبول است و نه فیلترینگ شبکه‌‌های اجتماعی، به انصاف نیوز گفت: هیچ کدام کار درستی نیست. هر دو این‌ها با آزادی بیان و آزادی گردش اطلاعات که یکی از زیربناهای عصر اطلاعات است مغایرت دارد. بنابراین راه درست این است که از همین فضاها برای عقاید خود و بیان انتقادات در مواقع لزوم استفاده کنیم.او در پاسخ به اینکه آیا FATF به دولت آمریکا ارتباطی دارد، گفت: FATF یک فرایند جداگانه‌ای است که از سال ۸۵ تصمیم گرفتیم و اقدامات خود را برای تامین استانداردهای آن انجام دادیم، درواقع مربوط به کنترل پولشویی است. ساز و کاری است برای مبارزه با فساد و سالم‌سازی نقل و انتقالات بانکی؛ پولشویی چیزی فراتر از جرم‌های دیگر است، به این معنا که جرمی است که جرایم دیگر را پوشش می‌دهد و مقابله با آن هم در عرصه‌ی داخلی و هم بین المللی اهمیت بسیاری دارد.

باج گیری مقامات عربستان از همسران فعالان سیاسی 
نقض حقوق مخالفان سیاسی در عربستان تنها به بازداشت و شکنجه سیستماتیک محدود نمی شود بلکه این موضوع از تعرض به همسران و فرزندانشان تا باج گیری از همسران آنها و وادار کردنشان به طلاق در ازای دریافت برخی حقوق مسلم فراتر می رود.داستان یکی از فعالان بازداشتی در داخل زندان های عربستان را «علی هاشم» فعال حقوقی سرشناس سعودی روایت کرده و از نحوه وادار کردن همسر این فعال زندانی در ازای دریافت کارت شناسایی برای خانواده وی و فرزندانشان و صدور مجوز ثبت نام آنها در مهد کودک پرده برداشته است.همسر یکی از فعالان داخل عربستان به متارکه همسرش در ازای صدور کارت شناسایی برای خانواده وی و فرزنداش و ورود آنها به مهدکودک وادار شده است/ شفقنا

به جهنم که تحریم تشدید می‌شود
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: چرا نگرانید که تحریم باشد و تشدید شود؛ به جهنم که تشدید شود. مگر شما خدا ندارید. مگر خداوند کم داده است. مگر قرآن نمی خوانید؟ شما کی هستید؟ این فرانسه و آن آمریکا خودشان دچار چالش هستند.وی ادامه داد: هرکس در این درگه مقرب تر است جام بلا بیش‌ترش می‌دهد. خداوند امتحان می‌کند. سردار سلیمانی می‌گفت هروقت فشارها بیش‌تر می‌شود امید ما برای زایش بیش‌تر می‌شود. مثل درد زایمان است، به ناله در می‌آورد اما امید زایش هست. خداوند با فشارهای بین‌المللی می‌خواهد امتحانتان کند. آنچه که برای ملت ما در این حوادث پیش می‌آید کارنامه درخشانی برای مردم ما است که در طول انقلاب وجود داشته است.

فرمانده ناجا: «گشت ارشاد» همچون گذشته کار خود را انجام می‌دهد 
فرمانده نیروی انتظامی گفت: گشت ارشاد همچون گذشته کار خود را انجام می‌دهد و پلیس با قاطعیت با هنجارشکنان برخورد خواهد کرد. سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، درخصوص تمهیدات ناجا در برخورد با ناهنجاری‌ها اظهار داشت: حتما ما با کسانی که مخل نظم و امنیت مردم بوده و با ناهنجاری موجب آزار و اذیت مردم عزیز و خانواده‌ها شوند براساس قانون و با تدبیر برخورد می‌کنیم. سردار اشتری در گفتگو با فارس تصریح کرد: پلیس با کسانی‌که هنجارشکنی کنند -در هر حوزه‌ای که باشند- با قاطعیت برخورد خواهد کرد. فرمانده نیروی انتظامی در این خصوص که آیا باز هم گشت ارشاد به خیابان‌ها باز می‌گردد، اعلام کرد: گشت ارشاد سر جای خود هست و توقفی نداشته است؛ ان‌شاءالله مثل گذشته کار خود را ادامه خواهد داد.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار