رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش محسن رضایی به اقدام ضدایرانی اینستاگرام / اعتراض یک شاعر به نامگذاری خیابان‌های تهران به اسم هنرمندان / ادعای عجیب محمود صادقی درباره برجام و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 19 April 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

توضیح ظریف درباره تمدید چندساعته سفرش به ترکیه

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این که شما طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود شب گذشته (چهارشنبه) به ایران برگردید، ولی سفرتان به ترکیه چند ساعتی تمدید شد و علت این امر چه بود، گفت‌: یکی از مقامات که قرار بود من با آن ملاقاتی داشته باشم در آنکارا حضور نداشتند و دیرتر وارد شدند. البته قرار بود که امروز (پنجشنبه) وارد شود، ولی به خاطر انجام این دیدار دیشب زودتر وارد شدند و من نیز کمی صبر کردم که بتوانم با ایشان ملاقاتی داشته باشم. /خبرآنلاین

نماینده تهران: تحریم شرکت اپل، به شوخی بهارستانی شبیه‌تر است تا قانونگذاری!

علیرضا رحیمی نماینده تهران در توئیتی نوشت: در شرایطی که ایرانی‌ها بیش از یک میلیون ازمحصولات اپل را خریداری واستفاده میکنند تحریم شرکت اپل (و باصطلاح طراحان، آیفون) به شوخی بهارستانی شبیه‌تر است تا قانونگذاری در مجلس. فرآیند مواجهه با تحریم‌ها را شعاری و بیخاصیت نکنیم. قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره هنوزهم رسمی است. پیش از این نمایندگان با پیشنهاد طرحی دو فوریتی خواستار تحریم شرکت آمریکایی اپل شدند. بر اساس این طرح، ورود و آزاد سازی محصولات این شرکت به داخل کشور ممنوع بوده و گمرک جمهوری اسلامی مسئول نظارت بر اجرای آن است. همچنین در بخش دیگری از این طرح، هرگونه تبلیغات محصولات اپل در داخل کشور ممنوع بوده و وزارت ارتباطات نیز موظف است از رجیستری محصولات این شرکت خودداری کند.

رفع انسداد صفحات اینستاگرام رهبر انقلاب، رئیسی و ولایتی

شبکه اجتماعی اینستاگرام به تازگی در راستای سیاست‌های ایالات متحده آمریکا صفحات برخی مقامات جمهوری اسلامی را مسدود کرده بود. صفحات اینستاگرام رهبر معظم انقلاب، علی اکبر ولایتی و ابراهیم رئیسی دوباره شروع به کار کردند. روز گذشته اینستاگرام صفحه انگلیسی رهبر انقلاب و صفحات رئیس قوه قضائیه و مشاور بین المللی رهبری را به دلایل نامعلومی مسدود کرده بود. پیشتر این شبکه اجتماعی در راستای سیاست‌های ایالات متحده آمریکا صفحات فرماندهان سپاه پاسداران را مسدود کرده بود. این اقدام اینستاگرام به دلیل قرار گرفتن نام سپاه در لیست تروریستی آمریکا صورت گرفته با این حال انسداد صفحات سیاستمداران اقدامی عجیب تلقی شد.

نماینده مجلس: می‌توانیم با تحریم اپل سالانه ۱۰ میلیارد دلار به آمریکا ضربه بزنیم

یک نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به تدوین طرح دوفوریتی تحریم شرکت اپل گفت: به هر حال اگر می‌خواهیم با آمریکا مبارزه کنیم باید همگی مبارزه کنیم و تبعیض معنایی ندارد. این مبارزه با کالا‌های کشور مورد نظر در راستای اقتصاد مقاومتی است و مسئولان باید در خط مقدم مبارزه باشند. حسن نوروزی درمورد تدوین طرح تحریم شرکت اپل توسط تعدادی از مجلسیان گفت: فروش اپل در ایران سالانه یک میلیارد دلار است در نتیجه اگر ما این تحریم را انجام دهیم به همین اندازه به این شرکت ضرر وارد می‌شود. طبیعتا اگر ما نیرو‌های همسو را هم در غرب آسیا متوجه این جریان کنیم، آن‌ها هم تحریم می‌کنند. به نظر می‌رسد دوستان ما در کشور‌های همسایه و غرب آسیا و... اگر به تحریم سیستم‌های دیگر غیر از اپل روی بیاورند، فکر می‌کنم بتوانیم سالانه ۱۰ میلیارد دلار به آمریکا ضربه بزنیم.

ادعای عجیب محمود صادقی درباره برجام

عضو فراکسیون امید در توییتی نسبت به ادامه حضور ایران در برجام انتقاد کرد. محمود صادقی با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود نسبت به ادامه حضور ایران در برجام واکنش نشان داد.

هشدار آذری جهرمی درباره یک شرکت حمل و نقل اینترنتی/آیت الله مصباح: فکری برای تحول در حوزه بکنید/ماجرای ورود حشدالشعبی به مناطق سیل‌زده چه بود؟
اعتراض یک شاعر به نامگذاری خیابان‌های تهران به اسم هنرمندان

سیداحمد میرزاده، شاعر خراسانی در واکنش به نامگذاری خیابان‌های تهران می‌گوید که چرا حتی نام یک نفر از هنرمندان انقلاب در فهرست اعلام شده نیست؟

سیداحمد میرزاده، شاعر کودکان و نوجوانان و داور چند جشنواره شعر کشور در اعتراض به نامگذاری خیابان‌های تهران به اسم هنرمندان مخالف نظام اسلامی نوشت: چه اتفاقی افتاده است؟ آیا سیل ِبی‌امان ِآغازِ سال، خانه هنر انقلاب را نیز ویران کرده است؟ بعد از چهل سال که از پیروزی انقلاب می‌گذرد این نامگذاری و این انتخاب‌ها اعتراف به چیست؟

او با برشمردن نام چند تن از نویسندگان و شاعران انقلابی ادامه داد: چرا حتی نام یک تن از هنرمندان انقلاب در این لیست نیست؟ آیا علی معلم دامغانی، یوسفعلی میرشکاک، محمدرضا سرشار، مرحوم فرج‌الله سلحشور و ... ده‌ها هنرمند نام‌آور بزرگ شایسته آن نیستند که در پایتختِ جمهوری اسلامی خیابانی به نام آنان باشد؟ راستی هنر ِانقلاب در این چهل سال، هیچ دستاوردی نداشته است؟ این بدسلیقگی است؟ لجبازی است؟ یا داستانِ دیگری است؟ راستی به نسل نوجوان امروز چه باید گفت؟ نسل جوان‌تر این کشور به رویداد‌ها و رفتار مدیران و تصمیم‌گیران چگونه می‌نگرند؟ آنان این ناهماهنگی و ناهم‌سویی دستگاه‌های فرهنگی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

فتاح: اتحادیه اروپا با کمک ناچیزش به ملت ایران اهانت کرد

پرویز فتاح: مردم لبنان هم کمک‌های خوبی از طریق کمیته امداد به نیازمندان می‌کنند، لبنانی‌ها اصلا نیازی به پول ما ندارند البته پول‌ها را هم شرعا نمی‌توان جابجا کرد. به هر حال حمله به کمیته امداد باعث شده که کمک‌ها به این نهاد افزایش یابد. فتاح گفت: آمریکا اجازه نداد کمک‌های خارجی برای سیل زدگان به دست هلال احمر برسد، البته بنده معتقدم که اتحادیه اروپا با کمک یک و نیم میلیارد یورویی که رقم ناچیزی است نیز به ملت ایران اهانت کرد. رئیس کمیته امداد اظهار داشت: ما به سعه صدر و همراهی با مردم نیاز داریم و مطمئن هستیم که با عنایت الهی از همه مسائل و بحران‌های پیش رو عبور خواهیم کرد و شکست مفتضحانه نصیب دشمنان خواهد شد.

واکنش محسن رضایی به اقدام ضدایرانی اینستاگرام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به اقدام ضدایرانی اینستاگرام در مسدودسازی صفحات مرتبط با سپاه پاسداران واکنش نشان داد. محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام و فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با انتشار توییتی در صفحه شخصی‌اش، نسب به اقدام ضدایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام در مسدودسازی صفحات مرتبط با سپاه پاسداران واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت:‏ «آمریکا تا دیروز از سلاح نیرو‌های انقلاب می‌ترسید، امروز از قلم آنان. با ‎قلم هایمان آمریکا را شکست خواهیم داد.»

گفتنی است، یک روز پس از اضافه شدن رسمی نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا، صفحه رسمی سپاه و چندین تن از فرماندهان سپاه پاسداران در اینستاگرام در صبح روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین از دسترس خارج شده است.

ماجرای ورود حشدالشعبی به مناطق سیل‌زده چه بود؟

جمالی نوبندگانی ادامه داد: حشدالشعبی نیز به عنوان نیروی نظامی عراق در کنار نیروی نظامی ایران وارد عمل شد و به خصوص با وارد کردن تجهیزات بخشی از مشکلات مناطق سیل زده را برطرف کرد که با استقبال خوبی هم روبه رو شدند. وی در ادامه با بیان اینکه نباید راه دریافت کمک‌های صادقانه سایر کشور‌ها را ببندیم، خاطرنشان کرد: حشدالشعبی با پیشنهاد خود به دولت ایران اقدام به کمک به مناطق سیل زده کرد و در این مسیر درخواستی از جمهوری اسلامی صورت نگرفته بود همچنین آن‌ها نیز بدون اجازه دولت وارد کشور نشدند. عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار نیرو‌های عراقی، شاهد حضور نیرو‌های فاطمیون هستیم که پا به پای گروه‌های جهادی ایرانی در مناطق سیل زده اقدام به پاکسازی منازل و شست و شوی لوازم آن‌ها می‌کنند که جای قدردانی دارد.

رهبر انقلاب چهار مرحله به سیل‌زدگان کمک کردند

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه نگاه رهبری به کمیته امداد و اعتمادشان مورد مباهات ماست، گفت: رهبرانقلاب در چهار مرحله، مبلغ چهار میلیارد تومان برای کمک به سیل‌زدگان به کمیته امداد پرداخت کردند.

آیت الله مصباح: فکری برای تحول در حوزه بکنید

آیت الله مصباح یزدی گفت: به طلاب مستعد و جوان حوزوی توصیه می‌کنم برای تحول آموزشی و اضافه کردن برنامه‌های فکری کنند. او اظهار داشت: باید به این مرحله‌ای برسیم که بدانیم در نشر حقایق دین رسالت سنگینی داریم و نباید از آن غفلت کنیم. بدانیم اسلام تنها در ایران نیست، در دنیا خواهان دارد و این زمانی محقق می‌شود که دین را به درستی نشر دهیم. آیت الله مصباح یزدی گفت: به طلاب مستعد و جوان حوزوی توصیه می‌کنم برای تحول آموزشی و اضافه کردن برنامه‌های فکری کنند. آیت الله مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در همایش نکوداشت علمی پروفسور محمدلگنهاوزن که پیش از ظهر امروز در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم برگزار شد، گفت: ایشان دارای ویژگی هایی، چون حقیقت جویی است. اما این استاد برای رسیدن به حقیقت، سختی‌های زیاد دید و از ۴۰ سال پیش قدم‌های برجسته برای رسیدن به حقیقت برداشت.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: خصوصیت دوم ایشان هزینه کردن برای رسیدن به حقیقت است. برای رسیدن به دین، خستگی ناپذیر، شجاع و مقاوم بود. این موارد کمتر در کسی پیدا می‌شود و این در حالی است که در یکی از دانشگاه‌های آمریکا مشغول تدریس بود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: از دیگر ویژگی ایشان تحت تأثیر قرار نگرفتن از تفکرات دیگران است. از شخصیت‌های معاصری است که با ۴۰ سال تحقیق در زمینه‌های مختلف می‌گوید موضوع حقوق بشر پشتوانه علمی و دلیل عقلی ندارد و بیشتر نظریه سیاسی است. او اظهار داشت: ایشان زمانی این حرف را می‌زد که در فضایی مانند آمریکا سال‌ها حضور داشت و مشغول تدریس بود، ولی با این حال گرفتار فرهنگ امریکا نمی‌شود و در مورد حقوق بشر این گونه سخن می‌گوید.

هشدار آذری جهرمی درباره یک شرکت حمل و نقل اینترنتی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی با عنوان گزارش به مردم نوشت: گزارش منتشره در مورد وجود آسیب‌پذیری در نگهداری اطلاعات یک شرکت حمل و نقل اینترنتی، صحت دارد. محمد جواد آذری جهرمی افزود: بررسی تکمیلی در جریان است و گزارش آن رسما از طریق مرکز ماهر منتشر خواهد شد. این یک هشدار جدی برای کسب و کار‌های اینترنتی بود. در امنیت اطلاعات کاربران جدی‌تر باشید.

روایت رویترز از بروز اختلاف در کاخ سفید بر سر ایران

رویترز در گزارشی نوشت، بین شماری از مقام‌های دولت ترامپ، بر سر برآورد تسلیحاتی تازه در مورد ایران، «اختلافاتی» وجود دارد و در عین حال نگرانی‌هایی از «سیاسی‌کاری» در ارائه مدارک شکل گرفته ‌است. وزارت خارجه آمریکا ‎گفته این برآورد «دقیق» است. ‎‎اختلافات تازه زمانی عیان شد که وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اقدام به انتشار و سپس حذف نسخه غیرمحرمانه برآورد سالیانه به کنگره در مورد کنترل تسلیحات کرد. این وقایع یک روز پس از آن صورت گرفته که ایالات متحده رسما نام سپاه پاسداران را به فهرست «سازمان‌های تروریستی» خود افزود.

برخی از منابع خبری طرف گفت وگو با رویترز اظهار کرده‌اند این برآورد -که روز چهارشنبه دوباره منتشر شد- آن‌ها را به این فکر انداخته که آیا دولت ترامپ در تلاش برای ارائه بدترین تصویر ممکن از ایران است؛ کم‌وبیش همانند آن‌چه جرج بوش و دولت او در سال ۲۰۰۳، پیش از حمله به عراق، ارائه کردند. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در ایمیلی به رویترز، ضمن دفاع از برآورد و قضاوت‌ها در مورد ایران، گفته «دربرگیرنده برآورد‌هایی دقیق، برپایه اطلاعاتی مناسب و مربوط» است.

واپسین مهلت برای ارائه برآورد تسلیحاتی دولت به کنگره، پانزدهم آوریل بود و به‌همین دلیل نیز نسخه‌ای از آن منتشر شد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته، نسخه‌ای کامل‌تر و غیرمحرمانه، پس از مرور و بازبینی برآورد، منتشر خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ایمیلی که به رویترز فرستاده، در مورد آن‌چه این خبرگزاری «اختلافات داخلی» بر سر برآورد توصیف کرده، اظهارنظری نکرده ‌است. رویترز در بخشی از گزارش خود گفته، در برآورد اشاره‌ای به اظهارات مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مورد پایان یافتن برنامه نظامی هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۳ و نیز عمل به تعهدات جمهوری اسلامی در توافق اتمی، نشده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار