اگر مدیری نیمی از این دستمزد را ـ که نسبت به درآمد سالیانه‌اش رقم کوچکی است ـ در قالب کمک نقدی یا غیرنقدی به دست مردم لرستان برساند، نشان داده نقدهایی که به او می‌شود و ادبیات به کار رفته توسط او را یک کاسبی زشت از حادثه و اقدامی سفارشی تعبیر می‌کنند تا چه میزان غیرمنصفانه است و او با نیم میلیارد تومان کمک که در مقابل ثروتش هیچ است، پاسخ درخوری به این مدعیان داده است.
کد خبر: ۷۳۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵ 08 April 2019

بخش‌های وسیعی از ایران در حالی سومین هفته مواجهه با سیل و آثار بر جای مانده از آن را پشت سر می‌گذارند که خبری از مشارکت سلبریتی‌هایی که ظاهراً دل‌نگران سیل زده‌ها هستند در عمل به تعهد حرفه‌ای مرسوم چنین چهره‌هایی نیست؛ اتفاقی که می‌تواند با حرکت گروهی از چهره‌ها کلید بخورد و در گام نخست چهره‌ای چون مهران مدیری کسری از دستمزد کلان فیلم آخرش را به مردم سیل‌زده هدیه دهد.

به گزارش «تابناک»؛ بارش‌های شدید در استان‌های مختلف تبعات فراوانی در پی داشت و همچنان روند امدادرسانی و کوشش برای بازگرداندن مسیر زندگی به شرایط عادی در این مناطق تداوم دارد. در این میان، گروهی از سلبریتی‌ها صرفاً با انتشار تصاویر سیل‌زده‌ها ابراز نگرانی نموده و برخی دیگر با حضور در این مناطق در قاب سلفی، ابراز نگرانی و انتقادهایشان را مطرح کردند. با این حال این ابزار نگرانی عمدتاً با اقدامات معناداری که نشان دهد این ابراز نگرانی جدی است، همراه نشد.

شماری از این سلبریتی‌ها همچون حوادث پیشین اقدام به جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی کردند که با توجه به سوابق‌شان در حوادث پیشین با واکنش‌های تندی نیز مواجه شدند؛ اما با توجه به آنکه این اقدامات نیازمند مجوز است، عمدتاً در این حوزه نیز ورود نکردند. در این میان آنچه بااهمیت است، عدم بروز اقدامات فردی از سوی سلبریتی‌ها به ویژه سینماگران در قبال چنین حوادثی است و به خاطر نمی‌آوریم آخرین نوبت که یک بازیگر سینما مستقیم از جیب خودش کمکی به حادثه دیدگان کرده باشد، کی بوده است؟

حداکثر نقشی که برخی از این چهره‌ها داشته‌اند، نقش بسیج‌کننده برای جمع آوری کمک بود که در موارد متعدد درباره کیفیت هزینه‌ شدنِ این کمک‌ها، به شکل جدی تشکیک به وجود آمده است. در بحث اخلاقِ کسب و کار، یکی از موضوعات مهم، «مسئولیت اجتماعی / Social Responsibility» است که این مسئولیت اجتماعی هم در قالب مسئولیت اجتماعی سازمانی و هم در قالب مسئولیت اجتماعی فردی تعریف می‌شود. سازمان‌ها و چهره‌ها بر اساس این مسئولیت اجتماعی، کسری از درآمدشان را صرف امور عام‌المنفعه، خیریه و یا کمک به آسیب دیدگانِ حوادث می‌کنند.

مهران مدیری نیمی از دستمزد آخرین کارش را به سیل زده‌ها می‌بخشد؟

این رویه در ایران چندان مرسوم نیست و شرکت‌ها نیز معمولاً در این زمینه آنچنان فعال نیستند و کمک‌هایی که در قالب مسئولیت اجتماعی به حادثه دیدگان سیل داشتند تاکنون رقم دندان‌گیر و تأثیرگذاری بر سرنوشت این جماعت حادثه دیده نبود. همان گونه که اشاره شد، از سلبریتی‌ها نیز سابقه‌ مشخصی مبنی بر اینکه در راستای مسئولیت اجتماعی دست در جیب مبارک کنند و بخشی از درآمدشان را صرف کمک به حادثه دیدگان نمایند، در دسترس نیست. با این اوصاف، شاید سیل اخیر بهترین فرصت برای درک این مسأله است که آیا دغدغه‌های مطرح از سوی برخی سلبریتی‌ها نسبت به سرنوشت سیل زدگان تا چه میزان واقعی است.

شاید تندترین ادبیات در جریان سیل اخیر از سوی مهران مدیری به کار رفته باشد که در دورهمی ضمن تمسخر اصل حادثه و شوخی با قربانیان، طعنه‌هایی به متولیان امر زد. این ادبیات لابد نه از برای بازارگرمی بلکه به واسطه دغدغه این سلبریتی نسبت به مردم این سرزمین بوده است. در این شرایط، مهران مدیری می‌تواند چراغ اول را روشن کند و نیمی از دستمزد آخرین کارش را به سیل زده‌ها ببخشد. آن گونه که روزنامه جام جم در روزهای اخیر گزارش داده بود و مدیری تاکنون آن را انکار نکرده، این بازیگر برای نقش آفرینیِ کوتاه در فیلم «رحمان 1400» یک میلیارد تومان دستمزد دریافت کرده است.

اگر مدیری نیمی از این دستمزد را ـ که نسبت به درآمد سالیانه‌اش رقم کوچکی است ـ در قالب کمک نقدی یا غیرنقدی به دست مردم لرستان برساند، نشان داده نقدهایی که به او می‌شود و ادبیات به کار رفته توسط او را یک کاسبی زشت از حادثه و اقدامی سفارشی تعبیر می‌کنند تا چه میزان غیرمنصفانه است و او با نیم میلیارد تومان کمک که در مقابل ثروتش هیچ است، پاسخ درخوری به این مدعیان داده است.

مدیری با این کمک و بخشش، راه را باز می‌کند و می‌تواند اساساً یک چالش راه بیندازد و چند تن از همکارانش را دعوت کند تا آنها نیز دست به جیب شوند و بخشی از درآمد کلان‌شان را به سیل زدگان گلستان، لرستان و خوزستان اختصاص دهند و مستند به مردم نشان دهند که این مبلغ را واقعاً این مردم کمک کرده‌اند. اگر باب مسئولیت اجتماعی در ایران گشوده شود، مشخص خواهد شد چقدر از این ادعاهای همدردی واقعی است و چقدر بخشی از بازی و نقابی انسان دوستی است که برخی در جریان حوادثی نظیر سیل اخیر به چهره می‌زنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار