امامان جمعه کشور تحریم ظالمانه کمک رسانی به مردم سیل زده کشور از سوی آمریکا را رفتاری غیرانسانی دانستند و گفتند : سیل اخیر وحدت و انسجام مردم و مسئولان را به نمایش گذاشت و دشمنی دشمنان را با ملت ایران ثابت و ادعای دلسوزی آنها را به شوخی خنده دار تبدیل کرد.
کد خبر: ۷۳۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱ 05 April 2019

 ، خطیبان سراسر کشور در خطبه های نماز جمعه امروز 16 فروردین ماه سال 98، با ابراز همدردی با مصیبت زدگان سیل اخیر تصریح کردند : هرچند این حادثه خسارت هایی به دنبال داشت اما درس های زیادی به ما داد .
آنها با بیان اینکه برخی کشورهای غربی خودشان نتوانسته اند مشکلات پیش آمده از سیل و آتش سوزی را برطرف کنند و به ایران اسلامی ایراد می گیرند، تصریح کردند: تحریم ظالمانه کمک رسانی به مردم سیل زده کشورمان یک رفتار کاملا غیرانسانی است.
خطیبان جمعه در بخش دیگری از سخنان خود بروز خسارت ها را نبود مدیریت صحیح دانستند و گفتند از هم اکنون باید مدیریت خودمان را زیر سئوال ببریم چرا که گذر سیل را با ساخت و سازها، تصرف رودخانه ها بسته ایم بنابراین کوتاهی در هیچ کاری پذیرفته نیست.
آنها خواستار مشارکت جدی مردم و عزم جدی مسئولان در کمک به سیل زدگان شدند.
بزرگداشت 20 فروردین ماه روز ملی فناوری هسته ای محور دیگری بود که خطیبان جمعه بدان اشاره کردند و اظهار داشتند: جمهوری اسلامی ایران در این سالها توانست به فناوری غنی سازی اورانیوم دست یابد که دنیا این مهم را باور نداشت ،این موفقیت هزینه داشت و دانشمندان ایران اسلامی در این راه به درجه رفیع شهادت نایل آمدند و نتیجه استقامت عزت و حاصل عقب نشینی، ذلت خواهد بود.
خطیبان جمعه در بخش دیگری از سخنان خود از بانک ها، سازمان و دستگاه های اجرایی خواستند تا بخش خصوصی را در راستای تولید و رونق بیشتر حمایت کنند چرا که با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بیکاری کاهش می یابد.
امامان جمعه همچنین با اشاره به قطع شدن مناسبات سیاسی ایران و آمریکا در سال 1359 اظهار داشتند: جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب از نوکری آمریکا نجات پیدا کرد و اکنون در جایگاهی ایستاده که باعث رعب و وحشت این کشور ظالم شده و در همه جای دنیا آمریکایی ها زمین گیر می شوند.
آنها گفتند تجربه ثابت کرده است در مذاکره با آمریکا هیچ چیزی نصیب کشور نشده است و برعکس هرکجا محکم در مقابل استکبار ایستادیم قوی تر و پیشرفته تر شدیم.
گرامیداشت سوم شعبان روز پاسدار، به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان از طرف ترامپ رئیس جمهور آمریکا ، تقدیر از خدمات ستادهای نوروزی ،ترویج فرهنگ نماز و ساماندهی به وضعیت نمازخانه ها و مساجد ،پیشگیری از خسارت قبل از حادثه همچون لایروبی، حفظ حریم رودخانه ها و جنگل ها توسط مسئولان، ریشه کنی فساد ،حذف مصرف گرایی از دیگر موارد مطرح شده در سخنان خطیبان جمعه سراسر کشور بود.
خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی گزیده ای از خطبه های امامان جمعه برخی مراکز استانی را به شرح ذیل گزارش کرده اند:

*بوشهر
امام جمعه موقت بوشهر گفت: ادعای دلسوزی آمریکا نسبت به سیل زدگان ایران بی اساس و دروغین است و این سیل استکبار جهانی را رسوا کرد.
حجت الاسلام سید غلامرضا هاشمی در خطبه های نماز جمعه این هفته بوشهر افزود: در شرایطی که مردم ایران گرفتار بودند ولی بازهم استکبار جهانی تیرهای خود را برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی روانه ایران کرد.
وی بیان کرد: تحریم حساب های هلال احمر برای جلوگیری از روانه شدن کمک سایر کشورها به سیل زدگان جمهوری اسلامی نمونه ای از اقدام های استکبار جهانی است.

* خراسان رضوی (مشهد)
امام جمعه موقت مشهد گفت: جوانان انقلابی و حزب اللهی هستند که می توانند مشکلات را حل کنند و این امر به دست انسانهای غیر حزب اللهی برطرف نمی شود.
حجت الاسلام محمد باقر فرزانه افزود: منشا بسیاری از مشکلات امروز کشور جبهه کفر است و بخشی از آن نیز مربوط به داخل است و مشکلات داخلی به ضعف مدیریت در همه قوا مربوط می شود.
وی ادامه داد: ایران اسلامی برای حل مشکلات خود نیازمند افرادی است که چند ویژگی داشته باشند از جمله باید قاطع، معتقد به حق و مرتبط با مردم، مصمم برای ریشه کن کردن فساد اقتصادی، اجتماعی و اداری، آماده برای ازبین بردن تبعیض و بی عدالتی، ساده زیست و خودساخته باشند.

*خراسان شمالی (بجنورد )
امام جمعه بجنورد گفت: فشار، تحریم و تهدید دشمن را با کار، تلاش، تولید و رونق بیشتر اقتصادی کم کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی نیز اظهار داشت: وقتی که تولید انبوه باشد فشارها بر ما کم خواهد شد چرا که می دانند دیگر نیازی به آنان نداریم.
وی افزود: سال 98 سال رونق تولید نامگذاری شده است که باید مصرف گرایی را از فرهنگ خود حذف کرده و تولیدگر باشیم. وقتی که از نفت فاصله بگیریم، تولیدات و صادرات را اضافه کنیم دشمن دیگر کاری نمی تواند انجام دهد.

*زنجان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: استقلال، عزت، اقتدار و موفقیت ایران در عرصه های مختلف اقتصادی و علمی از برکات قطع رابطه سیاسی آن با آمریکاست.
حجت الاسلام علی خاتمی افزود: 20 فروردین سال 59 روز قطع رابطه سیاسی ایران با آمریکا در تاریخ این کشور است که جنایت های این کشور برای همه دنیا ثابت شده است، آمریکا در این سال قطعنامه های متعددی را علیه ایران داشت که این مقدمه ای برای جنگ علیه ایران و برچیدن طومار انقلاب بود.

*کرمان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با اشاره به جاری شدن سیل در برخی نقاط کشور گفت: آحاد مختلف مردم باید برای جبران خسارت های ناشی از سیل همراهی و دولت را یاری کنند.
حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی نیز افزود: باید در سیل اخیر به جنبه رحمت الهی و نزولات آسمانی توجه کنیم که پس از سالها به خشکسالی پایان دادند و امیدواریم این نزولات در سالهای بعد ادامه پیدا کند.
وی تصریح کرد: به کسانی که در اثر سیل به آنها خسارت وارد شد و صدمه دیدند و عزیزانشان را از دست داند تسلیت می گوییم و جا دارد همانطور که تا بحال کمک رسانی شده باز هم این کمک ها ادامه پیدا کند.

* خراسان جنوبی ( بیرجند)
امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به وجود جوانان مومن که همراهی با تاریخ انقلاب دارند گفت: در گام دوم انقلاب تاکید شده است نسل جوان باید از کسانی که در این 40 سال افتخار آفریده اند درس بگیرند.
حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی نامگذاری روز میلاد امام حسین (ع) به عنوان روز پاسدار را یادآور شد و گفت: همانطور که امام راحل(ره) فرمودند توقع از مجموعه سپاه زیاد است.
وی ادامه داد: مجموعه سپاه در طول 40 سال از عمر انقلاب تلاش های زیادی انجام داده است و طبق فرمایشات امام (ره) مجموعه فرماندهان و مسئولان باید معنویت را به بدنه سپاه و بسیج سرازیر کنند.

* فارس (شیراز)
امام جمعه شیراز با اشاره به بروز سیل شیراز ابتدای سال گفت: حضور مردم در امداد رسانی به مردم حادثه دیده سیل شیراز کم نظیر بود اما باید به دنبال ریشه یابی علت این حادثه بود تا شاهد رخداد هایی از این دست نباشیم.
آیت الله لطف الله دژکام اضافه کرد: مسئولان و نیروهای امداد رسان نقش ویژه ای در کمک رسانی به مردم حادثه دیده داشتند لیکن کوتاهی صورت گرفته است و این کوتاهی باید هرچه سریع تر شناسایی و برطرف شود ، نباید اجازه داد رویدادهایی همچون سیل باعث شود مردم متحمل خسارت شوند ، با استفاده از ظرفیت مدیران توانمند و نخبگان دانشگاهی باید نسبت به پیش بینی و برطرف کردن مشکلات اقدامات لازم و اساسی صورت گیرد.

*قزوین 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین گفت: بارش و سیل در استان قزوین گرچه شدت بالایی نداشت اما اگر مدیریت و تدابیر خوب مسئولان ستاد بحران نبود اوضاع بدتر می شد.
آیت الله عبدالکریم عابدینی افزود: یکی دیگر از مدیریت های خوب استان حضور نیروهای قزوین در مناطق سیل زده گلستان بود که بسیار کار پسندیده ای است و اکنون لازم است که توجه ما به استان های لرستان و خوزستان باشد.
آیت الله عابدینی به سخنان امام (ره ) به روز سوم شعبان مصادف با روز پاسدار اشاره کرد و عنوان داشت: رهبرمعظم انقلاب معتقدند که پاسدار لباس عفاف و حجاب پوشیده و برای خداوند قدم در میدان گذاشته است و هرکجا لازم باشد جان و سلامتی خود را به جای آسایش در خانواده تقدیم نظام و انقلاب می کند.

*قم 
خطیب جمعه قم نیز قم افزود: درشرایط بحرانی کنونی باید همه امکانات و ظرفیت ها از سوی مردم و مسئولان بسیج شود، در زمان حاضر در برخی استان ها همچنان مشکلات بسیاری وجود دارد که نیازمند استمرار توجه و کمک رسانی ها به این مناطق است. 
آیت الله سید محمد سعیدی با اشاره به تعیین قم به عنوان معین استان لرستان در کمک رسانی و بازسازی مناطق سیل زده برضرورت پرداخت سریع و به قیمت روز خسارات وارد آمده به مردم و کشاورزان از سوی دولت تأکید کرد.

* کردستان(سنندج)
امام جمعه موقت سنندج وقوع سیل در برخی استان ها و خسارات ناشی از آن را دردناک دانست و گفت: امروز خداوند با این حادثه ملت ایران به ویژه توانمندان را مورد آزمایش سخاوت قرار داده است و همگی باید تلاش کنیم با کمک به آسیب دیدگان از این آزمون الهی سربلند بیرون بیاییم.
ماموستا معروف خالدی با بیان اینکه احساس همدردی و دلسوزی نشانه انسان مسلمان است، افزود: باید از هر طریق و هر آنچه در توان داریم به سیل زدگان کمک کنیم و از دردهای آنان بکاهیم. 

*هرمزگان (بندرعباس )
امام جمعه موقت بندرعباس گفت: مردم کمک های مالی خود به سیل زدگان را به ارگان های معتبر تحویل بدهند و در این کمک ها مساله انفاق به سیل زدگان بدون افراط و تفریط یک ضرورت جدی است.
حجت الاسلام محمدحسن فروزان نژاد همچنین به نقش 'رونق تولید' به عنوان شعار سال در استقلال کشور از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد و افزود: ایشان اقتصاد را نقطه کلیدی تعیین کننده دانسته اند و در این موضوع نیز باید جدی پای کار آمد. 

*همدان 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان بیان کرد: خسارت های ناشی از بروز سیلاب در این استان باید با دقت رصد، شناسایی و جبران شود.
حجت الاسلام حبیب‌ الله شعبانی ‌موثقی در آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه شهر همدان از مسئولان این استان به واسطه تلاش شبانه روزی برای مدیریت بحران های ناشی از بروز سیلاب و آمادگی دستگاه ها برای خدمات رسانی به مردم قدردانی کرد.
وی خواستار توجه ویژه به حاشیه های شهر شد و بیان کرد: مردم ساکن در حاشیه شهرها از سیلاب اخیر بیشترین خسارت را دیدند که این امر ضرورت توجه ویژه مسئولان به این نقاط را بیشتر می کند.

*آذربایجان شرقی (تبریز)
امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر ضرورت امدادرسانی به حادثه دیده های سیل گفت: حرف‌هایی از قبیل اینکه دولت بودجه دارد و خودش خرج کند، نیرنگ معاندان است که برای فاصله انداختن بین مردم و مسوولان و ایجاد ناامیدی در جامعه مطرح می‌شود .
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مطهری‌اصل با اشاره به اینکه 20 استان درگیر بارندگی و سیل هستند و عده ای جان، خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند ، اظهارداشت: خیرین در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی و خدماتی فعال هستند و در زمینه حوادث غیرمترقبه هم صحنه را خالی نمی کنند.
وی با بیان اینکه در فضای مجازی و شبکه‌های معاند تلاش می‌شود تا نشان دهند که حکومت قادر به مدیریت بلایای طبیعی نیست، خاطرنشان کرد: سیل و زلزله مختص به ایران نیست بلکه در همه کشورها رخ می‌دهد .

* آذربایجان غربی (ارومیه )
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: همراهی مردم و مسوولان لازمه پیروزی در عرصه جنگ اقتصادی و غلبه بر مشکلات است.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نیز افزود: هم اکنون جنگ، جنگ نظامی نیست بلکه جنگ سیاسی، امنیتی و اقتصادی است و این جنگ ها مهمتر از جنگ نظامی محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه در جریان سیل های اخیر کشور همه اعم از مسوول و غیرمسوول به میدان آمدند، افرود: همه در مقابل دشمن نیز اینگونه وارد عمل شوند و با کار و تلاش جهادی در میدان اقتصادی مبارزه کنند زیرا نبرد در این عرصه با بی انگیزگی و تنبلی ممکن نیست.

* اصفهان
امام جمعه اصفهان گفت: مردم و مسوولان در کنار دولت باید همچنان برای کمک به سیل زدگان استان های گلستان، مازندران، خوزستان و فارس همکاری داشته باشند.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد اظهارداشت: دولتمردان و همه مردم در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب لازم است برای امکانات و خدمات دهی به مردم سیل زده تلاش کنند و مثل همیشه هموطنان را از هرگونه کمک و یاری محروم نسازند.

* لرستان (خرم آباد)
نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت:آمریکای جنایتکار سیلزدگان را تحریم کرد و مانع ارسال کمک های بین المللی و بشردوستانه برای مردم شد.
آیت الله سید احمد میرعمادی گفت: سیل ایران آمریکا را رسوا کرد و ما باید هوشیار باشیم که آمریکا با ملت ایران و ارزشهای این ملت کینه دارد.

* چهار محال و بختیاری(شهرکرد)
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: همت، تلاش، همدلی و همبستگی مردم و مسئولان در کمک رسانی به حادثه دیدگان سیلاب اخیر بی بدیل و شایسته قدردانی است که باید تداوم داشته باشد.
حجت الاسلام محمدعلی نکونام نیز در خطبه های نمازجمعه این هفته ظهار داشت: بلایای طبیعی که در یکی از بلاد مومنان حادث می شود حکمتی دارد و یک آزمون و امتحان الهی است.
امام جمعه شهرکرد به برخی کاستی ها و ضعف ها در سیلاب اشاره کرد و گفت: بارش های امسال تنش کم آبی را تا حدودی برطرف کرد. 

* سیستان و بلوچستان ( زاهدان)
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: سیل با همه آسیب ها و مشکلات، آبی به همراه آورد که به راحتی به دست نمی آمد و اینگونه کشور از قحطی و خشکسالی نجات پیدا کرد.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی اظهار داشت: هم اکنون کشور درگیر مشکلات سیل، خرابی و آسیب های ناشی از آن است که در این زمینه باید به چند نکته مهم توجه داشت.

*یزد
امام جمعه موقت یزد گفت: مردم ، مسئولان و نیروهای نظامی در جریان سیل اخیر در کشور ، عملکرد خوبی داشتند ولی کمک ها به این مناطق باید همچنان ادامه یابد تا مشکلات برطرف شود.
حجت الاسلام سید جواد آیت اللهی اظهار داشت: در نظام اسلامی، مسئولیت داشتن یک موهبت الهی تلقی می شود بنابر این افراد مسئول برای خدمت گزاری به مردم بویژه در حوادثی همچون سیل های اخیر نهایت تلاش را انجام دهند و از این فرصت برای خدمت به مردم استفاده کنند.

* مرکزی ( اراک)
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: ملت، مسئولان ایران اسلامی با قدرت در برابر حوادث ایستاده اند و از آمادگی کامل برای کمک رسانی و بازسازی مناطق حادثه دیده برخوردار هستند.
آیت الله«قربانعلی دری نجف آبادی » افزود: ملت و مسئولان ایران اسلامی همانند زلزله کرمانشاه برای کمک رسانی به مردم مناطق سیل زده کشور در صخنه هستند و به فرمان مقام معظم رهبری در بازسازی مناطق آسیب دیده لبیک می گویند.

* گیلان (رشت)
نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت با اشاره به کمک های زیاد مردمی به خسارت دیدگان ناشی از سیل در نقاط مختلف کشور گفت: از مردم می خواهیم در حد توان به کمک های خود ادامه دهند.
آیت الله رسول فلاحتی با بیان اینکه چهره جنایتکارانه آمریکا در سیل اخیر نشان داده شد، تصریح کرد: حساب های جمعیت هلال احمر را در دنیا بستند تا کسی نتواند به سیل زدگان کمک کند و این امر چهره فاسد و خبیث آمریکا را بر ملا کرد و آنها که دلداده غرب هستند بدانند چهره دولتمردان غربی در سیل اخیر ایران نشان داده شد. 

* مازندران (ساری)
امام جمعه موقت ساری گفت : جبران خسارات ناشی از سیل اخیر باید در راس امور و اولویت کاری مسئولان قرار بگیرد.
حجت الاسلام یوسف یوسف پور نیز افزود : وقوع سیل ویرانگر در بیش از 400شهر و روستای 24 استان کشور خسارات مالی و جانی بر شهروندان وارد کرده که باید تا حد امکان توسط مسئولان جبران شود.
وی گفت : سیل با همه ویرانگری ها و خسارات سنگین ، تبعات مثبتی نیز داشته که جبران کمبود آب و همدلی مردم و مسئولان از آن جمله است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار