به قلم یحیی آقاپور خویی/سفرنامه یک خبرنگار
کد خبر: ۷۳۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ 01 April 2019


جواد حسین زاده گفت : تپه های تاریخی سیلک تحول ۸۰۰۰ ساله انسانی را در خود نگه داشته است .

ایران زادگاه خیلی از بزرگ مردان تاریخ ماست . مردان بزرگی که تک تکشان همچون ستاره ای درخشان در آسمان کشور می درخشند . یکی از همان بزرگ مردان تاریخ کشورمان که هر دانش آموزی در دوران تحصیلات خود با نام او آشناست و از خدمات وی در کشور آگاه است . مردی که دارالفنون را راه اندازی کرد ، روز نامه وقایع الاتفاقیه را انتشار نمود آری آن مرد بزرگ ایران محمدتقی خان فراهانی معروف به امیرکبیر است . از زمانی که در کتاب های درسی با نام امیرکبیر آشنا شدم و خدمات ارزنده اورا خواندم و نحوه شهادت وی در حمام فین کاشان را شنیدم. همیشه آرزویم بود که به کاشان بروم و در باغ فین قدم بردارم تا نفس های گرم امیرکبیر را در زیر درختان سر به فلک کشیده احساس نمایم . بالاخره بعداز سالها ، انتظار به سر آمد و من در تحویل سال ۹۸ در شهرستان قم یعنی چند قدمی کاشان بودم . تا اینکه موفق شدم به شهرستان کاشان سفر کنم وبا آثار تاریخی و مناطق گردشگری کاشان آشنا شوم واز نزدیک باغ فین کاشان ، خانه های قدیمی ، تبه های تاریخی سیلک و چندین آثار تاریخی دیگر را مشاهده کنم .
باغ فین کاشان یک باغ بزرگ با ساختمان ها و عمارت ها یی که با معماری دیدنی و حوضچه های آب که با اصول علمی ریاضی و فیزیک ساخته شده اند . و حمام معروف فین که محل شهادت بزرگ مرد ایران امیر کبیر است . لحظه لحظه حضور من در آن باغ آمیخته شده بود با نام امیر کبیر احساس می کردم با او هم قدم شده ام .و وجود و حضور اورا با تمام وجودم درک می کردم .دل کندن از محل شهادت امیر کبیر سخت بود . اما حیف که باید از جاهای دیگر کاشان هم بازدید می کردم .
یکی دیگر از آثار باستانی کاشان که قدمت ۸ هزار ساله دارد تپه های سیلک می باشد . خوشبختانه در آن بازدید موفق شدم با رئیس محوطه سیلک آقای دکتر جواد حسین زاده ساداتی مصاحبه اختصاصی انجام دهم و توضیحات کامل وی را در باره تپه های سیلک بشنوم.
جواد حسین زاده در این مصاحبه در باره قدمت ۸۰۰۰ ساله محوطه تاریخی سیلک گفت :


محوطه باستانی سیلک یکی از ارزشمندترین محوطه های باستانی ایران و جهان است . که از حدود ۸ هزار سال پیش از دوران روستا نشینی تا دوران مادها ، شواهد و مدارک تحولات زندگی اجتماعی ، اقتصادی ،و سیاسی انسانی را در خود نگه داشته است .
وی بابیان اینکه ، تحول جوامع انسانی از ساده ترین مراحل از یک روستای کوچک ۴۰ نفری تا به یک شهر چند هزار نفری که در این منطقه مردم کشاورزی ، سفالگری فلزکاری را ابداع کرده و دامپروری را رونق داده اند .
حسین زاده خاطر نشان کرد:مردم در این منطقه شهری را ایجاد کرده اند که دارای حاکم ، نظام اداری ، مدیریتی ، مباشر و مالیات گیری بود که بعداز سالها از بین رفته است .
وی افزود: ۳۵۰۰ سال پیش دوباره مردمانی به این منطقه می آیند و حدود ۱۰۰۰ سال زندگی می کنند که ما آنها را اولین اقوام مهاجر هندی و اروپایی می نامیم که وارد ایران شده اند وهمچنین ۲۵۰۰ سال پیش در اوایل دوره هخامنشی دوباره منطقه سیلک متروکه میشود .
حسین زاده درمورد مساحت این منطقه گفت:محوطه سیلک شامل تپه شمالی به مساحت حدود ۵ هکتار و تپه جنوبی به مساحت حدود ۸ هکتار و دو گورستان به نامهای الف و ب است .
وی ادامه :مهمترین آثار تمدنی شناخته شده در سیلک شامل : نخستین روستاها و خانه های ساخته شده بدست بشر ، نخستین جانوران و گیاهان اهلی ، نخستین کوره های پخت سفال و ذوب فلز و نخستین آثار خط و نوشتار است .
حسین زاده اظهارداشت:محوطه سیلک در طی سالهای ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ شمسی برای نخستین بار توسط هیئت باستان شناسی فرانسوی به سرپرستی آقای رومن گیرشان مورد کاوش قرار گرفته است .منطقه سیلک همچنین طی سالهای ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۵ شمسی ، توسط هیئت باستان شناسی ایرانی به سرپرستی دکتر صادق ملک شهمیرزاد مورد کاوش و بازنگری قرارگرفته است .
وی همچنین افزود:محوطه باستان سیلک در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ شمسی در فهرست آثار ملی به شماره ۳۸ به ثبت رسیده و نامزد ثبت جهانی است .
لازم به ذکر است استاد عباس اعتماد فینی مرمت کار محوطه سیلک به عنوان سرپرست کارگاههای هیئت فرانسوی و ایرانی ، از ۱۳ سالگی در کاوشها حضور داشتند .
استاد اعتماد فینی در مصاحبه فقط ۲ جمله گفت : امیدوارم که این ودیعه های فرهنگی ارزشمند که به ما سپرده شده الاطوفان فراموشی ویران نگردد ، و اضافه نمود : ما همه اطفال این دبستانیم ، بچه خاک پاک ایرانیم.
بعداز مصاحبه و گفتگوی صمیمی با جواد حسین زاده و با راهنمایی های وی سری به خانه های قدیمی کاشان زدیم . خانه های قدیمی ازجمله خانه تاریخی طباطبایی ، بروجردی و عباسیان که معماری های بی نظیر آنها زیبایی آنها را دوچندان کرده بود . خانه طباطبایی ها در نیمه دوم سده ۱۳ بوسیله حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی از بازرگانان نطنزی مقیم کاشان در محله سلطان امیراحمد احداث شده است .
خانه تاریخی بروجردی ها از آثار تاریخی در نیمه دوم قرن ۱۳ هجری و در زمان قاجار ساخته شده ودر فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است .
مسجد و مدرسه ۳ طبقه آقا بزرگ ، منسوب به ملا مهدی نراقی ملقب به آقا بزرگ که با هزینه مردی نیکوکار بنام حاج محمد تقی خانبان و پسرش در نیمه قرن ۱۳ هجری قمری مقارن با دوران پادشاهی محمدشاه قاجار ساخته شده است و جزو آثار ثبت شده ملی می باشد . و چندین آثار تاریخی دیگر . . .
در پایان سفر یک روزه و بازدید از جاهای دیدنی کاشان سری هم به کارگاه های گلاب کشی سنتی زدیم وبا نحوه کار آنها هم آشنا شدیم . و آخرین موردی که موقع برگشتن توجه مرا به خود جلب کرد میدانی بنام چهار راه خبرنگار بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار