سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلماس گفت: حمام شیخ سلماس پس از پنج دوره مرمت و بازسازی در حال حاضر به عنوان مجموعه فرهنگی_هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۷۲۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱ 25 March 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی به نقل از افراسیاب گراوند ، با بیان اینکه حمام شیخ سلماس یکی از بناهای منحصر به فرد و از جاذبه‌های گردشگری مهم سلماس است، اظهار کرد: حمام شیخ به لحاظ معماری اثری ارزشمند بوده که در سال 1379 به شماره 3475 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و پس از پنج دوره مرمت و بازسازی در حال حاضر به عنوان مجموعه فرهنگی_هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تاریخچه احداث بنا افزود: پس از زلزله سال 1309 در اوایل دوره پهلوی اول، حمام شیخ در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی ساخته شد و بانی آن محمد طسوجی بوده که پس از حدود سه سال یعنی در سال 1312 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلماس ادامه داد: با توجه به اینکه حمام توسط شخصی به نام «حاج شیخ مجتبی انتظاری» معروف به شیخ اداره می‌شده است بعدها به نام حمام شیخ شهرت یافت و تا سال 1364 مورد استفاده بوده است.

وی در ارتباط با عوامل و عناصر تشکیل‌دهنده بنا بیان کرد: حمام شیخ دارای پلان مستطیل شکل بوده و مساحتی بالغ بر 860 متر مربع دارد، پی بنا با سنگ‌های معدنی و دیوارها با آجر و سنگ کار شده و طاق و گنبد پوششی آن از آجرهای چهارگوش ساخته شده و حمام شیخ دارای هفت گنبد پوششی بوده و بزرگترین گنبد آن گنبد سربینه(رختکن) است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمام شیخ بنایی در مرکز شهر سلماس واقع شده و در جوار آن بازار شهر، مساجد و منازل مسکونی قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار