ارومیه -رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تکاب گفت: در حال حاضر ۱۷۰ اثر تاریخی در این شهرستان وجود دارد که ۱۰ درصد کل آثار استان است.
کد خبر: ۷۲۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴ 20 March 2019

 تکاب صاحب ۱۰ درصد آثار تاریخی آذربایجان‌غربی است
به گزارش تابناک آذربایجان غربی امیر مطلوبی، با اشاره به ثبت سه اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی افزود: این سه اثر تاریخی شامل «چهارطاقی» روستای چهار طاق، «حمام قدیمی قره بلاغ» و «پل تاریخی فتحعلی خان افشار» (پل شریف آباد) است که در هفته جاری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی دارای یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده ملی است، افزود: شهرستان تکاب با ۱۷۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده جزو سه شهر اول استان در زمینه تعداد آثار تاریخی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تکاب با اشاره به ثبت جهانی مجموعه تخت سلیمان تکاب در سال ۸۲ بیان کرد: از مجموع کل آثار ملی این شهرستان پنج اثر مربوط به آثار ملی ثبت شده طبیعی از جمله کوه میان تهی زندان سلیمان، زندان برنجه، چمن متحرک، زندان نبی کندی و دیواره اژدهای سلیمان است.

وی ادامه داد: تپه «تخ تخ» با نام محلی «بیوک تپه» در حاشیه شهرستان تکاب با قدمت بیش از پنج هزار سال قدیمیترین اثر تاریخی تکاب است که قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد بر می‌گردد.

مطلوبی با تشریح قدمت سه اثر تاریخی ثبت ملی شده در این شهرستان اضافه کرد: چهار طاقی تکاب واقع در روستای چهار طاق، آتشکده‌ای کوچک مربوط به دوره ساسانی بوده که در ۳۶ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است.

وی عنوان کرد: حمام تاریخی روستای «قره بلاغ» نیز از جمله حمام‌های قدیمی شهرستان تکاب بوده که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد و توسط بیوک‌خان میرپنج احداث شده است.

مطلوبی تصریح کرد: پل تاریخی «شریف آباد» نیز از جمله پل‌های قدیمی واقع در شهر تکاب بوده که در سال ۳۷ به دستور فتحعلی‌خان افشار در این منطقه ساخته شده است.

مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با دریاچه‌ای اسرارآمیز در وسط بقایای تاریخی در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در سال ۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.

به عقیده باستان شناسان، محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ‌های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می‌خورد.

شهرستان تکاب با ۸۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و یکی از مناطق تاریخی و قطب‌های گردشگری غرب کشور به شمار می‌رود./مهر

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار