نشانه‌هاي اصلي اين بيماري سوزش و تكرر ادرار و درد زير شكم است كه در اثر تحريك مثانه و مجراي خروجي ادرار به وسيله باكتري‌ها ايجاد مي‌شود.
کد خبر: ۷۲۶۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 17 March 2019

جام جم آنلاين: دستگاه ادراري شامل كليه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجراي ادرار است. از آنجا كه اين دستگاه با محيط خارج از بدن مرتبط است و از طرفي ادرار ساعت‌ها در مثانه ساكن مي‌ماند، محيط مناسبي براي رشد باكتري‌هاست.

به‌اين ترتيب عفونت‌هاي دستگاه ادراري يكي از رايج‌ترين بيماري‌هاي بشر است كه در خانم‌ها به خاطر كوتاه بودن مجراي خروجي ادرار بسيار شايع‌تر است.

نشانه‌هاي بيماري

نشانه‌هاي اصلي اين بيماري سوزش و تكرر ادرار و درد زير شكم است كه در اثر تحريك مثانه و مجراي خروجي ادرار به وسيله باكتري‌ها ايجاد مي‌شود.

اگر باكتري‌ها فرصت كنند و به سوي كليه‌ها هجوم ببرند (از طريق حالب‌ها كه مجراي بين مثانه و كليه‌ها هستند‌) بيمار دچار تب و لرز و درد پهلوها شده و بسيار بدحال مي‌شود.

تشخيص عفونت ادراري خيلي سخت نيست. علائم مشخصي كه برشمرده شد، پزشك را مشكوك به بيماري مي‌كند و با آزمايش ادرار شامل بررسي ميكروسكوپي ادرار و كشت ادرار تشخيص، مسجل مي‌شود.

خوشبختانه در آزمايشگاه بعد از كشت ادرار كه حدود 2شبانه روز طول مي‌كشد، مي‌توان تاثير انواع آنتي‌بيوتيك‌ها روي ميكروب‌هاي كشت شده را مشخص كرد و بدين ترتيب بهترين آنتي‌بيوتيك‌ها را براي درمان بيماري انتخاب كرد.

درمان

درمان عفونت ادراري در خانم‌هاي جواني كه براي اولين بار دچار اين بيماري مي‌شوند مصرف آنتي‌بيوتيك مناسب به مدت 3 روز است. اگر بيماري عود كند يا سن بيمار بالاي 65 سال باشد و در بيماران دچار ديابت طول درمان 7 روز يا بيشتر است. عفونت‌هاي ادراري در مردان نيز بايد با دقت و به مدت حداقل 7 روز با آنتي‌بيوتيك مناسب درمان شود.

متاسفانه موارد زيادي وجود دارد كه بعد از چند هفته مجددا فرد دچار علائم عفونت ادراري مي‌شود و بيماري عود مي‌كند.

در اين موارد علاوه بر كشت ادرار و درمان مناسب بهتر است بيماري‌هايي كه مي‌توانند فرد را مستعد به عفونت ادراري كنند بررسي شود.

سيپروفلوكسامين، كوتريموكسازول، جنتامايسين، آميكاسين ونيتروفورانتوئين از جمله آنتي‌بيوتيك‌هايي هستند كه در عفونت ادراري موثر هستند، زيرا در ادرار با غلظت زياد ترشح مي‌شوند و بهتر روي باكتري‌ها تاثير مي‌گذارند.

البته براساس نتيجه كشت ادرار كه مقاومت به داروها را نشان مي‌دهد پزشك مي‌تواند انواع ديگري از داروها را مورد استفاده قرار دهد.

دكتر رضا كريمي
متخصص بيماري‌هاي داخلي

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار