با اینکه میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در مجلس شوای اسلامی به تصویب رسیده و شورای نگهبان نیز مخالفتی با آن ندارد، همچنان برخی افراد دولتی و حتی برخی از نمایندگان مجلس این قانون را به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کنند. در واقع اظهارنظر‌ها در این باره باعث شده تا برخی ابهامات درباره آن ایجاد شود.
کد خبر: ۷۲۵۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵ 13 March 2019

با اینکه میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در مجلس شوای اسلامی به تصویب رسیده و شورای نگهبان نیز مخالفتی با آن ندارد، همچنان برخی افراد دولتی و حتی برخی از نمایندگان مجلس این قانون را به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کنند. در واقع اظهارنظر‌ها در این باره باعث شده تا برخی ابهامات درباره آن ایجاد شود.

به گزارش «تابناک» بنا بر قانون بودجه سال 98 به حقوق کارکنان دولت 400 هزار تومان اضافه می شود. قانون بر این امر صراحت دارد، حال آنکه برخی، شک و شبهه هایی به آن وارد کرده اند و گاهی به گونه ای تفسیر می کنند که میزان پرداختی به کارکنان از آنچه گفته می شود، کمتر می شود.

حمیدرضا حاجی بابایی به تشریح کامل این موضوع پرداخته و با اشاره به مصوبه مجلس در جریان بررسی لایحه‌ی بودجه سال ۹۸ و توضیحات علی لاریجانی در جلسه روز یکشنبه مجلس درباره‌ی نحوه افزایش حقوق‌ها گفته است: هیچ ابهامی در مصوبه مجلس نیست. بر پایه این مصوبه، باید به همه کارکنان شاغل و بازنشسته کشوری و لشکری در سال آینده ۴۰۰ هزار تومان بدهند که این را از طریق ضریب اعمال می‌کنند، به نحوی که مجموع افزایش ۴۰۰ هزار تومان بشود.

بیشتر بخوانید

نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: علاوه بر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق، دولت باید تا ۱۰ درصد نیز افزایش اعمال کند؛ به عبارتی تا ۱۰ درصد به این منظور گنجانده شده که اگر منابع دولت کم باشد، مثلاً در حد ۹ و نیم درصد، ایرادی از سوی شورای نگهبان به این مصوبه گرفته نشود.

وی افزود: ما هم اکنون ۳۹ هزار میلیارد تومان منابع برای این منظور داریم که ۲۴ هزار میلیارد تومان آن برای افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق‌ها و ۱۵ هزار میلیارد تومان برای ۱۰ درصد افزایش حقوق است. در واقع در سال ۹۷، ۱۴۵ هزار میلیارد تومان برای حقوق‌ها هزینه کردیم که ۱۰ درصد آن ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

حاجی بابایی با بیان این که شمار کارکنان شاغل و بازنشسته با نیروهای مسلح، ۵ میلیون و بدون آنها ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است، تأکید کرد: شرایط برای اعمال افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌ها هم مهیاست و برای بازنشستگان کشوری و لشکری هم لحاظ خواهد شد. این افزایش ۱۰ درصدی هم در حقوق، هم در پاداش پایان خدمت و هم در اضافه کار تأثیرگذار است؛ مثل بقیه افزایش حقوق‌هایی که هر ساله اعمال می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به پیشنهاد دولت برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها در سال ۹۸ گفت: با این مصوبه مجلس ۴ میلیون تن از ۵ میلیون مستمری بگیر بیشتر از آنچه در پیشنهاد دولت پیش بینی شده بود، افزایش وجود داشت. با این مصوبه پایین‌ترین حقوق که یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان است، چیزی حدود ۴۳ درصد رشد می‌کند و بالاترین حقوق‌ها با احتساب مالیات ۱۰.۹ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

بنابراین، پایین‌ترین حقوق‌ها ۵۲۵ هزار تومان و بالاترین حقوق‌ها با احتساب مالیات ۲ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. در حالی که طبق پیشنهاد دولت ۲۵۰ هزار تومان افزایش برای پایین‌ترین حقوق‌ها و ۴ میلیون تومان افزایش برای بالاترین حقوق‌ها اعمال می‌شد؛ بنابراین ما کمی به سمت عدالت حرکت کردیم و سعی کردیم فاصله را کم کنیم.

حاجی بابایی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این ۴,۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در نظر گرفتیم تا ان‌شاءالله در سال آینده کسی زیر دو میلیون تومان حقوق نداشته باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار