وزیر خارجه آمریکا مانند دیگر مقام‌های این کشور از رابطه خوب ایران و عراق ابراز ناخرسندی کرد و مدعی شد که تهران تلاش می‌کند دولت بغداد را به یک «دولت خراجگزار» بدل کند.
کد خبر: ۷۲۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷ 13 March 2019

 

پامپئو هم نتوانست خشم خود را از رابطه خوب ایران و عراق پنهان کند

 

همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به عراق، مقام‌های آمریکایی یکی پس از دیگری از روابط خوب تهران و بغداد ابراز خشم می‌کنند.

دو روز پیش «برایان هوک» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در واکنش به سفر روحانی به بغداد در اظهاراتی توهین‌آمیز به مردم عراق، مدعی شد که ایران می‌خواهد عراق را «به یک استان خود» بدل کند. حالا «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی مشابه، ادعا کرده که ایران تلاش می‌کند عراق را به یک «دولت خراجگزار» تبدیل کند.

وی شب گذشته در «هیوستون» در کنفرانس انرژی «سراویک» (CERAWeek) در حالی که در مورد انرژی و سیاست خارجی صحبت می‌کرد، به رابطه ایران و عراق هم گریزی زد و ادعا کرد که تهران در حال سوء استفاده از بغداد است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ایران از صادرات انرژی برای اعمال نفوذ در سرتاسر خاورمیانه استفاده می‌کند، که امروز برجسته‌ترین نمونه آن در عراق است. در حالی که ایالات متحده برای عراقی مستقل و دارای حاکمیت تلاش می‌کند، ایران از انرژی خود استفاده می‌کند تا یک دولت خراجگزار ایجاد کند.»

پامپئو افزود: «ما در ماه‌های گذشته سخت تلاش کرده‌ایم تا صادرات نفت خام ایران به سرتاسر جهان را کاهش دهیم، تا سران ایران را متقاعد کنیم که به شهروندان خود و آنچه واقعا می‌خواهند توجه کنند، تا ریسک ترور و بی‌ثباتی در خاورمیانه را کاهش دهیم.»

 

دولت آمریکا که از اردیبهشت ماه امسال از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و تحریم‌های نفتی و بانکی را احیا کرده، در تلاش است تا صادرات نفت ایران را به پایین‌ترین سطح ممکن برساند. در همین راستا، واشنگتن بسیاری از شرکای تجاری و همسایگان ایران را برای کاهش همکاری اقتصادی با ایران تحت فشار قرار داده است.

عراق یکی از کشورهایی است که آشکارا توسط آمریکا تحت فشار قرار گرفته تا واردات انرژی از ایران را متوقف کرده و روابط تجاری خود با تهران را نیز کاهش دهد. با این وجود، بغداد تاکنون در برابر این فشارها مقاومت کرده و در جریان سفر اخیر روحانی به بغداد نیز بار دیگر از اراده خود برای توسعه روابط با ایران سخن گفته است.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق روز دوشنبه پس از دیدار با روحانی، با بیان اینکه عراقی‌ها «ملت ایران را خانواده خود و ایران را کشور دوم خود» می‌دانند، تلاش مسوولان دو کشور برای گسترش مناسبات تهران-بغداد در زمینه‌های گوناگون از جمله راه آهن، گردشگری، محیط زیست، صنعت، معدن و همکاری‌های علمی و فرهنگی را خواستار شد

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار