بر پایه اطلاعیه بانک مرکزی، بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام خواهند شد. پیش از این، در محافل خبری شنیده می‌شد که قرار است چنین کاری انجام شود؛ بنابراین، اطلاعیه بانک مرکزی، مهر تأییدی بر این گمانه‌زنی‌ها شد.
کد خبر: ۷۲۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳ 08 March 2019

بر پایه اطلاعیه بانک مرکزی، بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام خواهند شد. پیش از این، در محافل خبری شنیده می‌شد که قرار است چنین کاری انجام شود؛ بنابراین، اطلاعیه بانک مرکزی، مهر تأییدی بر این گمانه‌زنی‌ها شد.

به گزارش «تابناک»؛ موضوع ادغام بانک‌های نظامی از سال گذشته مطرح بوده و از اواسط امسال، شکل جدی‌تری به خود گرفته است و جلساتی در این زمینه مطرح شد که بر پایه آن، یکی از مهم‌ترین سناریو‌های ادغام این بانک‌ها، ادغام تمامی بانک‌های نظامی در یک بانک دولتی بود.

البته سال گذشته قرار بود در مرحله نخست، شش بانک در دو گروه با یکدیگر ادغام شوند و دو بانک ایجاد کنند و سرانجام با یکی کردن این دو بانک، این ادغام تکمیل شود؛ اما در نیمه نخست امسال، خبر‌هایی مبنی بر تغییر این سناریو به گوش رسید، به گونه‌ای که گفته شد همه بانک‌های نیرو‌های مسلح در یک بانک دولتی ادغام خواهند شد. البته ادغام مؤسسه ثامن در بانک انصار ـ که انجام شده بود ـ به قوت خود باقی ماند و بر پایه آخرین سناریوی مطرح، قرار است بانک‌های حکمت ایرانیان، انصار، قوامین، مهر اقتصاد و مؤسسه کوثر در بانک سپه ادغام شوند.

برخی شنیده‌ها نیز در روز‌های گذشته از تکمیل مراحل ادغام این بانک‌ها در بانک سپه و اعلام آن تا پایان سال خبر داده اند. با این حال، ادغام همه این بانک‌ها در یکدیگر، می‌تواند معضلات و چالش‌های خاص خود را داشته باشد، چون برخی از این بانک‌ها شرایط چندان مساعدی ندارند، ولی در مقابل برخی نیز شرایط بهتری دارند. زیرساخت‌های فنی، مالی، نیروی انسانی و … از دیگر موارد مهمی است که باید در ادغام این بانک‌ها مورد توجه قرار گیرد.

البته این سناریو‌ها در مجلس نیز موافقان و مخالفان خود را دارد. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این اعتقاد هستند که ادغام این بانک‌ها مغایرت‌های قانونی دارد و دولت نمی تواند به تنهایی این تصمیم را بگیرد. برخی نیز بر این باورند که بانکداری خصوصی در ایران شکست‌خورده است و اصلاً نباید به این سرعت بانکداری خصوصی می‌شد و در حال حاضر برنامه‌ای برای دولتی‌سازی بانکداری وجود دارد. در مقابل برخی دیگر نیز می‌گویند، این کار باعث بالا رفتن شفافیت می‌شود و همچنین ادغام این بانک‌ها می‌تواند از هدر رفت بسیاری از سرمایه‌های مردم جلوگیری کند و در نهایت باعث صرفه جویی در بسیاری از هزینه‌ها شود.

در همین زمینه، معصومه آقاپور علیشاهی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اعلام خبری مبنی بر ادغام بانک‌های نظامی گفت: ادغام این بانک ها، از یک سو تهدید و از سوی دیگر فرصت تلقی می‌شود که نقطه مثبت این اقدام افزایش نظارت بانک مرکزی بر فعالیت این بانک هاست.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با ادغام بانک‌های نظامی وضعیت بانک‌هایی که شرایط افزایش سرمایه آن‌ها مناسب نبوده بهبود می‌یابد، افزود: ادغام بانک‌های نظامی، مانع گسستگی تصمیمات می‌شود، زیرا در شرایط کنونی، هر بانکی جداگانه عمل کرده و سبب ایجاد آشفتگی در میان مردم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه گسستگی تصمیمات بانکی، زمینه فساد مالی و سیستمی را افزایش می‌دهد، ادامه داد: ادغام بانک‌ها از یک سو تهدید تلقی می‌شود، چون بانک‌هایی که وضعیت سرمایه آن‌ها منفی بوده با بانک‌هایی که وضعیت سرمایه آن‌ها مثبت بوده ادغام و در این بین بانک‌هایی که وضعیت مناسبی داشته اند، متضرر می‌شوند.

آقاپورعلیشاهی با بیان اینکه با ادغام بانک‌های نظامی، بانک‌های با شرایط سرمایه خوب تنبیه و بانک‌های با وضعیت سرمایه منفی تشویق می‌شوند، اظهار داشت: ادغام بانک‌ها در راستای دولت الکترونیک صورت گرفته است. در برنامه بانکداری الکترونیک، ادغام بانک‌ها سبب می‌شود که ارائه خدمات بانکی بهبود یابد.

وی با بیان اینکه اقتصاد امروز بدون ابزار‌ها و روش‌های بانکداری و پرداخت الکترونیک اساساً قابل‌تصور نیست، افزود: خوشبختانه به رغم محدودیت‌های فراوانی که در قالب تحریم‌ها طی سال‌های متمادی علیه کشورمان اعمال شده، بانک مرکزی و شرکت‌های مرتبط با این بانک توانسته‌اند، گام‌های بلندی در راستای همگام سازی زیرساخت‌ها و پرداخت الکترونیک در ایران بردارند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ادغام بانک‌های نظامی در راستای ساماندهی وضعیت سرمایه بانک ها، اجرای دولت الکترونیک و کاهش هزینه‌های بانکی با کاهش تعداد شعب و تعداد کارکارکنان انجام می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار