5 هزار تخت اقامتی برای مسافران و گردشگران نوروزی استان آماده شده است
کد خبر: ۷۲۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱ 06 March 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی در آستانه عید 98، مسئولان آذربایجان غربی در حال برنامه‌ریزی برای ‌خدمات‌رسانی به گردشگران هستند. شهرهای ارومیه، خوی، مهاباد و ماکو هر سال پذیرای هزاران مسافر هستند. مسافرانی که از مرزهای این منطقه می‌گذرند تا به کشور ترکیه بروند یا در داخل استان بازدید از بارگاه شمس تبریزی، کاخ باغچه‌جوق، غار سهولان و ده‌ها جاذبه طبیعی و گردشگری را در برنامه خود می‌گنجانند. آذربایجان‌غربی دارای بیش از هزار و 500 اثر تاریخی و فرهنگی است که سالانه بیش از یک میلیون نفر در ایام نوروز از این آثار بازدید می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، به نسبت سال‌های گذشته گردشگران بیشتری به شهرهای استان سفر کنند که همین مساله ضرورت آمادگی آذربایجان غربی برای میزبانی خوب از مهمانانش را دوچندان می‌کند. 


استقبال از گردشگران با کارناوال در ماکو

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت‌وگو با همشهری درباره آمادگی برای استقبال از مسافران نوروزی می‌گوید: منطقه آزاد با برنامه‌هایی که برای استقبال از مسافران نوروزی تدارک دیده، از آمادگی کامل برای استقبال از مسافران و گردشگران برخوردار است. در همین رابطه از ۲۹ اسفند جشنواره بهاره با برنامه‌های شادی همچون کنسرت، موسیقی سنتی و برنامه‌های متنوع دیگر افتتاح خواهد شد. به این ترتیب، رسما کار استقبال از مسافران نوروزی آغاز خواهد شد و تا تاریخ ۱۵ فروردین روزانه با برنامه‌های مهیجی همچون کارناوال‌های خیابانی، بازی‌های بومی- محلی و مسابقه بزرگ ماهیگیری در ساحل رود ارس که در گذشته استقبال خوبی از آن شد، برنامه‌هایمان را پی 
خواهیم گرفت. 

«حسین حمزه‌لو» می‌افزاید: برای بهره‌مندی بیشتر مسافران نوروزی از ظرفیت‌های گردشگری این منطقه و شناساندن بهتر شهر تاریخی ماکو به گردشگران، 3 کارگروه فعالیت با وظایف مختلف در حال برنامه‌ریزی هستند تا در زمینه‌هایی مانند آموزش گردشگرپذیری و فرهنگ گردشگرمداری تحولات مثبتی در شهر رخ دهد. این آموزش‌ها برای رستوران‌دارها، برخی از رانندگان تاکسی‌های شهر و مراکز بومگردی بوده که کار آموزش و توجیه آنها از سوی یک شرکت معتبر گردشگری انجام می‌شود. یک کارگروه هم برای اجرا و شناساندن بهتر ظرفیت‌های گردشگری این منطقه و کارگروه دیگری در بخش تبلیغات و معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری این منطقه فعالیت خواهند داشت.

این مسئول ادامه می‌دهد: طبق برآوردها و پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود آمار مسافران نوروزی نسبت به نوروز امسال در سال جدید افزایش داشته باشد و به همین دلیل آمادگی پذیرایی از ۵۰ هزار مسافر در این منطقه را داریم. وی تاکید می‌کند: در جلساتی که با سایر دستگاه‌های ذیربط داشته‌ایم، همگی ارگان‌ها از آمادگی لازم برای استقبال از مسافران نوروزی برخوردار بوده و پیش‌بینی می‌کنیم هیچ مشکلی از بابت اسکان و ارائه امکانات رفاهی وجود نداشته باشد. 


پیش‌بینی حضور 20 هزار گردشگر در خوی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوی هم می‌گوید: خوی به عنوان شهر دارالمومنین و دارالصفا هر سال مهمان هزاران گردشگر از اقصی‌نقاط کشور است. برای پذیرایی از این مهمانان 14 مرکز اقامتی در قالب ۱۱ مهمانسرا و 3 هتل آماده خدمات‌رسانی هستند.

«عزیز میرزایی» با اشاره به این‌که در این مراکز ۵۷۰ تخت برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است، ادامه می‌دهد: آرامگاه شمس تبریزی، دروازه سنگی، آبشار بدلان، غارعلی شیخ، پل هوایی قطور، پل تاریخی خاتون و مسجد مطلب خان از جمله شناخته‌شده‌ترین آثار تاریخی و قدیمی این شهرستان است. با توجه به اقدامات انجام‌شده در طول سال و شناساندن ظرفیت آرامگاه شمس خوی، انتظار ورود گردشگران بیشتری را به خوی می‌کشیم.

وی بیان می‌کند: نوروز سال جاری ۱۵ هزار گردشگر در هتل‌های شهرستان خوی اسکان پیدا کرده بودند که امسال پیش‌بینی می‌شود این تعداد به ۲۰ هزار نفر افزایش پیدا کند. 
میرزایی با اشاره به فعالیت یک اقامتگاه بومگردی در این شهرستان عنوان می‌کند: اقامتگاه بومگردی مارکان این شهرستان برای توسعه گردشگری مجوز فعالیت دریافت کرده و این اقامتگاه در روستایی با همین نام و در فضایی سرسبز و با طبیعتی بکر راه‌اندازی شده است. اقامتگاه‌های بومگردی تمامی خدمات هتل‌ها را با کمترین قیمت ارائه می‌دهند و گردشگران در این مکان‌ها می‌توانند علاوه بر اقامت از محصولات لبنی، عسل روستایی و غذاهای محلی آنها استفاده کنند.


سهولان در انتظار گردشگران

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد هم می‌گوید: مهاباد از شهرهای مهم گردشگر‌پذیر استان است. غار آبی سهولان به عنوان دومین غار آبی بزرگ کشور هر سال پذیرای هزاران گردشگر است. 
«غلامرضا عبده» می‌افزاید: در کنار غار آبی سهولان گردشگران می‌توانند از تالاب بین‌المللی کانی‌برازان به عنوان اولین سایت پرنده‌نگری کشور نیز دیدن کنند. مطمئنا این تجربه‌ای عالی و خاطره‌ای ماندگار برای آنها خواهد بود. 

به گفته عبده دخمه سنگی، موزه مردم‌شناسی، موزه مفاخر، حمام میرزا رسول، مسجد جامع و دریاچه سد مهاباد در کنار بازارچه تاناکورای شهر، از دیگر مکان‌های دیدنی شهر مهاباد برای بازدید گردشگران است.
این مقام مسئول می‌گوید: 4 واحد اقامتگاه بومگردی، 5 هتل با 56 اتاق و 331 تخت، 3 مهمانپذیر با 56 اتاق و 137 تخت و یک هتل‌آپارتمان با 12 سوئیت و 41 تخت آماده خدمات‌رسانی به گردشگران است.


ظرفیت‌های گردشگری داخل و خارج از شهر ارومیه 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: جلسات ستاد سفر شهرستان ارومیه به طور مرتب تشکیل شده و با همکاری ارگان‌های مربوطه آماده خدمات‌رسانی به عموم گردشگران هستیم. 

«ریتا خضرزاده» بیان می‌کند: جاذبه‌های درون‌شهری ارومیه و اماکنی از جمله مسجد جامع، مسجد سردار، مدرسه هدایت، 3 گنبد، موزه ارومیه، خانه انصاری، موزه مردم‌شناسی، مدرسه 22 بهمن، و... در ایام عید آماده پذیرایی از گردشگران خواهد بود. 
وی ادامه می‌دهد: ارومیه جاذبه‌های گردشگری در خارج از شهر هم دارد که از جمله آنها می‌توان سواحل دریاچه ارومیه، قلعه تاریخی بردوک، دریاچه مارمیشو، غار تمتان، پیست اسکی خوشاکو، منطقه نمونه گردشگری سیلوانا، کوه بز سینا، تفرجگاه دره شهدا و کوه سیر را نام برد که فاصله زیادی با مرکز استان ندارند. 
به گفته این مسئول، در ارومیه 20 هتل، 10 مهانپذیر، 2 هتل‌آپارتمان، 2 واحد اقامتگاه بومگردی برای استقبال از گردشگران وجود دارند.


تخفیف 15 درصدی هتل‌ها برای نوروز 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی از آماده شدن 5 هزار تخت اقامتی آماده اسکان مسافران و گردشگران نوروزی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال ۹۳ مرکز اقامتی با 5 هزار تخت آماده استقبال از مهمانان نوروزی است. از این تعداد ۲۱ هتل امسال با تخفیف ۱۵ درصدی در خدمت گردشگران نوروزی هستند.

«جلیل جباری» با اشاره به این‌که در سال جاری ۳۰ مجوز سرمایه‌گذاری با اعتبار بالغ بر 4 هزار و 500 میلیارد ریال در استان صادر شده که بخش اعظمی از آن مراکز اقامتی و هتل است، عنوان می‌کند: با اتمام این طرح‌ها تا 2 سال آینده تعداد مراکز اقامتی استان ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

جباری با بیان این‌که در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۷۹۰ اتاق و هزار و ۶۷۸ تخت جدید به مراکز اقامتی استان اضافه خواهد شد، اضافه می‌کند: به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و وجود پایانه‌های مرزی و ارتباط با اروپا، گردشگران بسیاری به استان آذربایجان غربی وارد می‌شوند.


تجهیز 16 پایگاه برای مسافران فرهنگی 

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی هم با بیان این‌که ستاد اسکان فرهنگیان استان با 16 پایگاه نوروزی آماده پذیرش مسافران فرهنگی است، اظهار می‌کند: ‌85 مدرسه و 820 کلاس درس به همراه 3 باشگاه فرهنگیان و خانه‌های معلم در سراسر استان برای این منظور تدارک دیده شده است.

«ابراهیم محمدی» می‌افزاید: با هدف تکریم فرهنگیان 253 کلاس استان امسال کلاس‌های ویژه هستند که از تمام امکانات لازم برخوردار است. امکاناتی از جمله مفروش بودن، دارا بودن پتو، تختخواب، تشک و متکا، یخچال، بخاری و کولر از جمله تجهیزات موجود در کلاس‌های تجهیزشده در آذربایجان غربی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار