رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: توضیح دادستان درباره پول‌های هدایتی و بازگشت خاوری/باهنر: شورای نگهبان مصوبه «ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره» را رد می‌کند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴ 06 March 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش آشنا به نظرسنجی‌های صدا و سیما

مشاور رئیس جمهوری در واکنش به نظرسنجی‌های جنجالی تلویزیونی در قالب جشنواره جام جم، گفت: در صورت تشکیل جلسه شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما موضوعات مطرح شده درباره نظرسنجی برنامه‌های محبوب تلویزیونی باید در دستورکار قرار گیرد. حسام الدین آشنا نماینده رئیس جمهوری در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما روز سه شنبه این موضوع را در گفت وگو با ایرنا مطرح کرد. شمار بسیاری از کاربران اپراتور‌های تلفن همراه در روز‌های گذشته اعلام کردند پیامک تأیید رأی به یک برنامه‌ی تلویزیونی برایشان ارسال شده، در حالی که گویا آن‌ها اصلاً در این رأی‌گیری شرکت نکرده بودند و یا رای‌شان برنامه دیگری بوده است. ارسال این پیامک‌ها و تغییر نام برنده برنامه تلویزیونی موجب شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. انتقاد وسیع مردم به تغییر ناگهانی در نظرسنجی عمومی تلویزیون، سبب شد تا دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم با پذیرش اختلال رخ داده در این نظرسنجی اعلام کند رأی گیری تا زمان مشخص شدن علت این موضوع، متوقف شود.

در ادامه این اتفاق، وزیر ارتباطات آماری منتشر کرد که نشان می‌داد چه میزان رأی در چهار روز ناگهانی به یک برنامه اضافه شده است. این افزایش آرای برنامه برنده‌باش که برنامه مورد علاقه مدیران شبکه سه است بار دیگر به شایعه تلاش برای حذف برنامه نود دامن زد. پس از اینکه آذری‌جهرمی اعلام کرد خود صدا‌و‌سیما با شرکت سرویس‌دهنده در ارتباط بوده است و این وزارتخانه تنها میزان تراکنش‌ها را می‌توانسته رصد کند، احمدی افزادی دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم در مصاحبه دیگری از ورود پلیس فتا به پرونده سخن گفت و تاکید کرد این شرکت مجوز رسمی از وزارت ارتباطات داشته است. ادعایی که دوباره از سوی روابط عمومی وزارت مربوطه تکذیب شد. با ابطال این آرا بار دیگر برنامه نود به صدر نظرسنجی‌ها برگشته است.

ظریف با بشار اسد دیدار می‌کند

وزیر امور خارجه گفت، به زودی به دعوت رسمی دولت سوریه عازم دمشق شده و با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه دیدار می کند.شبکه تلویزیونی «الفرات» روز سه شنبه در گفتگو با «محمد جواد ظریف» به نقل از وی آورده است که بشار اسد از او برای سفر به دمشق دعوت به عمل آورده و وی به این دعوت پاسخ مثبت داده و به زودی عازم سوریه می شود.تلویزیونی الفرات گفته است که به مناسبت سفر قریب الوقوع «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به عراق این مصاحبه اختصاصی را با ظریف انجام داده و به زودی مشروح آن را پخش می کند.

توضیح دادستان درباره پول‌های هدایتی و بازگشت خاوری

دادستان تهران درخصوص پول‌هایی که هدایتی به ورزشی‌ها داده و برخی می‌گویند هدیه بوده است و نماینده دادستان تهران گفته است حتی این پول‌ها اگر کابین زنان شده باشد باید پس گرفته شود، بفرمایید قرار است چه کنید، گفت: عبارت کابین زنان فرمایش حضرت امیر است، اما آنچه ملاک دادستانی است حکم دادگاه است و ما حکمی که در دادگاه صادر شود را اجرا خواهیم کرد. وی درخصوص خاوری و آخرین وضعیت بازگشت این متهم به کشور نیز گفت که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم هرچند مکاتباتی انجام داده‌ایم و امیدواریم اینترپل همکاری بهتری داشته باشد.

ابطحی: روحانی خودش خواست که تنها باشد

وی افزود: «پشتوانه و عقبه‌ای که روحانی را به ریاست جمهوری رسانه یک پشتوانه عمیق فکری در جامعه ایران بود که قبلا هم آقای خاتمی را به ریاست جمهوری رسانده و جریان فکری اصلاح طلبی را تشکیل داده بود. جریان فکری اصلاح طلبی در انتخابات ۹۲ حداقل شرایط را داشت و با مشاهده گفتمانی که روحانی راه‌اندازی کرد، او را نزدیک‌ترین فرد به خود دید و از وی حمایت کرد». این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه «عقبه روحانی بسیار شکننده بود» گفت: «روحانی به جای اینکه برای افزایش و تقویت این عقبه تلاش کند بلافاصله بعد از انتخابات ۹۶ آن عقبه را فراموش و رها کرد. حتی در جا‌هایی مقابل آن عقبه ایستاد. سرعت این فاصله گیری در حدی بود که رئیس دفتر آقای روحانی رسما گفت که اصلاح طلبان اصلا حمایتی نکرده اند. طبیعی است که وقتی خود روحانی به عقبه سیاسی خود علاقه‌مند نیست، آن عقبه هم خود را جدا می‌کند و مسئولیت کار‌های او را به عهده نمی‌گیرد. به خصوص اینکه روحانی نیز مسئولیتی در قبال رأی و جریان فکری اصلاح طلب که او را به رئیس جمهوری رساند نپذیرفت و این را در انتخاب کابینه و حتی مسئولین محلی مشاهده کردیم.» ابطحی با تأکید بر اینکه تنها شدن روحانی از سوی حامیان او کلید نخورد، گفت: «خود روحانی و نزدیک وی علاقمند به نگاه داشتن این حمایت نداشتند». /آزادی

باهنر: شورای نگهبان مصوبه «ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره» را رد می‌کند

محمدرضا باهنر، به عنوان کسی که خود حضور در هفت دروه مجلس را تجربه کرده، سخت مخالف مصوبه محدودیت دوره‌های نمایندگی مجلس است. او توضیح می‌دهد که این مصوبه می‌تواند مجلس را از تجربیات گوناگون خالی کند. باهنر البته خیالش راحت است که این مصوبه توسط شورای نگهبان رد خواهد شد. باهنر در این باره گفت:، چون به تجربه آن‌ها اعتماد می‌شود. ما کلاً این ایرادات را داریم. مثلاً ما باید احزاب قوی داشتیم که اول فعالان سیاسی را پرورش بدهند که این افراد بعداً نخواهند در جایگاه نمایندگی تازه بیایند کسب تجربه کنند. من کلاً نه تنها این مصوبه را مفید نمی‌دانم که معتقدم به مجلس ما ضربه جدی می‌زند. البته من احتمال بسیار زیاد می‌دهم که شورای نگهبان این را رد کند و مورد موافقت شورا قرار نگیرد. من خیلی بعید می‌دانم این مصوبه تبدیل به قانون شود و به جایی نخواهد رسید. اما نگاهی که آن را تصویب کرده به نظرم باید عوض شود و قدری عمق پیدا کند.

علی دایی: با پول‌های هدایتی می‌شد یک استان را از نو ساخت و تجهیز کرد

علی دایی در مصاحبه‌ای با همشهری ورزشی حرف‌های جالبی زده است. علی دایی سرمربی سایپا در جدیدترین گفت و گویش از این گفته که سرمربی تیم ملی ایرانی باشد یا خارجی. او گفته فرقی ندارد. در پاسخ به تعارف سردار آزمون به خودش برای سرمربیگری هم گفته: «او لطف دارد، ولی من درگیر سایپا هستم.» مهمترین گفته اش، اما درباره حسین هدایتی است که گفته او تنها کسی نیست که در ایران از این پول‌ها خورده و البته گفته با پول‌هایی که هدایتی خورده می‌شد یک استان را از نو ساخت و تجهیز کرد.

«مشایی» به زندان بازگشت

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر دولت احمدی‌نژاد که از پنجم اسفندماه به مرخصی آمده بود، شب گذشته به زندان بازگشت. مشایی از روز یکشنبه ۵ اسفندماه بیش از یک هفته از زندان اوین به مرخصی آمده بود. اسفندیار رحیم‌مشایی، معاون وقت احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۶ در حال خروج از منزل بقایی بازداشت شد.

احتمال شکسته شدن انحصار صداوسیما در شرایط فعلی صفر است

حجت الاسلام مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی در خصوص احتمال شکسته شدن انحصار صداوسیما این احتمال را نزدیک به صفر دانست. بخشی از این گفت وگو را در ادامه می‌خوانید؛

* به نظرتان انحصار صداوسیما باید شکسته شود؟

بله من معتقد به این هستم که با این وضعی که داریم در رسانه ملی خوب عمل نمی‌کنیم. اگر رسانه ملی خوب عمل کند، قانون است، اما مثل مطبوعات و فضای مجازی باید رادیو تلویزیون هم در بخش خصوصی داشته باشیم.

* و مانع چیست؟

قانون اساسی است. بالاخره آنجایی که تفسیر می‌کند اینطور تفسیر می‌کند. بنابراین باید تغییرش دهند.

* چقدر محتمل است؟

نمی‌دانم در شرایط فعلی صفر.

روحانی جوسازی سیاسی را به حضور در جلسات مجمع ترجیح می‌دهد

عباس سلیمی نمین در گفت وگو با آزادی درخصوص علت عدم حضور روحانی در جلسات مجمع گفت: دولت و آقای روحانی راه خود را انتخاب کرده و ترجیح می‌دهد که با فضاسازی سیاسی به نتیجه مورد نظر خود برسد. کار‌های عوام پسندانه را در دستور کار قرار داده و تصور می‌کند که به این نحو کار سهل می‌شود. با این شیوه دولت هیچ تعهدی به جامعه نمی‌دهد. اگر قرار به بحث کارشناسی باشد مردم بعد از مدتی انتظار دارند که دولت در اقبال امضای این پیمان بین المللی به نتیجه‌ای برسد و اگر نرسد زیر سوال می‌رود. همان طور که در مورد برجام زیر سوال رفت. آن زمان به جامعه قول داد که با امضای برجام تحریم‌ها حذف می‌شود و دولت بعدی آمریکا نیز به هیچ وجه نمی‌تواند از پیمان خارج شود. نتیجه کار را دیدیم و امروز دولت نمی‌خواهد که تجربه مشابهی داشته باشد. دولت صرفا می‌خواهد مساله را در کانالی قرار دهد که مبنای آن آگاهی جامعه نیست. این بسیار خطرناک است و اگر قرار باشد با جوسازی مسائل را پیگیری کنیم به نتیجه خوبی نخواهیم رسید». وی ادامه داد: «اگر میخواهیم یک مساله را از مسیر قانونی خود خارج کرده و تصمیم گیری را به مردم بسپاریم لازم است که جامعه آگاه و فرهیخته باشد. برای ارتقای جامعه نیز باید در فضای فکری عمل کرد، اما برخی می‌خواهند صرفا با دوقطبی سازی و جوسازی‌های کور جامعه را به یک سو سوق دهند و این با پایبندی به مصالح جامعه مغایر است». /آزادی

متهم حمله به سفارت عربستان: من هیچ مشکلی با آمریکا ندارم

حسن کردمیهن گفت: شهرداری تهران و آقای قالیباف از کار فرهنگی ما در تهران حمایت زیادی کرد. ما نه با جواد ظریف مشکل داریم و نه با fatf و نه با برجام و نه با حسن روحانی. من هیچ مشکلی با آمریکا ندارم. من با فضای مجازی و با تلگرام و با اینستاگرام هیچ مشکلی ندارم... من عقیده دارم مدیریت برخی از بچه‌های من، قطعا بهتر از مدیریت احمدی‌نژاد است. /فرارو

منع نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی، خلاف قانون اساسی است؟

حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس به خبرآنلاین گفت: ایجاد محدودیت در حق انتخاب مردم مجاز نیست، ایجاد محدودیت در قانون اساسی برای مقام اجرایی به این دلیل بوده که شائبه قدرت گرفتن به دلیل تداوم حضور از بین برود همانند آنچه در برخی کشور‌های عربی وجود داشت که روسای جمهور خود را کم کم مادام العمر کردند، اما به واقع این شائبه در مورد نمایندگان مجلس وجود ندارد که تصویب منع «بیش از سه دوره نمایندگی» را توجیه کند.

رنو در پشت صحنه ماجرای «لادا» است؟

حضور روس‌ها در بازار خودروی ایران هرچند هنوز از سوی مسئولان صنعتی و خودرویی ایران تایید نشده است، اما برخی مقامات روسی مذاکره در این خصوص را تایید کرده‌اند. آنچه مشخص است با نهایی شدن همکاری‌های خودرویی دو کشور، ورود محصولات شرکت آوتوواز (خودروساز روس و مالک برند لادا) به بازار خودروی ایران کلید خواهد خورد. نکته‌ای که در ماجرای مطرح شدن دوباره ورود خودرو‌های روسی به ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، به ارتباط و شراکت این خودروساز با رنو فرانسه مربوط می‌شود. ۶۷.۷ درصد از سهام این شرکت در اختیار شرکت رنوی فرانسه قرار دارد. اما آنچه مهم به‌نظر می‌رسد نقش خودروساز فرانسوی در حضور احتمالی دوست روسی اش در ایران است. بنا به گفته منابع آگاه، ظاهرا زمینه سازی برای آمدن آوتوواز به کشور بی‌ارتباط با رنو نبوده و این شرکت می‌خواهد به‌واسطه شریک روسی‌اش، به نوعی شبحی از خود در بازار ایران داشته باشد.

هیچ راهی جز واقعی کردن قیمت‌ها نداریم

علی سرزعیم، اقتصاددان و معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای کنترل مصرف یا باید قیمت‌ها را اصلاح کرد یا باید به نظام برنامه‌ریزی و مداخله روی آورد که کارت سوخت در این مقوله می‌گنجد. کارت سوخت همان کوپن است. متأسفانه بیشتر افراد جسارت این را ندارند که از مکانیزم بازار استفاده کنند، در نتیجه گزینه استفاده از کوپن جذاب‌تر می‌شود، هر چند نام آن را کارت سوخت بگذاریم. هیچ راهی غیر از این نداریم که قیمت‌ها واقعی شود، ما اکنون تنها داریم زمان را از دست می‌دهیم. / ایرناپلاس

احتمال سرقت فرش از روی پشت بام

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: از شهروندان خواهش می‌کنیم برای سپردن فرش‌های خود به قالیشویی‌ها، حتماً از مجوز داشتن آن قالیشویی مطمئن شوند. به دلیل اینکه در روز‌های پایانی سال مردم بیشتر زمان خود را در بیرون خانه به سر می‌برند (به ‌منظور خرید و تهیه مایحتاج عید نوروز) احتمال افزایش خرده سرقت‌ها وجود دارد و یکی از مواردِ این خرده سرقت‌ها، دزدیدن فرش‌ها از روی دیوار یا پشت‌بام خانه‌هاست. / مهر

بدن دومین بیمار مبتلا به ایدز از ویروس «اچ آی وی» پاکسازی شد

تیمی از پزشکان بریتانیا توانستند بدن یک مرد مبتلا به بیماری ایدز را بطور کامل از ویروس «اچ آی وی» پاک کنند. موفقیت در درمان این مرد که نام و ملیتش اعلام نشده و به «بیمار لندن» مشهور است، پس از انجام عمل پیوند مغز استخوان ممکن شد. در جریان این عمل که ۳سال پیش انجام شد، سلول‌های بنیادی مغز استخوان اهدا کننده‌ای که به دلیل یک جهش ژنتیکی نادر بدنش در مقابل عفونت «اچ آی وی» مقاوم بود، به بدن «بیمار لندن» پیوند زده شد. «بیمار لندن» در سال ۲۰۰۳ میلادی به ایدز و در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز به نوعی سرطان خون مشهور به «لنفوم هاجکین» مبتلا شده است. پزشکان در سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی هنگامی که این مرد به دلیل سرطان بشدت بیمار بود، درنهایت تصمیم می‌گیرند تا سلول‌های بنیادی مناسب برای پیوند را یافته و به مغز استخوان او پیوند بزنند. گفته می‌شود که بعید است بتوان چنین شیوه‌ای را برای تمام مبتلایان به ایدز اجرا کرد، زیرا این شیوۀ درمان بسیار گران، پیچیده و پرخطر است. همچنین اهدا کنندگان بسیار کمی چنین جهش ژنتیکی دارند./ یورونیوز

موافقت زندان اوین با اعزام نرگس محمدی به بیمارستان

محمود بهزادی راد، وکیل مدافع نرگس محمدی روزنامه نگار و فعال مدنی که در زندان اوین به سر می‌برد از موافقت مسئولان زندان برای اعزام موکلش به بیمارستان خبر داد: قرار بود موکل روز یکشنبه هفته جاری برای معاینه و معالجه توسط پزشک متخصص، از زندان به بیمارستان ایرانمهر اعزام شود، اما این کار صورت نگرفت. علت اعزام نشدن موکل را از مسئولان زندان پیگیری کردیم که موافقت خود را با اعزام خانم محمدی به بیمارستان برای پیگیری‌های درمانی اعلام کردند، اما گفتند زمان اعزام به بیمارستان را طوری باشد که همه پزشکان متخصص حضور داشته باشند تا در یک روز تمام معاینه‌ها و کار‌های درمانی انجام شود./ ایرنا

ظریف: استعفایم صرفاً برای حفظ شأن و اعتبار وزارت امور خارجه بود

وزیر امور خارجه در جمع کارکنان این وزارتخانه گفت: استعفای بنده صرفاً برای حفظ شان و اعتبار وزارت امور خارجه به عنوان نماینده ایران در صحنه بین المللی بود. جا دارد از لطف و محبت همه مردم و نمایندگانشان در مجلس، همکاران عزیز، نخبگان، مقامات، سردار سلیمانی، ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری که لطف کردند سپاسگزاری کنم. وزارت خارجه نمی‌تواند بپذیرد که در صحنه روابط خارجی غایب باشد. دیگران نباید آن را مزاحم تلقی کنند و ما باید کاری کنیم که همه باور کنند که حضور وزارت امور خارجه به نفع آن‌ها و دارای ارزش افزوده بری کار هریک از دستگاه‌هاست./فارس

برخی معلمان در اعتراض به پایین بودن حقوق به کلاس نرفتند

در حالی که دو هفته به تعطیلی کلاس‌های درس در آستانه نوروز باقی مانده، برخی معلمان در اعتراض به پائین بودن میزان حقوقشان امروز ـ سیزدهم اسفندماه ـ تحصن کرده و در کلاس‌های درس حاضر نشدند. گفته می‌شود این تحصن در برخی شهرستان‌ها صورت گرفته و معلمان به نشانه اعتراض در کلاس درس حاضر نشده و با نمایش پلاکارد‌هایی از خواسته‌ها و مطالبات خود در فضای مجازی، سعی کردند صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. / ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار