ریچارد دوربین، سناتور از ایالت ایلینویز و تام اودال، سناتور از ایالت نیومگزیکو در مطلبی در نشریه واشنگتن پست، از تلاش دو حزبی برای تصویب قانونی با نام «قانون پیشگیری از جنگ غیر قانونی با ایران» خبر داده اند تا تلاش های یکجانبه دولت برای ورود آمریکا به جنگی دیگر در خاورمیانه را عقیم بگذارند.
کد خبر: ۷۲۲۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳ 06 March 2019

ریچارد دوربین، سناتور از ایالت ایلینویز و تام اودال، سناتور از ایالت نیومگزیکو در مطلبی در نشریه واشنگتن پست، از تلاش دو حزبی برای تصویب قانونی با نام «قانون پیشگیری از جنگ غیر قانونی با ایران» خبر داده اند تا تلاش های یکجانبه دولت برای ورود آمریکا به جنگی دیگر در خاورمیانه را عقیم بگذارند.

این دو در این مطلب نوشته اند: شانزده سال پس از حمله ایالات متحده به عراق، ما دوباره به سوی یکی دیگر از مناقشات غیرمترقبه در خاورمیانه بر اساس منطق ناقص و گمراه کننده حرکت می کنیم.

سیاست دولت ترامپ در ایران که بر اساس اشتباه استراتژی شکست خورده عراق ساخته شده است، ما را با فشار به سمت اقدام نظامی علیه تغییر رژیم در تهران می برد. ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم، و کنگره باید فورا اقدام کند تا از جلوگیری از خطا اطمینان حاصل شود.

تلاش کنگره آمریکا برای تصویب قانون «پیشگیری از جنگ غیر قانونی با ایران»

دولت ترامپ همانند توجیهات حکومت جورج دبلیو بوش برای جنگ در عراق، روایات دروغینی ارائه کرده که ایران به تعهدات خود بر اساس معاهده هسته ای پایبند نیست و به نوعی بخشی از مسئولیت ظهور داعش در سوریه به گردن ایران است. درست است که مقامات ایران برای ما دردسر ساز هستند، اگر این موضوع برای توجیه جنگ کافی بود، دیگر رژیم های منطقه نیز به جای دریافت کمک های نظامی ایالات متحده باید در مگسک ایالات متحده قرار می گرفتند.

بیشتر بخوانید

وزیر امور خارجه مایک پامئپو و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در نشست اخیر در خصوص خاورمیانه در ورشو، هیچ تلاشی برای مخفی کردن برنامه های خود نکردند. پامپئو گفت: «نمی توان ثبات را در خاورمیانه بدون مقابله با ایران به دست آورد.» نتانیاهو اظهار داشت، ملت های مشارکت کننده در کنار اسرائیل نشسته اند تا منافع مشترک جنگ با ایران را پیش ببرند.

دولت ترامپ همچنین تلاش کرده، پیوند قوی بین القاعده و ایران بر اساس ادعاهای مبهم ایجاد کند، اما هیچ مدرکی مشخصی در دست نیست. گمانه زنی ها مبنی بر این است که مقامات دولت آمریکا در پی آن هستند با توجه به روایات ساخته شده در مورد القاعده، و توجیه استفاده از نیروی نظامی طبق قانون سال 2001 برای استفاده از قوای قهریه و مجوز مشابه برای جنگ افغانستان ـ که اکنون هجده ساله است ـ اقدام به حمله به خاک ایران و یا نایبان آن کنند.

بیشتر بخوانید

پیش از اینکه در جنگ غیر مسئولانه و پرهزینه دیگری وارد شویم، از مزایای تفکر و ادراک صحیح برخورداریم. باید درس های تاریخ را مورد توجه قرار دهیم و کنگره باید از قدرت قانون اساسی خود برای مقابله با رژه بی پروای رئیس جمهور برای جنگ با ایران استفاده کند. تنها کنگره دارای قدرت اعلام جنگ است، نه رئیس جمهور. کنگره باید رئيس جمهور را روشن کند که ایالات متحده بدون تأیید این نهاد وارد جنگ دیگری در خاورمیانه نخواهد شد و این بر عهده کنگره است که به تهدید رو به رشد فاجعه امنیت ملی، پایان داده و بازگشت کشور ما به دیپلماسی و بازگرداندن اعتماد بین المللی به سیاست خارجی ایالات متحده را تضمین کند.

این یک دستور جدی است. در حالی که ایران بازیگر بی تقصیری نیست، سیاست و اعلامیه های دولت ترامپ، تنها تنش در منطقه را افزایش داده است. از زمانی که رئیس جمهور ترامپ به طور جدی از معاهده هسته ای ایران خروج کرد، درگیر سخنرانی های تند و بی پروایی شده که به منظور تسریع خصومت با ایران ادا م یشود. امروز ایالات متحده در نقض توافقنامه تنها مانده و دوستان و دشمنان را با تهدید و تحریم آزار می دهد. آسیب پایدار به وضعیت جهانی آمریکا، ما را در یک انزوای اساسی با اندک فرصت برای رهبری قرار داده است.

این واقعیت جدید هیچ کجا بیشتر از نشست ورشو آشکار نشد. اندک مقاماتی به شکل جدی در این نشست گرد هم آورده شدند، اما تشویش در حال افزایش در میان جامعه بین المللی در خصوص رویکرد سیاست گذاری یکجانبه دولت ترامپ کاملا در آن مشهود بود. به عنوان نشانه ای از نفوذ ضعیف ترامپ در خارج از کشور، اعضای کلیدی توافق هسته ای ایران ـ از جمله فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه و چین ـ دیپلمات های رده پایین را به این نشست فرستادند یا اصلا در آن شرکت نکردند، با وجود آن که پامپئو و معاون رئیس جمهور، پنس در این نشست بودند.

دستگاه سیاست خارجی دولت آمریکا توسط دو طرفدار متعهد به مداخله گرایی کنترل نشده، هدایت می شود؛ نخست پامپئو، که سخنرانی خصمانه او پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ایران، تلاش بی مایه ای برای آماده کردن صحنه برای اقدام نظامی بود.

دوم، مشاور امنیت ملی جان بولتون، راست افراطی طرفدار تغییر رژیم که سال ها به دنبال جنگ با ایران بوده است. تلاش های خودکار آنها، خطرناک ترین غرایز ترامپ برای جنگ را تقویت کرده؛ حتی در حالی که رئیس جمهور تلاش می کند، نیروهای ایالات متحده را از افغانستان و سوریه بیرون بکشد. در سال 2002، رئیس جمهور جورج دبلیو بوش مجوز کنگره برای جنگ عراق را دریافت کرد، ولی ترامپ و کادر فنی او (شامل مشاوران دست اندرکار) ما را به جنگ غیر قانونی بدون مجوز قانون اساسی یا حمایت شورای امنیت نزدیک می کنند.

به همین دلیل است که ما قصد داریم دوباره و به زودی پیش نویس مصوبه مورد حمایت توسط سناتورهای هر دو حزب را پیشنهاد کنیم که هر گونه کمک مالی برای حمله بدون مجوز قانون اساسی علیه ایران را محدود می کند. این قانون ما با عنوان «پیشگیری از جنگ غیرقانونی با ایران»، ایران را محکوم و در عین حال قدرت کنگره در خصوص اعلام جنگ را تأکید می کند و مانع آن می شود که رئیس جمهور ما را به جنگ غیر ضروری دیگری وارد کند.

ما محکوم به تکرار اشتباهات گذشته خواهیم بود، مگر اینکه بخواهیم کنگره بلافاصله و قاطعانه برای جلوگیری از مسیر رئیس جمهور به جنگ وارد شود. در غیر این صورت بار دیگر، همه ما بهای آن جنگ را خواهیم پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار