دبیر علمی چهارمین همایش ملی تبیین حقوق شهروندی گفت: بیش از 280 مقاله به دبیرخانه همایش وصول شد که بعد از ارزیابی علمی و داوری، درنهایت 55 مقاله به بخش نهایی راه یافت و از این تعداد مقاله منتخب بر اساس نظر داوران 18 مقاله در بخش ارائه و سخنرانی انتخاب شدند.
کد خبر: ۷۲۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰ 27 February 2019

 به گزارش تابناک آذربایجان غربی امین رستم زاده امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش حقوق شهروندی در ارومیه اظهار کرد: 520 نویسنده به عنوان پژوهشگر مقالات خود را به صورت انفرادی و مشترک به این همایش ارسال کرده بودند که از این تعداد در مجموع 43 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و پایین‌تر و 57 درصد در مقطع دکترا و دانشجوی دکتری هستند.

وی با اشاره به مقالات راه یافته به بخش نهایی خاطرنشان کرد: بیش از 280 مقاله به دبیرخانه همایش وصول شد که بعد از ارزیابی علمی و داوری 55 مقاله به بخش نهایی راه یافت که از این تعداد مقاله منتخب بر اساس نظر داوران 18 مقاله در بخش ارائه و سخنرانی انتخاب شدند.

سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در این دوره از همایش 58 درصد اعضای کمیته علمی و داوران از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه‌های خارج استان و 42 درصد نیز از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه‌های داخل استان داوری مقالات را بر عهده داشتند.

وی افزود: وابستگی علمی 52 درصد ارائه دهندگان مقالات از دانشگاه‌های خارج استان و 48 درصد بومی دانشگاه‌های استان بودند.

رستم زاده با اشاره به ترکیب مختلف پژوهشگران شرکت کننده در این دوره از همایش اظهار کرد: 65 درصد از ارائه دهندگان مقاله از رشته‌های مختلف علوم انسانی بوده و 35 درصد نیز از حوزه‌های فنی و مهندسی و سایر علوم بودند که این خود نشان از ارتقای جایگاه حقوق شهروندی در بین علوم مختلف علوم انسانی و سایر رشته‌های فنی و مهندسی با رویکرد بین رشته‌ای دارد.

دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه حقوق شهروندی امروزه از ضرورت‌ها و اولویت‌های هر کشوری تلقی می‌شود، اذعان کرد: کلیدی‌ترین عنصر توسعه یک جامعه، شهروندان آن محسوب می‌شود و باید به کیفیتی آموزش و تربیت شوند که از دانش، نگرش و مهارت‌های گوناگون برخوردار باشند.

وی ادامه داد: دانش عمومی مردم و ضریب پردازش فکری مردم یک جامعه رابطه اثرگذاری بر میزان مشارکت مردم و ارتقاء مسؤلیت اجتماعی آنها دارد و سبب نقش آفرینی هر چه بیشتر مردم در فعال سازی عناصر توسعه و پیشرفت یک کشور می‌شود.

رستم زاده با اشاره به اینکه تفاوت‌هایی بین حقوق بشر و شهروندی وجود دارد، خاطر نشان کرد: آموزه‌های حقوق بشری منبعث از فطرت انسان است و در تمامی ادیان الهی کرامت انسانی بی‌بدیل‌ترین مولفه وحیانی تلقی می‌شود و انسان درنگاه قرآن از کرامت و شرافت ذاتی برخوردار است.

دبیر علمی چهارمین دوره همایش ملی حقوق شهروندی با تشریح سایر مکاتب در خصوص حقوق شهروندی گفت: مکتب حقوق پوزیتویستی برای حقوق شهروندان ماهیتی صرفاً قراردادی و اعتباری قایل است، حقوق طبیعی قواعد حقوق عقل عملی را مبنای نظریات خود قرار داده‌اند ولی حقوق شهروندی در اسلام با نگرشی کامل‌تر و جامع الوجهین برمصالح، مفاسد و واقعیات تکیه داشته و ترکیبی از ماهیت اعتباری و واقعی است.

وی فرهنگ‌سازی و آموزش و پژوهش را سه رکن اصلی تحقق حقوق شهروندی در جامعه عنوان کرد و افزود: باید با گام‌های ظریف علمی و خلاقانه همزمان برای این مسیرها برنامه‌ریزی علمی و عملی داشته باشیم چرا که سیطره حقوق شهروندی بر تمامی ابعاد و مولفه‌های زندگی اجتماعی انسان انکارناپذیر است.

رستم زاده با تشریح رهنمون‌های مقام معظم رهبری در خصوص حقوق شهروندی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری مالامال و سرشار از آموزه‌هایی اصیل و جوهره حقوق شهروندی است.

به گزارش فارس، چهارمین همایش ملی تبیین حقوق شهروندی با حضور مدیرکل دفتر بررسی‌های اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و اساتید برجسته حقوق و پدر علم حقوق عمومی کشور و صاحب‌نظران بین‌المللی این عرصه در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار