یک دیپلمات لهستانی ضمن بیان این ادعا که ساز و کار مالی ویژه اتحادیه اروپا با ایران از هیچ اهمیتی برخوردار نیست تأکید کرد SPV نوعی ژست نمادین برای حفظ وجهه اتحادیه اروپا است.
کد خبر: ۷۱۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷ 31 January 2019

 یک دیپلمات ارشد لهستانی درباره ساز و کار مالی ویژه اتحادیه اروپا با ایران گفت: به اعتقاد من، اس‌پی‌وی نوعی ژست نمادین برای حفظ چهره اتحادیه اروپا بوده اما در واقع هیچ اهمیتی ندارد.

لهستان پیشتر نیز مخالفت خود با اس‌پی‌وی را اعلام کرده و از موضع آمریکا در این باره حمایت کرده است.

بنا به اعلام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار است که  ثبت کانال مالی ویژه اروپا و ایران پنجشنبه رسما اعلام می‌شود.

صبح امروز رسانه‌های اروپایی گزارش داده بودند که این کانال ویژه مالی (اس‌پی‌وی) روز گذشته با نام رسمی «INSTEX» (ابزار پشتیبان مبادلات مالی) در فرانسه ثبت شده و یک بانکدار آلمانی به نام «پر فیشر» ریاست آن را بر عهده گرفته است. در این کنسرسیوم مالی و حقوقی، انگلیس هم سهامدار است. ممکن است دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز به این شرکت بپیوندند.

اعلام رسمی ثبت این کانال در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا از اردیبهشت ماه امسال همزمان با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای وعده راه‌اندازی یک ساز و کار برای مقابله با تحریم‌های آمریکا را داده بود. با این وجود، از آن زمان هر بار ثبت و آغاز به کار این کانال به تعویق افتاده است.

این هفته «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با تأیید نهایی شدن این ساز و کار، گفت هدف از این کانال این است که ادامه تجارت در زمینه‌هایی که توسط آمریکا «تحریم نشده‌اند» تضمین شود. بر اساس گزارش‌های آلمانی، این ساز و کار در ابتدا فقط اقلام انسانی (دارو و مواد غذایی) را پوشش می‌دهد، اما ممکن است در آینده دامنه دربرگیری آن افزایش یابد.

انتهای پیام/.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار