کد خبر: ۷۰۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸ 01 August 2015

در مطالعه تاریخچه تلفن های همراه، با چهار نقطه عطف مواجه می شویم. اولین تلفن همراه هوشمند که در سال 1994، معرفی شد« سیمون » نام داشت. این دستگاه، امکان ارسال و دریافت ایمیل را برای کاربران فراهم می کرد. اما نخستین عرضه تلفن همراه هوشمند در بازار، در سال 2000 و توسط شرکت « اریکسون » اتفاق افتاد. پس از این عرضه عمومی، شرکت های زیادی برای رقابت با آن، امکانات دیگری به آن افزوده و روانه بازار می کردند.

اما سومین تحولی که در عرصه تلفن های همراه هوشمند اتفاق افتاد، مربوط به شرکت اپل در سال 2007 است. آیفون به علت استفاده از یک صفحه لمسی بزرگ و ورودی مستقیم انگشت به عنوان ابزار اصلی تعامل به جای قلم، صفحه کلید و یا صفحه کلید رایج تلفن‌های هوشمند در آن زمان، مورد توجه قرار گرفت. اما گسترش تلفن های همراه هوشمند و رواج آنها به شکل امروزی را می توان به عرضه گوشی « اچ تی سی دریم » با نام دیگر « تی موبایل جی وان » مربوط دانست. پس از آن، سیستم عامل منبع باز اندروید مورد استفاده شرکت های مختلفی قرار گرفت به طوری که تلفن های هوشمند مبتنی بر اندروید، تا سال 2012 توانستند از رقیب سرسخت خود، اپل، پیشی گرفته و بازار تلفن های هوشمند جهان را در دست بگیرند.

امروزه، تلفن همراه هوشمند، قابلیت های مختلفی دارد که می تواند جایگزین چندین ابزار مختلف شده و در لحظه در اختیار کاربر باشد. از جمله این قابلیت ها می توان به دفترچه یادداشت های قدرتمند برای ثبت رویدادهای روزانه، دوربین های عکاسی و فیلمبرداری با کیفیت بالا که تلفن های همراه را به ابزاری برای ثبت داده ها تبدیل کرده، حافظه بالا و امکان ذخیره سازی اطلاعاتی از جمله متن، عکس و ویدیو در حجم زیاد، امکانات پخش موسیقی با کیفیت مطلوب که می تواند آن را به به یک دستگاه پخش موسیقی تبدیل کند، نام برد ولی از شاخص ترین کارکرد های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) دسترسی به اینترنت

برای بسیاری از افراد در سراسر جهان، آشنایی با اینترنت با استفاده از یک کامپیوتر آغاز شده و سپس به استفاده از موبایل برای دسترسی به اینترنت کشیده شد. امروزه در سراسر جهان، بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای اتصال به اینترنت از یک دستگاه موبایل استفاده کنند نه یک کامپیوتر یا لپ تاپ. بر اساس یافته ها، نیمی از وب گردی های اینترنتی از طریق موبایل انجام می شود. در چند سال آینده بسیاری از مردم تجربه آنلاین شدن را برای اولین بار توسط تلفن هایشان به دست خواهند آورند.

ب) بازی

آنچه که در این سال ها در حال شتاب گرفتن است، همگرایی کنسول های بازی قدیمی و تلفن های هوشمند است که در آینده می تواند برای مشاغلی که در بازار سنتی بازی ها مشغول بودند تهدید بزرگی محسوب شود. بازی های جدید مبتنی بر سیستم عامل های تلفن های همراه، جذابیت زیادی برای کاربران دارند به طوری که حتی بسیاری از بازی های محبوب قدیمی، در تلفن های هوشمند هم قابل دریافت هستند.

ج) دسترسی به شبکه های اجتماعی مجازی

تلفن های هوشمند به افراد اجازه می دهند تا در هر زمان و هر مکانی به شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشند. استفاده از تلفن های همراه برای ارسال و دریافت هم زمان پیام ها در شبکه های اجتماعی، می تواند به تجربه تبادل موقعیت مکانی و احساس ارتباط اجتماعی قوی و هم زمان با شبکه دوستان و حضور در جمع آنان بینجامد که این امر صرفا نتیجه آگاهی سریع از وقایع است. کاربران شبکه های اجتماعی موبایلی می توانند صفحاتشان را در زمان واقعی و حتی در حال حرکت به روز رسانی کرده و از طریق تلفن های هوشمندشان با دوستان آنلایشان در ارتباط باشند.

د) دسترسی به پیام رسان های فوری تلفن همراه

استفاده از پیام رسان های فوری مانند وایبر، واتس اپ، تلگرام و... به اپلیکیش پرکاربرد تلفن های همراه هوشمند تبدیل شده است. با استفاده از پیام رسان های فوری می توان به تبادل متن، صوت، عکس، ویدیو و... به میزان نامحدود پرداخت. رایگان بودن پیام رسان های فوری موجب شده که کاربران زیادی به استفاده از آن رغبت نشان دهند.

با توجه به پیشرفت فناوری در عرصه اطلاعات و ارتباطات و نیاز کاربران به برقراری ارتباطات سریع، با کیفیت و دایمی انتظار می رود، در سالهای آتی شاهد ادغام و تمرکز امکانات سایر ابزارهای ارتباطی در تلفن های هوشمند و دسترسی گسترده به اینترنت همراه و کاربرد هرچه بیشتر آنها باشیم.

پروانه فرامرزیانی

کارشناس ارشد ارتباطات

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار