بد حجابی باعث نفوذ فساد در بین خانواده ها و جامعه میشود.
کد خبر: ۶۹۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲ 04 January 2019

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از خوی

حجت الاسلام سید رضی شکوری امام جمعه خوی در خطبه های نماز عبادی ، سیاسی جمعه این هفته شهرستان خوی بعداز توصیه نمازگزاران به رعایت کردن تقوای الهی با توجه به مناسبت های هفته به ۱۷ دی ماه سالروز توطئه کشف حجاب رضاخان در سال ۱۳۱۴ اشاره کرد گفت :

در ارتباط با موضوع کشف حجاب بوسیله نوکر بی اختیار انگلستان یعنی رضاخان در سال ۱۳۱۴ شمسی تاکنون مطالب زیادی گفته و نوشته شده است . یکی از جاسوسان وقت انگلستان به نقل از کتاب تغییر لباس و کشف حجاب می گوید:

زنان مسلمانان دارای حجاب محکم هستند نفوذ فساد در میان آنان ممکن نیست...به هر وسیله ای که شده باید آنان را از حجاب خارج ساخت و بی حجابی را در میان مسلمانان رایج نمود ابتدا برای گول زدن آنان برای اینکه حجاب را کنار بگذارند باید به آنان تفهیم کرد که حجاب بصورت چادر و یا عبا مربوط به اسلام نیست چادر لباس قدیمی ایرانیان قبل از اسلام بوده و عبا لباسی است که خلفای عباسی برای زنان مسلمان رسم کرده اند و این یک لباس اسلامی نیست خواه ناخواه وقتی زنها از حجاب خارج شوند مردها و جوانان فریفته می شوند در نتیجه فساد در کانون خانواده رخنه می کند برای اجرا باید اول سعی کرد زنان غیر مسلمان در کشورهای اسلامی را از حجاب خارج کرد تا زنان مسلمان نیز از آنان پیروی کنند .

نقش اساسی ۱۹ دی قم در تسریع پیروزی انقلاب اسلامی
خطیب نماز جمعه در ادامه سخنان خود با اشاره به ۱۹ دی ماه سال ۱۳۵۶ در حوزه علمیه قم اظهار داشت : به دنبال رحلت مشکوک فرزند امام مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در نجف یک حرکت خودجوش در نوع شهرهای ایران در حمایت از حضرت امام ره و علیه رژیم طاغوت به وجود آمد و مجالس گرامیداشت آن مرحوم در مساجد شهر ها و رهبری روحانیت برگزار گردید .
لذا رژیم از این حرکت عصبانی گردید و از جمله اقدامات احمقانه ای که انجام داد روز ۱۷ دی ماه سال ۵۶ یک مقاله توهین آمیز به نام استعمار سرخ و سیاه علیه حضرت امام در روزنامه اطلاعات چاپ کردند به نام احمد رشیدی مطلق .

این اقدام موجب گردید ۱۹ دی ماه حوزه علمیه قم و بازار تعطیل گردید و مردم و طلاب به منازل مراجع و شخصیت های برجسته علمی حرکت کردند از جمله مراجع مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی بود چنین فرمود:
انا لله و انا الیه راجعون ما هم از وارد شدن این ضایعه بزرگ بر جامعه روحانیت و برفقه و اجتهاد خبر دار شدیم اینها اشتباه می کنند اینها فکر نکنند ما دیگر سکوت کرده ایم و چیزی نخواهیم گفت و دست بر میداریم و اینها باید بدانند که اگر سر نیزه راحتی به زیر گلوی ما بگذارند ما حرفمان را می‌زنیم چهلم حماسه قم تبریز قیام کرد و به دنبـال آن چـهلم های دیگری به وجود آمـد تا بـه پـیـروزی انـقلاب منـجـر شـد .

تمامی نهضت ها و انقلابهای شیعه در تاریخ ریشه اعتقادی دارد .
امام جمعه خوی در بخش دیگر از خطبه ها گفت : با توجه به قیام های شیعه در طول تاریخ دو مطلب زیر هرچه بهتر روشن می گردد .
الف:چرا استعمارگران غربی و اروپایی این همه از انقلاب اسلامی می ‌ترسند و درنهایت علیه ارزش های انقلابی سمپاشی می کنند و رسانه ها و ضد انقلاب را وادار می سازند تا این همه علیه نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن فحاشی کنند

ب:از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نوع جریان های روشنفکری غیر مذهبی ،گروهک های کمونیستی و التقاطی،نویسندگان ضد انقلاب و سلطنت طلب خارج نشین و نویسندگان غربی و اروپایی تلاش می‌کنند برای انقلاب اسلامی ایران ریشه ها و علل و انگیزه های غیر دینی بسازند .

حجت الاسلام شکوری در ادامه همین بحث اظهار داشت : می توان با قاطعیت تمام و با استدلال و اقامه دلیل و برهان اثبات کرد تمامی نهضت ها و قیام هایی که بعد از حماسه عاشورا از ناحیه شیعیان در طول تاریخ به وجود آمده است همه آنها ریشه دینی و اعتقادی داشته بلکه علت العلل آنها دین و اعتقاد بوده و سایر علت ها در مرحله بعدی قرار داشتند . از جمله آن قیام ها می توان به چندمورد زیر اشاره کرد :
۱ - قیام توابین در کوفه ۲- قیام مختار در کوفه
۳ - انقلاب ۱۹۲۰ عراق
۴ - انقلاب مشروطه در ایران
۵ - نهضت تنباکو در ایران
۶ - قیام ۱۵ خرداد ایران
۷ - قیام مسجد گوهرشاد مشهد
۸ - قیام میرزا کوچک در شمال
۹ - قیام شیخ محمد خیابانی در تبریز
۱۰ - قیام تنگستانی ها در بوشهر
۱۱ - قیام فداییان اسلام
۱۲ - انقلاب اسلامی ایران

جایگاه و نقش نظم و انضباط در فرهنگ اهل بیت(ع)
شکوری در قسمت دیگری از خطبه ها با اشاره به جایگاه و نقش نظم و انضباط از دیدگاه روایات اهل بیت(ع) اظهار داشت : از جمله موضوعات مهم ارزشی و اخلاقی که در روایات اهل بیت(ع) مورد عنایت ویژه قرار گرفته و پیروان خود را به رعایت کردن آن در تمامی شئون روزمره زندگی بسیار توصیه و سفارش فرموده اند رعایت کردن نظم و انضباط در زندگی است .
وی خاطرنشان کرد : برای رسیدن به نقش اساسی و جایگاه والای نظم در زندگی بشر همین قدر کافی است که دانشمندان فلسفه و علمای کلام برای اثبات وجود خداوند و وحدانیت او از برهان نظم بهره می گیرند و می گویندنظم حاکم بر عالم هستی و قوانین موجود در تمامی پدیده های هستی اعم از کوچک و بزرگ بهترین دلیل و گواه بر وجود و وحدانیت خداوند می باشند از قبیل:نظم موجود در آفرینش و گردش شب و روز و یا نظم حاکم بر خورشید ،ماه و ستارگان یا نظم جاری در آفرینش پرندگان و انواع حیوانات و ...

وی ادامه بحث گفت : در بخشی از روایات اهل بیت(ع) ایجاد نظم و انضباط در میان مردم فلسفه تشریع امامت و رهبری شمرده شده است
امیرمؤمنان(ع) فرمود:
ِخداوند امامت را برای نظم بخشی بر امت واجب فرموده است .
خطیب نمازجمعه با اشاره به مصادیق نظم گفت در مرحله خارج و عمل برای نظم و انضباط مصداقهای متعددی وجود دارد از جمله آنها نظم در گفتار است که باید مورد توجه جدی گویندگان ،خطیبان جمعه و سخنرانان اجتماعات و مبلغان دینی قرار بگیرد .
وی تصریح کرد : امیر مؤمنان می فرماید زیباترین کلام و سخن آن است که به زیبایی نظم آراسته باشد و خاص و عام آن را بفهمند
و در جای دیگر فرمود:یعنی بهترین سخن آن است که گوشها از شنیدن آن آرزده نشوند و فهمیدن آن اندیشه ها را به رنج نیندازد.

وی در توضیح فرمایش امیرمؤمنان اظهار داشت : از دو کلام کوتاه امیرمؤمنان(ع) چند نکته مهم و اساسی در زمـینه سخـن گـفتـن بـا دیگـران بر داشـت مـی شود .
الف : بر گـوینـدگـان لازم و ضروری اسـت بـا بـهره گیـری از کـلمـات و جملات زیـبا و موزون کلام خویش را به شنوندگان برساند.

ب: : بر گویندگان لازم است از پراکنده گوی ،بدون مطالعه و تحقیق حرف زدن و تـکرار مکررات جداً اجتناب و خودداری نمـاینـد .
امام جمعه خوی در آخر با تقسیم بندی تقوا و ترجمه آیه ای از قرآن در باره تقوا :

( الف:تقوا داشتن در برابر عقاید فاسد و انحرافی از قبیل شرک ،کفر،بدعـت ،انـکار ضـروریات دیـن اسلام
ب:تقوا داشتن در برابر اخلاق رذیله و صفات خبیثه که هر کدام ضررهای متعدد دنیـوی و اخـروی دارد
ج:تقوا داشتن در مقابل محرمات،گناهان و آلودگیها که هر کـدام مجازات و عـقوبت خاص خودش را دارد. )
(ای مردم از پروردگارتان پروا بدارید تا زندگی دنیا فریب تان ندهد)

خطبه های نمازجمعه این هفته را پایان داد .

خبرنگار : یحیی آقاپور خویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار