حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:
مفسر قرآن کریم گفت: حفظ قرآن نباید برای حافظات تبدیل به شغل شود.
کد خبر: ۶۹۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ 21 December 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی در دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که در مجتمع یاوران مهدی جمکران قم برگزار شد، اظهار داشت: حافظان قرآن محافظ آن شوند.

این مفسر بزرگ قرآن کریم با تشریح «کتاب الله و عترتی» به نکات تفسیری در سوره والعصر پرداخت و در مورد «والعصر»افزود: خداوند در قرآن به همه قطعات زمان شامل «والفجر» «والصبح» «والضحی» «والنهار» «والعصر» «والیل» صبح زود، صبح، ظهر، روز، عصر و شب یک بار و به سحر سه بار قسم‌خورده است.

وقت را صرف مسائل بیهوده نکنید

وی بیان کرد: اینکه خداوند به همه قطعات زمان قسم یادکرده، یعنی زمان ارزش دارد آن را از دست ندهید و وقت را صرف مسائل بیهوده نکنید.

رئیس ستاد اقامه نماز در مورد «ان الانسان لفی خسر» به تفاوت میان واژه خسارت و ضرر پرداخت و گفت: ضرر جایی است که جنس وجود دارد اما نرخ آن پایین می‌آید به‌عنوان‌مثال سکه به قیمت دو میلیون خریداری اما پس از مدتی به یک‌میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند اما گاهی سرمایه از دست می‌رود به‌عنوان‌مثال یخ‌فروش یخ‌هایش آب می‌شود و این معنای خسارت است و در اینجا یعنی خودت مانند یخ آب می‌شوی و ما به‌عنوان‌مثال از دیروز تاکنون 24 ساعت از عمرمان آب‌شده است.

حجت‌الاسلام قرائتی گفت: وقت را صرف فیلم یا درسی که فایده آن‌چنانی ندارد نکنید اگر مطلبی سودمند بود گوش دهید و دقیقه‌ها و ثانیه‌ها را از دست ندهید.

وی با اشاره به اینکه قوم قریش تابستان‌ها جای خنک و زمستان‌ها جای گرم می‌رفتند گفت: این آیه می‌خواهد بگوید تعطیلی ممنوع است، مکان را عوض کنید اما کار را تعطیل نکنید.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه فرصت تحصیل علم برای خانم‌ها کمتر است، گفت: خانم‌ها زیرا زودتر ازدواج می‌کنند و بارداری و بچه‌داری را در پیش دارند لذا باید از فرصت‌ها استفاده کنند.

وی خطاب به حفاظ قرآنی اضافه کرد: نمی‌گویم فقط درس بخوانید اما عمر را تلف نکنید تجربه بیاندوزید حافظان قرآن می‌توانند رشته‌های دیگر مانند خیاطی و آشپزی را هم یاد بگیرید.

وی با بیان اینکه بسیاری از دروس آموزش‌وپرورش و دانشگاه بیهوده است، گفت: کتاب‌های مفید بخوانید و البته کتاب‌هایی که دختران می‌خوانند باید با کتاب‌هایی که پسران می‌خوانند متفاوت باشد بانوان باید کتاب‌هایی در مورد زنان برجسته و دستاوردهای آنان بخوانند؛ در این زمینه مطالعه کنید که چه عواملی باعث می‌شود بچه ترسو یا صبور شود؟ و آیین همسرداری و انتخاب همسر چیست.

هم کفو بودن در ازدواج به ایمان است

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه قرآن در انتخاب همسر اصل را ایمان می‌داند، ابراز کرد: منظور از هم کفو بودن این است که ایمان مرد و زن به هم بخورد و به آنان که می‌گویند ما بنز و آنان موتورگازی دارند یا ما روی قالی می‌نشینیم آن‌ها روی موکت، باید گفت ازدواج بین بنز و موتورگازی یا بین قالی و موکت نیست بلکه ازدواج بین دو آدم است و آدم‌ها باید فکرشان به هم بخورد.

وی تأکید کرد: برای شنیدن سخنرانی‌ها هم تنها گوش ندهید بلکه دل بدهید؛ اگر ساعت‌ها در خودرو بنشینی و دل ندهی راننده نمی‌شوی ، آن‌گونه گوش دهید که گویا پس از سخنرانی شما باید مطالب را برای مستمعین بیان کنید.

رئیس ستاد اقامه نماز با تأکید براینکه حفظ قرآن شغل نباشد، تصریح کرد: به کسی گفتند چه شغلی داری، گفت پیش‌نمازم آن‌هم گفت پس شغل من هم پس‌نماز است، برخی قرآن را به الحان مختلف می‌خوانند اما معنای آن را نمی‌دانند.

مؤلف تفسیر نور با اشاره به برپایی محافلی تحت عنوان «شبی با قرآن» عنوان کرد: این سخن حرف زشتی است مانند این است که بگوییم شبی با اکسیژن که اگر در دیگر شب‌ها نباشد انسان می‌میرد.

وی با بیان اینکه در قرآن سفارش شده نخست با ترتیل بخوان، دوم تدبر کن سوم عمل کن و سپس به دیگران برسان، خطاب به حافظان گفت: پز ندهید که حافظ قرآن هستید زیرا قیامت مشخص می‌شود چه کسی حافظ است.

این مفسر قرآن کریم تأکید کرد: اوایل انقلاب به پاکستان رفتم از من سؤال کردند که چند حافظ قرآن دارید؟ آن زمان تعداد حفاظ در ایران کم بود و من با خود گفتم اگر راست بگویم آبروی ایران می‌رود و اگر دروغ بگویم باید جواب خدا را بدهم لذا گفتم ما در ایران حافظ قرآن تربیت نمی‌کنیم بلکه محافظ قرآن تربیت می‌کنیم؛ گفتند یعنی چی، و من ادامه دادم حافظ بااستعداد خوب قرآن را حفظ می‌کند اما محافظ هشت سال بمباران می‌شود یک وجب از زمین کشورش را به صدام نمی‌دهد، شما حافظ هستید حالا باید محافظ هم باشید لذا هیچ‌وقت درجا نزنید.

وی با بیان اینکه از سه نوع حرکت به جلو، به عقب و دوار در قرآن سخن به میان آمده گفت: این سه حرکت می‌تواند در زندگی انسان‌ها باشد که یا به سمت خوبی‌ها یا بدی‌ها بروند یا حرکت دوری داشته و هرروز مانند هم داشته باشد لذا دو روزتان مانند هم نباشد و پس از حفظ قرآن تدبر کنید که قرآن چه می‌گوید.

رئیس ستاد اقامه نماز در تفسیر «ان الذین آمنوا» گفت: در حدیث داریم اگر می‌خواهید زیان کار نباشید نخست ایمان بیاورید که ایمان 10 درجه‌بندی دارد اما در برخی یک درجه است و تنها از محرم‌ها پیراهن سیاه و سینه زدن را می‌دانند، برخی نماز هم می‌خواند و برخی خمس هم می‌دهند.

این مفسر قرآن افزود: اگر ایمان کسی قوی است سربه‌سر ایمان ضعیف‌ها نگذارد زیرا نعمتی است که خداوند به شما داده و باید پای آن بایستید؛ در حدیث داریم هر کس می‌خواهد بداند ایمانش چقدر است بببند کجا دروغ می‌گوید اگر برای یک بستنی، سکه یا هر چیز دیگر دروغ گفتیم به همان اندازه ایمان‌داریم و امام علی(ع) فرمود که اگر کره زمین را به من بدهند که پوست جو از دهان مورچه بگیرم نمی‌گیرم.

وی به دومین عامل قرآنی که مانع زیان دیدن افراد است اشاره کرد و عنوان کرد: عمل صالح انجام دهید زیرا«عمل» در ابتدای «عملوا الصالحات» به این معناست که باید همه کارها اعم از درس، اخلاق، همسر داری، فرزند داری، ادب و تواضع در یک فرد قرآنی درست باشد زیرا خداوند «الصالحات» می‌خواهد.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: سومین اقدام این است که «تواصوا بالحق» یعنی به‌حق و امربه‌معروف دعوت کنید شخص معتاد، معتاد درست می‌کند؛ شما اگر هم‌اکنون هزار نفر هستید باید روی اطرافیان اثر بگذارید و سال آینده دو هزار نفر شوید و همدیگر را به‌حق سفارش کنید زمانی ساخت آب‌انبار و این زمان لوله‌کشی است.

حجت‌الاسلام قرائتی اظهار داشت: در هر زمان حق متفاوت است آن را بشناسید و بدانید فرستادن بی‌جای صلوات هم باطل است و برخی با فرستادن آن می‌خواهند منابر را به هم می‌زند اینکه می‌گویند باید تقلید کرد به این دلیل است که عده‌ای با تدبر حق و باطل را طبق زمان تشخیص می‌دهند.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند امربه‌معروف می‌کنیم با ما بدبرخورد می‌کنند به چهارمین عامل یعنی صبر اشاره کرد و ادامه داد: قرآن در پاسخ این افراد می‌گوید و تواصوا بالصبر به این معنا که باید مقاومت کنید.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: اگرچند بار تبر را به چوب زدی و نشکست تبر یا چوب را دور نمی‌اندازیم و اگر درب بطری نوشابه باز نشود آن‌قدر تلاش می‌کنید تا باز شود و بطری را دور نمی‌اندازید با پسر و دختری که نماز نمی‌خوانند هم باید درست رفتار کرد و باید از کسانی که فرزند شما به آن علاقه‌مند است بخواهید وی را به نماز تشویق کند و در این راه مقاومت کنید.

مؤلف تفسیر نور پس از اتمام بحث کتاب الله راجع به «عترتی» هم به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: بنده شب نیمه شعبان مدینه بودم طبقه پایین هتل پاساژ و طبقه دوم غذاخوری بود و در حین غذا خوردن با خود گفتم شب نیمه شعبان و اینجا مدینه است چه اقدامی بکنم؟ به ذهنم آمد که بروم فروشگاه‌های پایین پیراهن‌هایی خریداری و به آشپزها هدیه بدهم موقعی که خواستم بروم یادم آمد پول‌هایم را خرج کردم و حالم گرفته شد.

وی ادامه داد: همان‌طور نشسته بودم که کسی کنارم نشست و گفت اگر آشپزها آمدند از شما تشکر کردند هیچی نگو و من گفتم برای چی از من؟ وی گفت من آن‌طرف سالن غذا می‌خوردم به دلم برات شد شب نیمه شعبان است بروم و از مغازه‌های پایین برای آشپزها پیراهن بخرم و به آنان گفتم آقای قرائتی داده زیرا شما فرد مشهوری هستی بیشتر خوشحال می‌شوند و به نیت شما این کار را کردم و این‌ها از عنایات امام عصر(عج) است.

رئیس ستاد اقامه نماز خطاب به حافظان قرآن ابراز کرد:‌ اهل مطالعه باشید شما که حافظه خوبی دارید هفته‌ای یک کتاب مطالعه کنید منتها کتابی را انتخاب کنید که نویسنده آن بیش از 40 سال مطالعه داشته باشد و مانند کتاب‌های استاد مطهری باریشه باشد.

مفاهیم پنهان قرآن ناشناخته مانده است

وی با بیان اینکه بنده 55 سال طلبه و حدود 40 سال در حوزه قرآن هستم اما نمی‌دانم قرآن چیست، افزود: به‌عنوان‌مثال در قرآن تین و زیتون آمده که این دو کلمه می‌تواند دو رساله دکترا شود؛ اینکه چرا به این دو میوه قسم‌خورده شده و رابطه بین تین و زیتون چیست؟ یک پزشک باید سال‌ها درس بخواند تا شاید رابطه این دو را در علم غذا شناسی متوجه شود.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه اسم انجیر یک و زیتون شش بار در قرآن آمده اضافه کرد: طبق تحقیق دانشمندان، یک انجیر با شش زیتون آثاری دارد که با دیگر خوراکی‌ها ندارد و ما هنوز به مفاهیم پنهان قرآن پی نبردیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: حفظ قرآن امر مقدسی است و خوشا به حال حافظان و امیدوارم خداوند توفیق تلاوت، تدبیر، فهم و تبلیغ قرآن را به همه ما مرحمت کند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار