معاون سازمان محیط‌زیست گفت: قرق یک میلیون هکتار زمین در آذربایجان‌غربی و شرقی برای مقابله با شن‌های روان انجام شد و در این زمینه کاشت گیاه در 29 هزار هکتار زمین نیز صورت گرفت.
کد خبر: ۶۸۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 30 November 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی مسعود تجریشی امروز  ارومیه، با اشاره به اینکه امسال اعتبارات مربوط به مقابله با گرد و خاک در کشور تنها به استان خوزستان اختصاص یافت اظهار کرد: خوشبختانه تخصیص اعتبارات آن انجام و 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی تامین شده است و تاکنون نیز مبلغ 180 میلیارد تومان پرداخت شده و 120 میلیارد تومان نیز در حال پرداخت است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته از صندوق توسعه ملی 150 میلیون دلار برای این امر برداشت شد اما در روزهای پایانی به جای اینکه به کل کشور اختصاص یابد، تنها به خوزستان شامل شد.

معاون سازمان محیط زیست بیان کرد: برای سایر نقاط کشور نیز اعتباراتی پیش‌بینی شده و اعتبارات اختصاص داده شده، مسائل کنونی را حل می‌کند اما اعتبار اصلی برای استان خوزستان صرف شد.

مشکل گرد و خاک حاصل از شن‌های روان در خوزستان رفع می‌شود

وی تصریح کرد: هم اکنون کارهای مربوط به این موضوع به خوبی در حال پیشرفت است و خوشبختانه با توجه به بارش‌های مناسبی که امسال در اهواز و اطراف آن انجام شد، با استاندار خوزستان و دستگاه‌های اجرایی هماهنگی شده و اگر کار قرق انجام گیرد، با توجه به بارش‌های مطلوب، انتظار می‌رود که پوشش‌های گیاهی آن شکل گرفته تا در 6 ماهه نخست سال آینده مشکل گرد و خاک وجود نداشته باشد.

تجریشی گفت: بنابراین باید کار قرق را به طور جدی پیش گرفت تا سال آینده شاهد گرد و خاک در استان خوزستان نباشیم.

کانون‌های گرد و خاک در آذربایجان‌غربی و شرقی مدیریت می‌شود

وی افزود: در آذربایجان‌غربی نیز مشکل خاصی از لحاظ آلودگی هوا وجود نداشته و اگر به این صورت پیش برود تا دو سال آینده همه کانون‌های گرد و خاک کاملا رفع می‌شود و علاوه بر آن، در آذربایجان‌غربی و شرقی مشکلی از لحاظ تامین منابع مالی در این زمینه وجود ندارد و از منابع ستاد احیای دریاچه ارومیه مبلغ تامین و مشکلات حل می‌شود.

معاون سازمان محیط زیست با ابراز خرسندی از اینکه معضل شن‌های روانی که در جاده ارومیه -سلماس حرکت می‌کرد کاملا کنترل شده و هم‌اینک به سمت شمال در حال حرکت است تصریح کرد: این موضوع پروژه موفقی بوده اما در ارتباط با شن‌های روانی که تولید گرد و خاک می‌کردند، یک میلیون هکتار قرق در آذربایجان‌غربی و شرقی انجام شده که کار بزرگی در کشور بود.

کاشت گیاه در 29 هزار هکتار برای مقابله با گرد و خاک

وی بیان کرد: در ارتباط با مدیریت شن‌های روان، کانون‌های ایجاد گرد و خاک توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع شناسایی شد و در این راستا در 29 هزار هکتار کاشت گیاهان انجام و موانع فیزیکی ایجاد شد یعنی در همان سال نخست شکل‌گیری ستاد، تنها پروژه‌ای بود که بدون اعتبار کار خود را با جدیت آغاز کرد تا بتواند برای دو سال آینده تمامی مسائل گرد و خاک و کانون‌های غبار را کند.

تجریشی در ادامه افزود: در زمینه آلودگی هوا کارگروه‌های مربوطه تشکیل و با هماهنگی وزارت نفت، کریدورهایی که سوخت استاندارد داشتند، پایش شد تا این کریدورها که بیش از 160 ایستگاه پمپ بنزین را شامل می‌شوند، بتوانند سوخت استاندارد را به کامیون‌ها برسانند چون در 6 ماهه دوم سال که معمولا مشکل وارونگی هوا وجود دارد، باید سوخت کامیون‌هایی که وارد شهر می شوند استاندارد باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار