استاندار آذربایجان غربی با تشریح نتایج سفر وزیر کشور به ترکیه طی روز پنجشنبه هفته گذشته گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته در این سفر، ایجاد 2 مرز جدید بین این استان و ترکیه در شهرستان های سلماس و ماکو به صورت کارشناسی بررسی می شود.
کد خبر: ۶۶۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴ 14 October 2018

محمدمهدی شهریاری روز یکشنبه افزود: در نشست با مقام های ترکیه، برخی مسائل مرزی مربوط به آذربایجان‌غربی مطرح شد که مهم‌ترین آنها، ایجاد مرز رسمی در کوزه ‌رش سلماس و بورالان ماکو بود.
وی اضافه کرد: در این راستا توافق شد تا کمیته ‌ای مشترک برای بررسی کارشناسی این امر تشکیل‌شده و پس از اعلام نظر کارشناسی و تصویب در این کمیته، این توافق اجرایی شود.
وی همچنین به سفر خود به استان قونیه ترکیه پرداخت و بیان کرد: در دیدار با مسوولان این استان، پیشنهاد خواهرخواندگی شهرهای قونیه و خوی به جهت وجود مقبره 2 شخصیت برجسته مولانا و شمس تبریزی در این 2 شهر از سوی هیأت ایرانی مطرح شد.
استاندار آذربایجان غربی گفت: این پیشنهاد مورد استقبال مسوولان قونیه ای قرار گرفت و مقرر شد با پیگیری 2 طرف، موضوع خواهرخواندگی قونیه و خوی عملیاتی شود.
به گزارش ایرنا، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و هیأت همراه وی، روز پنجشنبه 19 مهر1397 برای دیدار با سلیمان سویلو /suleyman soylu/ وزیر کشور و جمعی از مقامات ترکیه به آنکارا سفر کرد.
در این سفر، طرفین در خصوص مسائل مرزی، مبارزه با قاچاق انسان و ترانزیت مواد مخدر و مبارزه با تروریسم، به بحث و تبادل ‌نظر پرداخته و تصمیمات مهمی را اتخاذ کردند.
وزیر کشور را در این سفر، سامانی قائم‌مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها، دین‌پرست معاون اقتصادی وزارت متبوع، شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی، شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور، کلانتری مدیرکل امنیتی و انتظامی وزارت کشور، سردار تقوی جانشین فرماندهی مرزبانی ناجا و برزگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی همراهی می‌ کردند.
روسای جمهوری ایران و ترکیه تاکنون بیش از هفت بار با یکدیگر گفت و گو و جلسه داشته که این تماس‌ها و دیدارها، اراده تهران و آنکارا را در گسترش روابط دوجانبه، به‌خوبی نشان می‌دهد.
آذربایجان غربی با دارا بودن 550 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، تنها استان مرزی کشورمان با این کشور است.
در حال حاضر سه مرز رسمی سرو ارومیه، رازی خوی و بازرگان ماکو بین ایران و ترکیه فعال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار