عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی هیچ مشکلی ندارد و آماده بهره برداری است گفت : این طرح فقط بنا به دلایل سیاسی متوقف شده است.
کد خبر: ۶۶۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 08 October 2018

به گزارش تابناک  آذربایجان غربی غلامحسین دوانی ؛ نویسنده ، مترجم و مدرس دانشگاه و عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در همایش « مالیات و نقش آن در تولید و اقتصاد » که به همت دانشگاه غیر انتفاعی میعاد مهاباد ، اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ارومیه و اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی در مهاباد برگزار شد با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی آماده بهره برداری است گفت : برخلاف همه چیزهایی که گفته می شود این طرح فقط به دلایل سیاسی متوقف شده است .  

وی بابیان اینکه 90 درصد اطلاعات مورد نیاز کشور در طرح جامع مالیاتی وجود دارد گفت : بدون شک این سامانه جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی را خواهد گرفت و اگر عزم ملی در کشور وجود داشته باشد خود سامانه وظیفه اش را در این زمینه انجام دهد .

دوانی افزود : اجرای طرح جامع مالیاتی تا کنون باعث شناسایی 700 هزار مؤدی جدید در کشور شده است .

این مدرس دانشگاه در ادامه فرار مالیاتی را جزو ویژگی های اقتصادهای غیر شفاف موسوم به زیرزمینی ، سایه و غیر پاسخگو عنوان کرد و افزود : پدیده فرار مالیاتی در همه جای دنیا وجود دارد ولی در کشور های توسعه یافته هزینه خطای اجتماعی از جمله فرار مالیاتی را آنقدر بالا می برند که افراد کمتر به سمت آن میل کنند .

وی مالیات را پایه دموکراسی در جهان عنوان کرد و افزود : دلیل این امر این است که دولتی که بر روی پایه مالیات اداره می شود باید به مردم جواب پس بدهد .

غلامحسین دوانی علت مالیات گریزی در ایران را دولت های نفتی عنوان کرد و افزود : برای این دولت ها اهمیتی نداشته که مردم مالیات بدهند یا نه فقط هر موقع درآمد نفتی کم بوده سعی می کردند مالیاتی هم بگیرند بنابر این مالیات هیچگاه نقش مهمی در درآمد های دولت ها در ایران نداشته است .

این نویسنده و مدرس دانشگاه با بیان اینکه ما ملتی هستیم که تا حالا مالیات نداده ایم گفت : در حال حاضر هم که این همه نارضایتی نسبت به پرداخت مالیات وجود دارد این درآمد پایدار فقط 7 درصد تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص می دهد در حالی که این رقم در منطقه 20 درصد است .

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در ادامه با اشاره به اینکه مطابق آمارها 80 درصد مالیات کشور را 20 درصد می دهد افزود : اتفاقا معترضین به مقوله مالیات همان 80 درصدی هستند که مالیات نمی دهند چرا که فرهنگ پرداخت مالیات در کشور وجود ندارد .

دوانی با اشاره به مالیات حقوق بگیران به عنوان مهم ترین منبع تامین کننده مالیات در کشور افزود : در بعد از انقلاب همیشه مالیات مشاغل کمتر از حقوق بگیران بودهچرا که به خاطر تعداد زیاد فعالان در این بخش همیشه جلوی خواسته هایشان کوتاه آمده و عقب نشینی شده است .

وی در ادامه مشکلات مالیات بر ارزش افزوده در کشور را مربوط ترجمه غلط بعضی از اصطلاحات متون مالیات بر ارزش افزوده و بخش دیگر را مربوط به اجرای این قانون در کشور عنوان کرد و افزود : این مالیات قرار بود که به تولید و خدمات هزینه بار نکند که متاسفانه الان دارد این کار را انجام می دهد که البته قرار است اصلاح شود .

این نویسنده ، مترجم و مدرس دانشگاه همچنین بخشیاز دلایل مالیات گریزی مردم را عدول دولت ها از انجام بخشی از وظایفشان در قانون اساسی عنوان کرد و افزود : تا دولت ها به وظایف مندرج در قانون اساسی مربوط به تامین رفاه اجتماعی ، آموزش و سلامت همگانی رایگان به طور کامل عمل نکنند مردم نیز از دادن مالیات به طرق مختلف طفره می روند .  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار