سال‌هاست که از وعده‌های مسئولان برای رساندن قطار به ارومیه می‌گذرد اما هنوز یکی از این وعده‌ها عملی نشده و قطاری در ایستگاه راه‌آهن این شهر توقف نکرده است.
کد خبر: ۶۶۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲ 07 October 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی 

هفته دولت سال 97 نیز پایان یافت و طرح‌های زیادی در کشور به بهره‌برداری رسید و یا کلنگ زنی آن شروع شد که بسیاری از این طرح‌ها در مدت زمان مشخص و کوتاهی به بهره برداری می‌رسند.

در آذربایجان غربی نیز تعدادی پروژه افتتاح شد که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان آب‌رسانی به روستاهای مرزی 38 گانه اشاره کرد که معاون رئیس جمهور از تهران برای باز کردن شیر آب به روستای زاویه جیک در سلماس آمد.

اما مردم ارومیه همانند ساکنان روستای زاویه جیک سلماس خوشحال نیستند چراکه باز هم وعده‌های مسئولین فقط در حد حرف باقی ماند و هیچ‌ وعده آنها درباره قطار ارومیه محقق نشد.

خبرنگار تسنیم ایستگاه به ایستگاه در جست‌وجوی قطار ارومیه

پای حرف مردم| پیچ‌وخم قطار برای رسیدن به ارومیه تمامی ندارد

معلوم نیست قطار ارومیه کی به این شهر خواهد رسید، این پروژه تا بحال 18 هفته دولت 3 رئیس جمهور 8 وزیر راه و شهرسازی و 5 استاندار عوض شده به خود دیده است تا شاید قطاری بری روی ریل‌های در پوسیده شدنش حرکت کند.

راه‌آهن ارومیه با 95 درصد پیشرفت فیزیکی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی درباره آخرین وضعیت راه‌آهن ارومیه – مراغه گفت: این طرح 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ابراهیم مبارک قدم گفت: بخشی از این طرح که شامل 84 کیلومتر است، به بهره‌برداری رسیده و ایستگاه نقده، ارومیه به همراه دو ایستگاه فرعی رشکان و شیرین بولاغ و دو تقاطع غیرهمسطح که از سال 92 ساخت آن‌ها شروع شده در مراحل پایانی هستند.

وی افزود: ریل‌گذاری ایستگاه ارومیه و نصب تأسیسات آن پایان یافته و منتظر بهره‌برداری این طرح با حضور یکی از مقامات کشوری هستیم و فیبر نوری به طول 50 کیلومتر نیز در این طرح در حال اجراست.

تاریخی برای افتتاح قطار ارومیه مشخص نیست

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی گفت: بر اساس نتایج بازدیدی که از ایستگاه قطار ارومیه انجام گرفت امکان واگذاری آن برای شرکت رجا به عنوان بهره بردار فراهم نبود بنابراین هنوز این پروژه در تحویل پیمانکار است و به همین خاطر تاریخ جدیدی برای افتتاح یا بهره‌برداری آن مشخص نشد.

پیمان آرامون افزود: برای تحویل پروژه به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان بهره‌بردار مقدمات و الزاماتی باید فراهم شود که در بازدید از قطار مراغه به ارومیه ضمن بررسی آخرین وضعیت آن و بررسی مجدد مسیر خط آهن تا ایستگاه مهاباد، شرایط پروژه برای تحویل نیز مورد بررسی واقع شد.

وی تصریح کرد: در بازدید امروز تصمیم گرفته شد پیش از آغاز عملیات ساخت سیستم سوزن ریل در ایستگاه برای حفظ ایمنی، تردد روستائیان از جاده فعلی قطع و شرکت زیرساخت راه جایگزینی را احداث کند.

مزاحمت‌های ایستگاه قطار ارومیه برای روستاهای هم‌جوار

پیش‌بینی نشدن کارشناسی راه‌های دسترسی روستاهای هم‌جوار ایستگاه قطار ارومیه نیز از جمله مشکلات این پروژه است که در آخرین بازدید مقامات ارشد دولت از این پروژه منجر به تجمع اعتراض‌آمیز آنان شد و هنوز انتظارات روستائیان در حل مشکل راه برآورده نشده است.

از سوی دیگر دور بودن ایستگاه قطار ارومیه از شهر خود مشکل دیگری است که اصل پروژه را تحت الاشعاع قرار می‌دهد که برای حل این مشکل استاندار سابق آذربایجان غربی شهرداری ارومیه را مکلف کرد مقدمات لازم برای انتقال ایستگاه به درون شهر را مطالعه کرده و فراهم آورد.

بر این اساس مطالعاتی انجام شد اما هنوز آجری روی آجر برای این تصمیم گذاشته نشده است هم‌چنان که مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی می‌گوید: با توجه به مسافت چهار کیلومتری ایستگاه راه‌آهن از شهر ارومیه و تأکید بر سهولت دسترسی به حمل‌ونقل ریلی با مطالعات گسترده ایستگاه جدید در داخل شهر و در مجاورت میدان خاتم الانبیاء پیش‌بینی‌شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار