با وجود گلایه های متعدد شهروندان مهابادی از وضعیت رنگ و طعم آب شرب شهری، تا کنون زمان بهره برداری از تصفیه خانه جدید این شهرستان مشخص نیست.
کد خبر: ۶۶۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹ 06 October 2018

به گزارش تابناک اذربایجان غربی نخستین لوله‌کشی آب در سال ۱۳۴۰ در شهر مهاباد آغاز به کار کرد و تصفیه‌خانه آب مهاباد نیز در سال ۱۳۵۳ به راه افتاد. پیش از آن در اغلب خانه‌ها و مساجد، قنات و چاه شخصی وجود داشت.

تصفیه خانه مهاباد 44 ساله است و در آن زمان برای جمعی 40 هزار نفری طراحی شده بود، اکنون دیگر تاب و توان افزایش جمعیت این شهر را ندارد و برای تصفیه آب شرب جمعیت حال حاضر مهاباد، نفسی برایش باقی نمانده است. این را می شود از گلایه های هر روزه شهروندان مهابادی از رنگ و وضع آب شرب شهری فهمید.

نوشابه از لوله های آب خارج می شود

گاهی شیر آب را که باز می کنی انگار نوشابه از لوله ها خارج می شود اما مثل آن شیرین نیست و اسانس خس و خاشاک به همراه دارد. این وضع در بعضی محلات شهر شدت یافته و مردم را مجبور کرده تا از چشمه های خارج از شهر آب بیاورند.

هر چند رنگ آب از زرد مایل به قهوه ایی تا کدر و سیاه مشاهده شده اما مسئولین آبفای شهری هر بار شهروندان را مطمئن ساخته اند که این آب هیچگونه آلودگی میکروبی یا شیمیایی ندارد، اما باز هم شهروندان گزارش هایی از وجود بیماری اسهال داده اند.

روابط عمومی آب و فاضلاب شهری مهاباد با انتشار جوابیه ایی در خصوص وضعیت آب شرب در شهر مهاباد اعلام کرد که؛ در حال حاضر آب شرب مهاباد از لحاظ آنالیز میكروبی و شیمیایی در شاخص های بسیار عالی و قابل قبول استاندار جهانی قرار دارد و روزانه بالغ بر 40 نقطه از شهر با همراهی کارشناسان شبكه بهداشت نمونه برداری مشترك انجام می گیرد و خوشبختانه مورد غیر بهداشتی تا حالا در سال جاری نبوده است و درصد مطلوبیت كلر بالای99/9 درصد است.

عمل تصفیه ناقص و تشكیل لایه چسبنده كدر در قسمتی از شبكه؛ عامل تغییر رنگ آب

به گفته روابط عمومی آب و فاضلاب شهری، وجود مشكلات بیولوژیكی در مخزن سد مهاباد و تشكیل تك یاخته های بنام دیاتومه و بعضا جلبك های گیاهی در ته و بستر سد به مرور زمان در سنوات گذشته (به مدت ٢٠سال قبل)، متاسفانه عمل تصفیه ناقص در قسمتی از شبكه در آن زمان صورت گرفته و بر همین اساس در قسمتی از شبكه منجر به تشكیل لایه چسبنده ای كدر مانند در لوله های شبكه شده است و هر زمان شكستگی در هر منطقه رخ دهد و شبكه قطع و وصل گردد و در جریان آب تلاطمی شدید و تغییرات هیدرو دینامیكی رخ دهد آن لایه كدر چسبنده در شبكه كنده شده و باعث می شود در ابتدای باز كردن شیر آب، آب كدر باشد که بعد از مدتي زلال می شود.

 تصفیه خانه جدید مهاباد راه حلی برای رفع مشکلات آب شرب شهری

بارها مسئولان آبفای شهری اعلام کرده اند که با بهره برداری از پروژه تصفیه خانه جدید مهاباد تمامی این مشکلات مربوط به رنگ و بوی نامطبوع آب شرب شهری برطرف خواهد شد.

براساس نتایج مطالعات حداکثر مصرف روزانه آب شرب شهرستان مهاباد در افق سال 1418 برابر با 828 لیتر بر ثانیه خواهد بود که براین اساس تصفیه خانه جدید آب مهاباد با ظرفیت 750 لیتر بر ثانیه و در قالب قرار داد  BOT  و اعتباری بالغ بر 428 میلیارد ریال  طراحی شده است و می تواند جمعیت بالغ بر ۲۶۰ هزار نفری شهرستان را تحت پوشش قرار دهد.

به موازات اجرای طرح تصفیه ‌خانه آب، برج آبگیر هم در مجاورت سد مهاباد با ظرفیت ۷۵۰ لیتر بر ثانیه شرایط لازم برای انتقال آب خام از دریاچه سد به تصفیه خانه را داراست.

بلاتکلیفی زمان افتتاح تصفیه خانه جدید مهاباد

تصفیه خانه جدیدی که در اسفند ماه سال 92 کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن از اول خردادماه ۹۳ آغاز و اعلام شد که طول دوره ساخت این پروژه ۳۰ ماهه و بهره‌برداری تجاری از آن نیز ۲۰ ساله خواهد بود. اما تاکنون افتتاح این پروژه در مهاباد بارها به تاخیر افتاده است. در ابتدا پایان سال 96 را آغاز عملیات بهره برداری از این پروژه ها اعلام کردند سپس به دلیل تکمیل نبودن، افتتاح پروژه به سال 97 موکول شد.

به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی این طرح ملی که در خرداد ماه سال جاری دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی بود مقرر شد تا در هفته دولت (شهریور ماه) وارد مدار بهره‌ برداری ‌شود.

از این روی شهروندان مهابادی در هفته دولت امسال منتظر افتتاح تصفیه خانه آب بودند تا مشکلات آب شرب شهری به طور کامل برطرف شود، اما فرماندار مهاباد در آستانه هفته دولت امسال اعلام کرد؛ طرح تصفیه خانه مهاباد از جمله طرح های ملی آماده بهره برداری است که پس از هفته دولت و در آینده نزدیک افتتاح می شود.

زمان افتتاح و دلیل عدم افتتاح این پروژه تا کنون مشخص نیست و مدیر آبفای شهری نیز پس از تماس مکرر خبرنگار کردپرس با ایشان در این خصوص پاسخی نداده اند و شهروندان مهابادی همچنان منتظر همان آینده نزدیکی هستند که فرماندار مهاباد برای افتتاح این پروژه ملی خبر داده بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار