- ایران گردی,اماکن دیدنی,تاریخ گردی,شهرگردی,گردشگری,
کد خبر: ۶۵۵۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 14 September 2018

با آنکه ایران کشوری مسلمان و شیعه است اما در تمام شهرهای آن افرادی با اعتقادات و مقدسات متنوع نیز زندگی می کنند که برای آن ها کلیساها و عبادتگاه های گوناگونی ساخته شده است. برخی از برترین کلیساهای ایران به دلیل قدمت بالا، معماری بی نظیر و سرگذشتی که داشتند از محبوبیت زیادی در ایران و حتی جهان برخوردارند. در مطلب بهترین کلیساهای ایران می خواهیم شما را با برخی از معروف ترین کلیساهای ایران آشنا کنیم پس با همگردی همراه باشید.معروف ترین کلیساهای ایران

کلیسای سنت استپانوس

سنت استپانوس یکی از زیباترین و خاص ترین کلیسای ارمنیان در جهان است که تمام دیوارهای خارجی، ستون ها و گنبد آن را سنگ های سفید و صورتی پوشانده اند. اطراف این بنا را نیز با گل و گیاه تزیین کرده که محیطی آرام و دلنشین را برای عبادت کنندگان فراهم می کند. سنت استپانوس باشاهکار معماری ایرانی خود در سال 2008 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و به یکی از بهترین کلیساهای ایران تبدیل شد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، غرب جلفا و در نزدیکی روستای دره شامکلیسای سنت استپانوس

کلیسای تاتائوس یا قره کلیسا

تاتائوس در سال 302 میلادی توسط مسیحیان ارمنی ساخته شد. پیروان مسیحیت نام یکی از از حواریون حضرت مسیح را بر روی آن نهادند. این اثر با ارزش و تاریخی نخستین کلیسایی است که توسط مبشرین مسیح در دنیا ساخته شده به همین دلیل در سال 1387 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفتند و به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید.

آدرس: آذربایجان غربی، جنوب شهرستان ماکو، روستای قره کلیساکلیسای تاتائوس یا قره کلیسا

کلیسای مریم مقدس یا ننه مریم

ساختمان مریم مقدس که به ننه مریم هم معروف است به گفته برخی از تاریخ شناسان بعد از بیت لحم فلسطین، بزرگترین کلیسای جهان به شمار می رود. ننه مریم از کهن ترن بناهای ایران و جهان است که شکلی متفاوت نسبت به سایر کلیساها دارد. در آن جایگاه اعتراف وجود ندارد، به طور کلی بیشتر برای مراسم های دعا و نیایش ساخته شده است.

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان قدس کلیسای مریم مقدس یا ننه مریم

کلیسای سرکیس مقدس

سرکیس مقدس به عنوان نماد مسیحیت در تهران شناخته می شود. این بنا در سال 1349 شمسی با هزینه فرد خیری به نام ماگار، از سرشناسان ارامنه تهران و مهندسی اوژن آفتاندیلیانس ساخته شد. در داخل سرکیس مقدس محلی وجود دارد که برای یاد بود کشتار ارامنه در سال 1915  به دست حکومت عثمانی ساخته شده است. این کلیسا از برترین کلیساهای ایران می باشد.

آدرس: تهران، خیابان کریم خان زند، نبش خیابان نجات الهیکلیسای سرکیس مقدس

کلیسای حضرت مریم

ساختمان حضرت مریم که از معروف ترین کلیساهای ایران می باشد در سال 1324 در دوره پهلوی و با معماری نیکلای مارکف ساخته شد. این بنا دارای یک گنبد دوازده ضلعی می باشد که شکل آن نشان دهنده معماری بیزانسی است. جالب است بدانید کل هزینه ساخت کلیسا را شخص خیری به نام رومان عیسی پان پرداخت کرد و در سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در کنار این بنا موزه اسقف اعظم آرداک مانوکیان قرار دارد که  لوازم مورد نیاز در مراسم های مختلف، لباس های سنتی و لوازم شخصی اسقف اعظم آرداک مانوکیان برای بازدید در آن وجود دارد.

آدرس: تهران، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان میرزا کوچک خانکلیسای حضرت مریم

کلیسای مریم و هاکوپ

هاکوپ از قدیمی ترن بناهای شهر اصفهان به شمار می رود که ساخت آن به سال 1606 و دوره صفویه باز می گردد. جالب است بدانید که این ساختمان از دو کلیسای تو در تو تشکیل شده و به طوری کلی ابتدا هاکوپ در این منطقه ساخته شد و چندین سال بعد در اطراف آن، شروع به ساخت کلیسای مریم کردند. در سال 1381 شمسی این اثر تاریخی و یکی از بهترین کلیساهای ایران به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و به یکی از قطب های توریستی و گردشگری شهر اصفهان تبدیل شد.

آدرس: اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ، مجاور خیابان توحیدکلیسای مریم و هاکوپ

کلیسای هوانس مقدس

کلیسای قدیمی هوانس مقدس توسط معماران روسی و فرانسویی در سال 1840 میلادی در شهر مراغه ساخته شد اما سال ها بعد بر اثر زلزله ای که  رخ داد آسیب شدیدی به آن وارد شد و بارها مورد بازسازی قرار گرفت. هوانس مقدس تنها کلیسای موجود در مراغه به شمار می رود به همین دلیل برای ساکنین شهر اهمیت زیادی دارد. این کلیسا از برترین کلیساهای ایران می باشد.

آدرس: آذربایجان شرقی، شهر مراغهکلیسای هوانس مقدس

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار