مدیر پروژه احیای دریاچه ارومیه در اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی گفت: برای مهار گرد و غبار در زمینهای اطراف دریاچه ارومیه کاشت گونه‌های بومی از جمله شورگز انجام شده است.
کد خبر: ۶۵۴۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 12 September 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی مدیر پروژه احیای دریاچه ارومیه در اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی در برنامه بازدید خبرنگاران از پروژه های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: قبل از عملیات ما ممکن نبود که اینجا بایستیم و صحبت کنیم، چندین دوربین ما خراب شد، در آذربایجان غربی که دومین استان پر آب کشور بود، نمی شد تصور کرد چنین بیابانی وجود داشته باشد.

مجید موسی زاده افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه علاوه بر خشکی خود دریاچه از مشکلات محیط زیستی دیگری در اطراف دریاچه ارومیه گزارش های دریافت کرد و سازمان جنگل ها احضار شد و از این سازمان خواسته شد این وظیفه را برعهده بگیرد.

وی گفت: چهار کانون بحرانی در آذربایجان غربی شناسایی شد، عملیات تعریف شد و از بهمن ۹۳ کارها آغاز شد و اکنون در کانون های تحت حاکمیت مناطق ما دیگر منطقه بحرانی نداریم و ۹۵ درصد رها شده است.

مدیر پروژه احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: اتفاق اصلی در خود پارک ملی دریاچه ارومیه بود که ماسهها به سمت روستاها حرکت می کردند و گرد و غبارشان می توانست تا ۵۰۰ کیلومتر دورتر برود، گرد و غباری که حاوی نمک و عناصر سنگین هم بود و موجب مرگ سرزمین می شد.

موسی زاده گفت: چندین پروژه بود که شامل مدیریت هرزآب، عملیات بیولوژیک، عملیات بیومکانیک و بیابان زدایی بود. در منطقه جبل کندی کار را محیط زیست انجام داد و نهایتا به اداره کل منابع طبیعی تحویل شد.

وی افزود: مجموعا ۴۸۰ هکتار عملیات کاشت داشتیم و از آن مهم تر قرق را انجام دادیم.

مدیر پروژه احیای دریاچه ارومیه توضیح داد: اینجا در این منطقه جنگل کاری نمی کنیم بلکه یک کمربند حفاظتی ایجاد می کنیم که گرد و غبار مهار شود.

به گفته موسی زاده، این منطقه تا خود دریاچه در شرایط کنونی حدود ۱۳ کیلومتر فاصله دارد، در حالیکه همین منطقه قبلا داخل دریاچه ارومیه بود و اکنون نیز درون محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه است.

وی تاکید کرد: اینجا همه چیز به شدت علیه بوته بود و محدودیت شدید گونه برای کاشت داریم اما علت موفقیت پروژه این بود که از گونه های بومی منطقه استفاده شد. سال اول کشت بافت کردیم و بعد در منطقه کاشتیم. دو گونه نیکتاریا یا همان قره داغ و تاماریکس یا همان شورگز را کاشته ایم که ایجاد نپکا می کند و جلوی سرعت باد را می گیرد و آن را خنثی می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار