کد خبر: ۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۵ 21 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه، کوه میان تهی زندان سلیمان که یکی از بخشهای مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان غربی محسوب می شود، به عنوان اولین اثر طبیعی کشور برای ثبت در ردیف آثار ملی معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تخت سلیمان تکاب اثر طبیعی و اسرار آمیز که در دل خود قصه های نهفته ای دارد، هم اکنون به عنوان اولین اثر طبیعی برای ثبت در ردیف آثار ملی کشور به میراث فرهنگی معرفی شده تا مردم بیشتر با جاذبه های این اثر طبیعی بی نظیر آشنا شوند.

كوه زندان سلیمان نام کوهی مخروطی و میان تهی در سه کیلومتری غرب اثر جهانی تخت سلیمان تکاب است که هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانیهای آب دریاچه به وجود آمده، به طوریکه ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود ۱۰۷ متر و در قله گودی عمیقی در حدود ۸۵ متر دیده می‌شه که قطر دهانه آن به طور تقریب ۶۵ متر است.

این کوه در زمان ماناییها عبادتگاه بوده که ثبت ملی این اثر طبیعی و تاریخی می تواند در معرفی این کوه تاثیر بسزایی داشته باشد، در اطراف کوه زندان دیو چشمه های آبگرم متعددی دیده می شود که اهالی معتقدند این چشمه ها به علت وجود املاح معدنی کوه زندان خاصیت های متعدد درمانی دارد.

کوه زندان سلیمان

ساکنان منطقه تخت سلیمان تکاب این کوزه زیبا و شگفت وانگیز را زندان سلیمان یا زندان دیو می نامند و بر این باور معتقدند که حضرت سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می کردند در این کوه زندانی می کرد.

در طوقه این مخروط بقایای معبد مقدسی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد وجود دارد که در دهه چهل توسط هیات باستان شناسی آلمانی مورد کاوش و مطالعه قرار گرفته است.

بعد از رونق آتشکده آذر گشنسب دوره ساسانی تا مدتی از کوه زندان سلیمان و تعدادی از واحدهای معماری آن به عنوان قلعه نگهبانی استفاده می شده است.

برخی از باستان شناسان و کاوش گران اماکن تاریخی معتقدند این کوه اصلا سابقه آتش نشانی نداشته است بلکه در ابتداد دریاچه ای شبیه دریا چه تخت سلیمان بوده که بعدها آب آن خشک شده است و به صورت فعلی درآمده است.

همچنین در ارتفاع ۶۵ متری این کوه دیواری مانند کمربند پس از حفاری مشاهده شده است که طول آن در حدود ۸۰۰ متر است. در همین ارتفاع آثار و بقایای ساختمانی که همگی از سنگ ساخته شده با پله های عریض سنگی بسیار جالب توجه است.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی طی سخنانی، از آماده سازی پرونده ثبت كوه زندان تخت سلیمان تكاب به عنوان اولین اثر طبیعی استان در فهرست آثار طبیعی ملی ایران خبر داد.

جلیل جباری با بیان اینکه تخت سلیمان تکاب به لحاظ موقعیت و جایگاه منحصربفرد طبیعی دارای اهمیت فوق العاده گردشگری در سطح کشور است، ادامه داد: کوه زندان از مهمترین آثار طبیعی و تاریخی در این منطقه بوده که نیازمند توجه ویژه است.

وی بر لزوم تامین اعتبارات لازم برای اتمام عملیات اجرایی کمپ گردشگری در مجاورت مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب تاکید کرد و ادامه داد: بهسازی راه های مواصلاتی تکاب برای افزایش میزان استقبال مردم از این اثر بی نظیر جهانی نیز ضروری است.

لبه سنگی گودال زندان سلیمان در برخی قسمتهای متورق شده و بخش هایی از این دهانه تا ۸ متر بر اثر زلزله فروریخته است و هم اکنون نیز بخش هایی در حال ریزش است.همچنین بقایای آثار معمار مربوط به معبد هزاره قبل از میلاد که در پیرامون این طوقه احداث شده است که مصالح تخته سنگ و لاشه سنگ های درشت به شکل خشکه چین استفاده شده است.

نکته قابل توجه دیگر در مورد کوه زندان سلیمان وجود گاز و چشمه های گاز دار داخل این گودال است که هنوز هم دیواره های فرونشسته یک چشمه گاز دار در کف حفره زندان فعالیت دارد که همین پدیده موجب جذب شمار زیادی از گردشگران و علاقه شدید مسافران نوروزی برای صعود به دهانه این کوه شده است.

زندان سلیمان در حالت کلی ساختار رسوبی مشابهی شبیه وضعیت فعلی مجموعه تخت سلیمان دارد؛این کوه در زمان مانایی ها در حدود سالهای ۶۶۰ تا ۸۳۰ قبل از میلاد به عنوان عبادتگاه بوده است.

کوه زندان سلیمان در کنار مجموعه تاریخی و باستانی تخت سلیمان از مهمترین جاذبه ها ی گردشگری استان آذربایجانغربی محسوب می شود و در اولویت اول گردشگران منطقه شمالغرب کشور قرار دارد به طوری که بازدید از این کوه نه تنها موجب حیرت مسافران نوروزی می شود بلکه تماشای آن و دیدن شگفتی های داخل این کوه میان تهی از روی دهانه خطرناک و بسیار مهیج و جالب است.

کوه زندان سلیمان ابهت خاصی به مجموعه تخت سلیمان داده و صعود به دهان آن و طی ارتفاع تا رسیدن به مرکز این کوه سرگرمی مفرح مسافران نوروزی است.

در دهه ۶۰ میلادی به منظور بررسی و مطالعه ساختار درونی گودال کوه زندان سلیمان ، یک هیات باستان شناسی آلمانی از سمت شمال شرقی دامنه این کوه تونلی حفر نموده که بعداز عملیات مجداد مسدود شده است که احیای این تونل دسترسی آسان به داخل گودال شگفت انگیز کوه زندان دیو را فراهم خواهد کرد.

مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان در ۴۲ کیلومتری شمالشرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی اثر ملی کشور در آثارجهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
این گزارش در سایت مهر نیز آمده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار