برخی از تحلیلگران و رسانه های غربی اعتقاد دارند اتخاذ رویکردهای یکسان از سوی «دونالد ترامپ» در قبال ایران و کره شمالی، اشتباه راهبردی کاخ سفید است که امکان دارد موجب بی اعتباری هر چه بیشتر رئیس جمهوری آمریکا شود.
کد خبر: ۶۳۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹ 25 July 2018

 

حملات لفظی رییسان جمهوری ایران و ایالات متحده در چند روز گذشته به عنوان نخست رسانه های جهان تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان و رسانه ها در غرب به تحلیل میزان جدیت دو طرف پرداخته و ارزیابی های گوناگونی را در مورد تحولات احتمالی در آینده ارائه داده اند. 
توخالی و گمراه کننده بودن لفاظی های دونالد ترامپ از جمله تفسیرهایی است که از وضع موجود و توئیت های تهدیدآمیز وی در رسانه های خارجی ارائه شده است. دلیل این استناد تحلیلگران نیز مقایسه موضعگیری های اخیر ترامپ در مورد ایران و مشابه سازی رفتار وی با رهبر کره شمالی در سال گذشته است. با این حال برخی کارشناسان نیز چنین مشابه سازی را خطرناک می دانند.
تارنمای شبکه تلویزیونی ای.بی.سی در کنار بسیاری از رسانه های جهان، در گزارشی بر این اعتقاد است که تهدیدهای ترامپ علیه ایران بخشی از راهبرد پیشین وی است که در مورد کره شمالی کارساز افتاد.
این گزارش با بیان اینکه ترامپ به دنبال بازگشت یک ایران تضعیف شده به میز مذاکرات است، افزود: ایالات متحده اکنون پس از خروج از توافق هسته ای، تاکتیک تکراری فشار حداکثری را در مورد ایران دنبال می کند. . 
با اینحال تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز اعتقاد دارد لحن تند ترامپ رویکردی اشتباه است که به دنبال تغییر توجه افکار عمومی از موضوع اصلی است. 
به نوشته این روزنامه «در حالی که نوع کلمات و حتی شیوه نگارش پیام توئیتری وی(با حرف بزرگ) حکایت از اتخاذ دیپلماسی تند دارد اما این امر در کنار مسائل به وجود آمده پس از دیدار رهبران روسیه و آمریکا در هلسینکی، حکایت از آن دارد که رئیس جمهوری آمریکا در سیاست خارجی به شدت ناتوان است». 
این روزنامه با اشاره به نظرات برخی کارشناسان در شبکه های اجتماعی، آورده است ترامپ به جای آنکه به انگشتان خود در توئیتر اعتماد کند بهتر است به افرادی تکیه کند که بهتر می دانند چگونه از منافع آمریکا دفاع کنند. در هفته بدی که ایالات متحده حملاتی را علیه دشمنان واقعی یا خیالی مطرح کرده است، روابط واشنگتن با دوستان و متحدان آن بدتر شده است . 

**مقایسه ایران و کره شمالی 
دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان در سخنانی به ترامپ هشدار داده که جنگ با ایران مادر همه جنگ ها است. در مقابل رئیس جمهوری آمریکا نیز در توئیت خود با ادبیاتی تهدیدآمیز عنوان داشت که «هیچ وقت بار دیگر ایالات متحده را تهدید نکنید». 
خبرگزاری «راشا تودی» در عنوانی متفاوت این اظهارات ترامپ را طوفان قبل از آرامش توصیف کرده و به نقل از «جیم یارتاس» از دیپلمات های پیشین آمریکا آورده است: این فشارها از سوی ترامپ جهت منعطف ساختن ایران برای مصالحه با آمریکا بیان می شود. 
این دیپلمات پیشین آمریکا تصریح کرد: این سخنان تند یادآور همان واژه هایی است که در مورد کره شمالی به کار رفته بود اما شرایط ایران و کره شمالی و زمان این تحولات متفاوت است. 
شبکه خبری ' سی.ان.ان' هم در گزارشی بیان داشت: پیام اخیر ترامپ بازتابی از رویکرد وی در مقابل رهبر کره شمالی بود. دو رهبر پیش از آن دیدار، از انواع تهدیدها و طعنه ها علیه یکدیگر استفاده کردند. از نگاه بسیاری از ناظران در خاورمیانه، اما این سخنان تازه حتی با معیارهای ترامپ تند بود.
«ریک فرانکونا»، تحلیلگر مسائل نظامی نیز به این شبکه خبری اظهار داشت: ترامپ پیش از این سخنان جنجالی زیادی را بیان کرده بود اما توئیت اخیر وی متفاوت و در یک سطح جدید بیان شد. 

**خطای راهبردی ترامپ 
برخی کارشناسان یکسان دانستن موضوع ایران و کره شمالی و اتخاذ سیاست های مشابه با هر دو پرونده را خطای استراتژیک سیاستگذاران کاخ سفید ارزیابی می کنند. 
تارنمای نشریه «پلیتیکو» در گزارشی با عنوان «یادداشتی برای ترامپ: ایران کره شمالی نیست»، آورده است: رویکرد رئیس جمهوری ایالات متحده مبنی بر «آتش و خشم» در مورد ایران راهگشا نیست. وقتی به توئیت ترامپ در مورد ایران نگاه کنیم احساس می شود نسخه برداری کامل و دست نخورده ای از نگاه سال گذشته وی به پیونگ یانگ تکرار شده است. وی مانند همان موقع وعده داد که «شما خواهید دید که چه اتفاقی در زمینه اعمال تحریم ها و جنگی تمام عیار خواهد افتاد». همین مشابهت سازی موجب شده است نگرانی و ترس از جنگی قریب الوقوع کاهش یابد. 
این گزارش با بیان این نکته که ترامپ حتی نتوانست نقشه خود را در زمینه نابودی توان نظامی پیونگ یانگ اجرایی کند، افزود: با اینکه شکست خط مشی های ترامپ در پیشبرد اهداف منافع ملی کاملا آشکار است اما وی خود را پیروز گفت وگوها با 'کیم جونگ اون' می داند. این در حالی است که کاخ سفید تاکنون اقدامی را در زمینه خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ انجام نداده و تنها توانسته است برخی فعالیت های موشکی و آزمایش های کره شمالی را به حالت تعلیق درآورد. تنها دستاورد وی، رفع خطر جنگ از منطقه بود. 
پلیتیکو افزود: شرایط ایران متفاوت است زیرا تهران و واشنگتن نمی توانند یک مذاکره جامع را آغاز کنند زیرا از نگاه ایران، ترامپ مذاکره کننده ای غیرقابل اعتماد است. همچنین حمله عراق به ایران در سه دهه قبل درس های بزرگی را برای ایران در زمینه امنیتی داشت و همین موضوع بنیان های نفوذ منطقه ای ایران را تشکیل می دهد. 
به نوشته این نشریه «راه انداختن نمایشی همچون نشست سنگاپور –همان چیزی که ترامپ به دنبال آن است– نمی تواند تاثیری بر تحولات و امنیت منطقه داشته باشد. ضمن اینکه پیچیدگی های سیاست داخلی ایران در کنار رویکردهای سختگیرانه کاخ سفید، هر تلاشی را برای تغییر روابط میان تهران –واشنگتن عقیم می سازد».
نشریه آتلانتیک نیز ضمن مقایسه واکنش ترامپ به دو کشور، در مورد دستاوردهای وی در پرونده کره شمالی خاطر نشان ساخت: مشخص نیست که آیا ترامپ در عمل هم این موضوع را برای هر دو کشور مورد بررسی عملی دقیق قرار داده است یا نه.
این نشریه تاکید دارد: شاید برخی کارشناسان در ایران و آمریکا اعتقاد داشته باشند که ترامپ بلوف می زند اما این تفسیری نادرست است زیرا احتمال دارد خطرات امنیتی را برای همه به همراه داشته باشد. البته از طرف دیگر ممکن است همین لفاظی ها مخمصه ای باشد که تنها اعتبار رئیس جمهوری آمریکا را نابود کند.
این تحلیل همان نکته ای را بیان کرد که نشریه پلیتیکو نیز به آن رسیده است. اگر اروپا و دیگر کشورهای امضاکننده برجام راهی را برای ادامه خرید نفت ایران پیدا کنند، از تاثیرگذاری اهرم های واشنگتن به شدت کاسته می شود و باعث بی اعتباری بیش از پیش وی می شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار