پنجره واحد سرمایه گذاری که همواره به عنوان یکی از راهکارهای جذب سرمایه و جلوگیری از فرار سرمایه گذاران مطرح بوده، مورد توجه جدی مسوولان و به ویژه استاندار آذربایجان غربی قرار گرفته و امیدها برای تامین این نیاز اساسی استان در سال جاری افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۱۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹ 27 May 2018

 

 

به گزارش ایرنا یکی از دلایل طولانی شدن فرآیندهای صدور مجوز برای سرمایه گذاری، زمانبر بودن دریافت پاسخ استعلام ها بوده و راه اندازی سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری یک گام اساسی برای آسان سازی صدور استعلام های مورد نیاز سرمایه گذاران است.
پنجره واحد سرمایه گذاری موجب ارتقای هماهنگی بین دستگاهی، کاهش مراجعه به دستگاه های اجرایی، مشخص کردن مهلت های زمانی خاص برای مراحل مختلف فرآیند و ایجاد قابلیت پیگیری و رصد پرونده های در گردش می شود.
بر اساس این سامانه زمانبندی هر مرحله از فرآیند، موجب شناسایی مراحل زمانبر شده و در نهایت امکان رصد روند رسیدگی به پرونده ها و دریافت گزارش های سیستمی به صورت بر خط، بسیاری از ابهام ها در خصوص دلایل طولانی شدن فرآیندها را رفع می کند.
زمانبندی مراحل و مدیریت زمان در جهت رسیدن به حداقل زمان ممکن در تکمیل پرونده ها و به حداقل رساندن مراجعه های حضوری سرمایه گذاران به دستگاه های اجرایی از دیگر اهداف راه اندازی سامانه پنجره واحد محسوب می شود.
شخصی کردن و دریافت تمامی مدارک و مستندات لازم جهت تکمیل پرونده در شروع فرآیند، ایجاد شفافیت و امکان پایش روند گردش درخواست ها به صورت برخط و جلوگیری از دریافت استعلام های تکراری در دستگاه های اجرایی از دیگر اهداف فعال سازی این سامانه است.
در حالی که بیشترین زمان برای صدور استعلام ها در بخش تغییر کاربری زمین و واگذاری زمین های ملی صرف می شود، با استقرار سیستم الکترونیکی پنجره واحد سرمایه گذاری این مدت زمان به حداقل 45 روز کاهش می یابد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در سفری که به آذربایجان غربی داشته، بر راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری در آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: تحقق این امر گام مهمی در راستای توسعه این استان است.
جمشید انصاری با توجه به اهتمام استاندار آذربایجان غربی و معاون اقتصادی به این بخش، ابراز امیدواری کرد که این سامانه در سریع ترین زمان ممکن راه اندازی و جذب سرمایه گذاری تسهیل شود.
وی دستور ویژه رئیس جمهوری برای اجرای همه خدمات دولتی تا پایان سال 1399 به صورت الکترونیکی را یادآوری کرد و افزود: این پنجره واحد نیز در همین راستا می تواند تسهیل کننده خدمات ارائه شده به مردم باشد.
وی تاکید کرد: 23 دستگاه اجرایی در اعطای مجوزهای سرمایه گذاران تاثیرگذار هستند و باید همه آنها به بهترین شکل ممکن هماهنگ باشند تا زمینه راه اندازی سریع پنجره واحد سرمایه گذاری فراهم شود.
معاون رئیس جمهوری گفت: البته در این بین پنج دستگاه اجرایی، عمده استعلام ها را پاسخ می دهد که در وهله نخست باید این دستگاه ها در قالب پنجره سرمایه گذاری تعریف شود تا سرعت راه اندازی این سامانه افزایش یابد.
استاندار آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پنجره واحد سرمایه گذاری اولویت اقتصادی استان است و باید در آینده نزدیک راه اندازی شود.
محمدمهدی شهریاری ادامه داد: راه اندازی سامانه ' پنجره واحد سرمایه گذاری' با هدف جذب سرمایه گذار و بهبود فضای کسب و کار باید مورد توجه جدی مسئولان مرتبط قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل طولانی شدن فرآیندهای صدور مجوز برای سرمایه گذاری زمانبر بودن دریافت پاسخ استعلام هاست، افزود: راه اندازی این سامانه گام اساسی برای آسان سازی صدور استعلام های مورد نیاز سرمایه گذاران است.
وی با تاکید بر راه اندازی هرچه سریع تر این سامانه، ادامه داد: در نخستین مرحله زمان استعلام طرح های سرمایه گذاری در این استان باید به کمتر از 2 ماه کاهش یابد.
شهریاری اضافه کرد: راه اندازی این سامانه با مدیریت ویژه معاونت اقتصادی استانداری در دست پیگیری است و در آینده نزدیک شروع به کار می کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز در این خصوص با اشاره به تلاش این معاونت برای راه اندازی هرچه سریع تر پنجره واحد سرمایه گذاری در استان، گفت: تسهیل در کار سرمایه گذاران و جذب این سرمایه ها برای توسعه استان از جمله مهمترین اهداف این کار است.
وی اضافه کرد: بسته ویژه سرمایه‌گذاری برای شهرستان‌های آذربایجان غربی نیز با مشارکت فرمانداران در دست تهیه است که این امر نیز مکمل پنجره واحد خواهد بود.
وی با اشاره به ضرورت های جذب سرمایه گذار در استان بیان کرد: در مرحله نخست باید قابلیت ها و فرصت های سرمایه گذاری استان را شناسایی و در راستای شناساندن و معرفی آنها به صاحبان سرمایه و تجار تلاش کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: برای این منظور باید از توان و منابع بخش خصوصی بهره گیری کرده و با برگزاری همایش های مختلف در راستای معرفی استان و فرصت های سرمایه گذاری آن گام برداریم.
وی ادامه داد: باید فضای مناسبی برای جذب سرمایه گذاری در استان فراهم و موانع و مشکلات موجود در این خصوص برطرف شود که در این راستا آماده سازی، تامین و تقویت زیرساخت های لازم از جمله مهمترین مشوق های بهبود فضای کسب و کار در استان است.
به گزارش ایرنا طولانی بودن زمان اعلام نتایج استعلام در ایران و آذربایجان غربی از جمله مهمترین عوامل فرار سرمایه گذاران است که پنجره واحد می تواند این امر را مرتفع کند.
آذربایجان غربی از جمله استان هایی است که با وجود منابع غنی از سرمایه های بخش خصوصی بسیار کمی بهره برده و در رده های پایانی استان های کشور در این خصوص قرار دارد.
2093/3072
گزارش از: صابر چهرقانی

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار