مدیرعامل شهرک های صنعتی:
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی قم ،سرمایه گذاری واحدهای به بهره برداری رسیده شهرک شکوهیه را 23 هزار و 476 میلیارد ریال دانست و گفت: 72 درصد سرمایه گذاری صنعتی استان دراین شهرک صورت می گیرد.
کد خبر: ۶۰۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۵ 21 May 2018

به گزارش تابناک قم، امیر هوشنگ طیبی نژاد روز یکشنبه در هفتمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم درشهرک شکوهیه، اظهار داشت: تعداد اشتغال ایجاد شده در این شهرک نیز 23هزار و 676 تن است.

وی تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده در شهرک را یکهزار و 126 مورد ذکر کرد و افزود: 917 واحد فعال و 209 واحد نیز در شهرک راکد می باشد.

وی گفت: کل واحدهای مستقر شامل 461 واحد شیمیایی،281 صنایع فلزی، 348 واحد صنایع غذایی، 20 واحد غیر فلزی، 57 واحد سلولوزی، 69 واحد نساجی،856 واحد خدماتی و34 واحد برق و الکترونیک است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر،چاپ و نشر،سلفچگان، محمود آباد،ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است وشهرک صنعتی شکوهیه به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی قم در کیلومتر12 جاده قدیم قم - تهران واقع شده است.

طیبی نژاد با اشاره به برخی از نیازهای زیرساختی شهرک شکوهیه گفت: کسری آب مورد نیاز دراین شهرک ، 63 هزار لیتر بر ثانیه است که البته تا 110 هزار لیتر بر ثانیه برآورد می شود.

طیبی نژاد افزود: بنا به توصیه استاندار مبنی بر استفاده از پساب جهت تامین آب شهرک های صنعتی، در سالجاری طرحی را برای انتقال آب به شهرک های صنعتی محمود آباد و آی. سی. تی در دستور کار معاونت فنی شرکت شهرک ها و مشاور مربوطه قرار گرفت.

تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز در این جلسه موضوع انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک شکوهیه به رودخانه قمرود را از مسائل زیست محیطی استان دانست و گفت: با توجه به سیاست های دولت مبنی بر تصفیه و باز چرخانی آب،درحال حاضر کار تصفیه و بازچرخانی فاضلاب از 2 شهرک صنعتی قم از جمله شکوهیه به شکل مطلوب انجام می شود، اما این حجم آب تصفیه شده برابر با کل ظرفیت فاضلاب صنعتی تولید شده نیست و بخشی از این ظرفیت وارد قمرود می شود.

رودخانه قمرود از کوهستان‌های اطراف الیگودرز،خمین، گلپایگان و خوانسار سرچشمه می‌گیرد، و از جنوب شرقی استان مرکزی و بخشی از استان قم می‌گذرد، این رود در حوضه آبریز دریاچه نمک قرار دارد و به رود قره‌چای منتهی می‌شود و آن حدود 290 کیلومتر است.

عضو هیات مدیره شهرک شکوهیه نیز دراین جلسه با بیان اینکه هیچ سایتی برای تخلیه پسماندها صنعتی شهرک وجود ندارد، گفت: واحدهای صنعتی پسماندهای خود را چندین کیلومتر خارج از شهرک تخلیه می کنند اما ما متوجه نمی شویم.

حمید رضا عالمی با بیان اینکه ما مرجع قضایی نیستیم و مسئولیتی نیز در قبال پیگیری این موضوع نداریم، افزود: ابزاری برای کنترل این معضل نداریم، اما این مساله باعث شده که به دلیل سرب ناشی از این پسماندها در ساعت های شب در فاز 2 شهرک مواد شیمیایی استنشاق شود.

وی درادامه همچنین با اشاره به بالا بودن هزینه های تولید گفت: بالا بودن هزینه های تولید کالا نسبت به هزینه عرضه آن در بازار مصرف از معضل هایی است که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود‌.

عضو هیات مدیره شهرک شکوهیه با اشاره به اینکه بر دستورالعمل وزارت نیرو تفاوت آب خام و غیرخام خیلی زیاد نیست، افزود: ما 45 لیتر آب بر ثانیه آب خام را به قیمت غیرخام تهیه می کنیم که این هزینه سنگینی را به صنعتگران وارد می کند.

عالمی با اشاره به وجود 2 حلقه چاه آب در شکوهیه، و به پایان رسیدن عمر مفید آنها، گفت: هفته گذشته دو روز بحرانی را تجربه کردیم، و در صورت خروج هر یک از مدار، دیگر نمی توانیم آب شهرک را تامین کنیم، این 2 چاه بیش از 20 سال عمر دارند و قبل از ایجاد بحران باید مدیریت شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار